Svaz dovozců o současné situaci
Představitelé Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl a Rudolf Javurek ocenili úroveň letošního Autosalonu, který se koná v mimořádně obtížné situaci. Jeho význam spatřují v orientaci na klienty ze soukromé sféry, kteří jsou tahounem současné poptávky českého trhu.
Jak na zahajovací tiskové konferenci veletrhu zdůraznil tajemník Svazu dovozců automobilů (SDA) Pavel Tunkl, ekonomická recese se v ČR projevila ve všech segmentech firemních vozidel. Prodej lehkých užitkových automobilů za prvních pět měsíců roku poklesl o 29 %, nákladních vozů o 55 % a autobusů o 44 %. Z nárůstu prodeje v kategorii osobních automobilů o 5,5 % podle Tunkla vyplývá, že český trh drží privátní zákazníci. „Je to díky akčním cenám, za které bych chtěl všem zainteresovaným firmám poděkovat, ale i díky tomu, že se prodej v ČR pohyboval na nejnižší možné úrovni,“ poznamenal Tunkl. „Jestliže se běžná obměna vozového parku pohybuje kolem deseti procent registrovaných vozidel, v České republice vloni činila jen 3,2 %. Jsme na dně prodejů, a abychom dosáhli čísel recese ve vyspělých zemích, musel by se náš trh minimálně zdvojnásobit.“
Rudolf Javurek, předseda výkonného výboru Svazu dovozců automobilů a generální ředitel Import VW Group, vyzdvihl nelehké podmínky, za kterých autosalon probíhal. „Finanční turbulence vzniklé v USA postihly také ČR a náš automobilový průmysl. Došlo k 10% poklesu trhu a 10% poklesu obratu u některých firem, pro které to znamená ohrožení jejich další existence,“ uvedl Javurek a dodal: „Zároveň musím ocenit výkony všech, kteří se na našem odvětví podílejí. Můžeme být rádi, že pokles činí pouze 10 %. Ve Španělsku trh poklesl o 52 %, na Islandu trh prakticky už neexistuje a v Irsku nastal pokles 67 %.“
Prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn vyzdvihl přínos tzv. šrotovného, které českým firmám pomůže překlenout nejkritičtější období. Mírné oživení poptávky očekává v příštím roce.
„Šrotovné pomohlo zmírnit velký pokles poptávky, je to významná podpora pro finální výrobce i dodavatele. Masivní efekt šrotovného nás podrží do konce roku.“ Současně přivítal postupné zavádění prémie v jednotlivých evropských zemích, což prodlouží celkový účinek. Pokud bude v ČR prémie za nákup nového vozu zavedena na přelomu roku, pomůže našemu automobilovému průmyslu udržet současnou úroveň do příštího roku, soudí Jahn. Magickou hranici jednoho milionu vyrobených motorových vozidel bychom podle něj měli překročit ještě letos. Původně se s jejím překonáním počítalo již vloni, ovšem ve druhém pololetí automobilový průmysl zasáhla recese, která vedla k prvnímu meziročnímu propadu tržeb ve dvacetileté historii Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
Jahnovi oponoval viceprezident SAP a generální ředitel společnosti Brano Group Pavel Juříček, který poukázal na negativní dopad odkládání šrotovného na domácí dodavatelský průmysl. Prémie by podle jeho slov měla být zavedena co nejdříve, protože její neexistence diskvalifikuje české výrobce ve výběrových řízeních v západoevropských automobilkách.
Obdobně se vyjádřil také Rudolf Javurek, který poukázal na negativní dopad váhavého přístupu politiků na vývoj poptávky. „Šrotovné je sice již součástí programového prohlášení vlády, ale pouze rétoricky a k rozhodnutí nedochází. To zřejmě bude dalším důvodem, proč se zákazníci budou rozmýšlet a odkládat koupi nového vozu,“ míní Javurek a dodává: „Už v lednu se v rámci balíku daňových reforem začalo hovořit o změně v odpočtu DPH, ale na přijetí rozhodnutí jsme čekali celé první čtvrtletí.,
JL, 15.6.2009
Rudolf Javurek, předseda výkonného výboru Svazu dovozců automobilů a generální ředitel Import VW Group, vyzdvihl nelehké podmínky, za kterých autosalon probíhal. „Finanční turbulence vzniklé v USA postihly také ČR a náš automobilový průmysl. Došlo k 10% poklesu trhu a 10% poklesu obratu u některých firem, pro které to znamená ohrožení jejich další existence,“ uvedl Javurek a dodal: „Zároveň musím ocenit výkony všech, kteří se na našem odvětví podílejí. Můžeme být rádi, že pokles činí pouze 10 %. Ve Španělsku trh poklesl o 52 %, na Islandu trh prakticky už neexistuje a v Irsku nastal pokles 67 %.“
Prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn vyzdvihl přínos tzv. šrotovného, které českým firmám pomůže překlenout nejkritičtější období. Mírné oživení poptávky očekává v příštím roce.
„Šrotovné pomohlo zmírnit velký pokles poptávky, je to významná podpora pro finální výrobce i dodavatele. Masivní efekt šrotovného nás podrží do konce roku.“ Současně přivítal postupné zavádění prémie v jednotlivých evropských zemích, což prodlouží celkový účinek. Pokud bude v ČR prémie za nákup nového vozu zavedena na přelomu roku, pomůže našemu automobilovému průmyslu udržet současnou úroveň do příštího roku, soudí Jahn. Magickou hranici jednoho milionu vyrobených motorových vozidel bychom podle něj měli překročit ještě letos. Původně se s jejím překonáním počítalo již vloni, ovšem ve druhém pololetí automobilový průmysl zasáhla recese, která vedla k prvnímu meziročnímu propadu tržeb ve dvacetileté historii Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
Jahnovi oponoval viceprezident SAP a generální ředitel společnosti Brano Group Pavel Juříček, který poukázal na negativní dopad odkládání šrotovného na domácí dodavatelský průmysl. Prémie by podle jeho slov měla být zavedena co nejdříve, protože její neexistence diskvalifikuje české výrobce ve výběrových řízeních v západoevropských automobilkách.
Obdobně se vyjádřil také Rudolf Javurek, který poukázal na negativní dopad váhavého přístupu politiků na vývoj poptávky. „Šrotovné je sice již součástí programového prohlášení vlády, ale pouze rétoricky a k rozhodnutí nedochází. To zřejmě bude dalším důvodem, proč se zákazníci budou rozmýšlet a odkládat koupi nového vozu,“ míní Javurek a dodává: „Už v lednu se v rámci balíku daňových reforem začalo hovořit o změně v odpočtu DPH, ale na přijetí rozhodnutí jsme čekali celé první čtvrtletí.,
JL, 15.6.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout







