Subaru Solterra s maximem pěti hvězd Euro NCAP
Společnost Subaru Europe, dceřiná společnost Subaru Corporation, oznámila, že nový model Solterra (evropská specifikace) získal maximální pětihvězdičkové hodnocení v programu European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) pro rok 2025.
Solterra překročila požadované limity ve všech čtyřech hodnotících oblastech – ochraně dospělých cestujících, dětí, zranitelných účastníků silničního provozu i v oblasti bezpečnostních asistentů.
V hodnocení ochrany dospělých cestujících dosáhla vynikajících výsledků a získala maximální počet bodů v testech nárazu zezadu, interakce cestujících i bočního nárazu do pohyblivé bariéry, a to díky velmi dobré ochraně všech klíčových částí těla.
Testy potvrdily, že při přesazeném čelním nárazu zůstává kabina stabilní a figuríny vykázaly dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Vůz zároveň prokázal, že cestující různých postav a v odlišných polohách sedadel by byli chráněni na obdobné úrovni. Analýza zpomalení nárazového vozíku a deformovatelné bariéry navíc ukázala, že Solterra by byla při čelním střetu relativně „ohleduplným“ partnerem, který efektivně absorbuje energii a snižuje zatížení obou vozidel.
Testy předních sedadel a opěrek hlavy potvrdily dobrou ochranu proti poranění krční páteře při nárazu zezadu (whiplash). Konstrukce zadních sedadel rovněž naznačuje dobrou úroveň ochrany jejich pasažérů. Ovládání bočního výkyvu při nárazech na vzdálenější straně bylo vyhodnoceno jako dostatečné, k čemuž přispívají řešení Subaru snižující riziko vzájemné interakce mezi cestujícími.
Centrální airbag si vedl velmi dobře a data z figurín ukázala solidní úroveň ochrany pro řidiče i spolujezdce. Součástí standardní výbavy je také pokročilý systém eCall, jenž v případě nehody automaticky kontaktuje složky záchranného systému, a brzdový systém po nárazu, který pomáhá předcházet sekundárním kolizím. Subaru rovněž prokázalo, že po ponoření vozu zůstávají dveře i okna funkční, což umožňuje bezpečný únik.
V hodnocení ochrany dětských pasažérů získala Solterra maximum bodů za instalaci dětských autosedaček i za boční náraz. Při čelním nárazu dosáhla téměř maximálního skóre na základě výsledků figurín odpovídajících 6letému a 10letému dítěti*2.
Ochrana při čelním ofsetovém testu byla hodnocena jako dobrá pro 6letou figurínu a dobrá až adekvátní pro 10letou figurínu, což přispělo k celkově velmi dobrým výsledkům. Při bočním nárazu byly všechny kritické části těla obou figurín dobře chráněny.
Airbag předního spolujezdce lze deaktivovat pro bezpečné použití dětské sedačky proti směru jízdy a Euro NCAP ocenilo jasnou indikaci stavu airbagu. Standardní výbava zahrnuje i systém, který upozorní řidiče na kontrolu zadních sedadel poté, co byly před jízdou otevřeny zadní dveře – tím pomáhá zabránit nechtěnému ponechání dítěte ve voze. Všechny typy dětských zádržných systémů, pro které je vůz homologován, bylo možné správně upevnit.
V hodnocení zranitelných účastníků silničního provozu získala Solterra plný počet bodů za systém Autonomního nouzového brzdění (AEB) před motocyklisty a asistent jízdy v pruhu reagující na motocyklisty. V kategoriích AEB před cyklisty*3 a prevence otevření dveří před cyklistou*4 dosáhla téměř maximálního skóre. Systém Autonomního nouzového brzdění (AEB) detekuje chodce, cyklisty i motocyklisty. Velmi dobře si vedl v situacích s cyklisty, včetně scénářů, kdy se dveře otevřou do jejich dráhy. Stejně tak účinně reagoval na motocyklisty při jejich přibližování, brzdění či jízdě v protisměru.
V testech detekce chodců systém fungoval adekvátně. Ochrana sraženého chodce či cyklisty byla převážně dobrá nebo dostatečná. Ochrana pánve byla většinou dobrá, ochrana kolen a bérců byla dobrá ve všech testovaných místech. Asistent jízdního pruhu reagující na motocyklisty rovněž přispěl k prevenci střetů při změně jízdního pruhu.
V oblasti bezpečnostních asistenčních systémů dosáhla Solterra maximálního počtu bodů za systémy podpory jízdy v pruhu a připomenutí zapnutí bezpečnostního pásu, jakož i velmi vysokého skóre v hodnocení Autonomního nouzového brzdění před automobily*5.
Autonomní nouzové brzdění prokázalo dobrou účinnost při prevenci kolizí s jinými vozidly. Asistent jízdy v pruhu pomáhá jemnými zásahy udržovat vůz ve správném směru a zasahuje i v náročnějších situacích.
Standardem je systém připomenutí zapnutí bezpečnostních pásů na všech sedadlech, který získal plný počet bodů. Nechybí ani monitorování stavu řidiče (Driver Monitoring System), které sleduje únavu či nepozornost a v případě potřeby na tuto skutečnost řidiče upozorní. Tím zvyšuje účinnost dalších systémů, jako je předkolizní brzdění (PCS), adaptivní tempomat (ACC) a systém nouzového zastavení (EDSS). Funkce rozpoznávání dopravních značek (RSA) identifikuje dopravní značení a zobrazuje je na přístrojovém panelu; řidič zároveň může nastavit omezovač rychlosti podle hodnot detekovaných systémem RSA.
¨¨
*2: Výsledky nárazových testů Subaru Solterra (čelní náraz) na základě hodnocení 6- a 10letých dětí: 15,9/16 bodů
*3: Subaru Solterra: AEB před cyklisty: 7,8/8 bodů
*4: Subaru Solterra: předcházení otevření dveří před cyklistou: 0,8/1 bod
*5: Subaru Solterra: AEB před vozidly: 8/9 bodů
Subaru 2.12.2025
V hodnocení ochrany dospělých cestujících dosáhla vynikajících výsledků a získala maximální počet bodů v testech nárazu zezadu, interakce cestujících i bočního nárazu do pohyblivé bariéry, a to díky velmi dobré ochraně všech klíčových částí těla.
Testy potvrdily, že při přesazeném čelním nárazu zůstává kabina stabilní a figuríny vykázaly dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Vůz zároveň prokázal, že cestující různých postav a v odlišných polohách sedadel by byli chráněni na obdobné úrovni. Analýza zpomalení nárazového vozíku a deformovatelné bariéry navíc ukázala, že Solterra by byla při čelním střetu relativně „ohleduplným“ partnerem, který efektivně absorbuje energii a snižuje zatížení obou vozidel.
Testy předních sedadel a opěrek hlavy potvrdily dobrou ochranu proti poranění krční páteře při nárazu zezadu (whiplash). Konstrukce zadních sedadel rovněž naznačuje dobrou úroveň ochrany jejich pasažérů. Ovládání bočního výkyvu při nárazech na vzdálenější straně bylo vyhodnoceno jako dostatečné, k čemuž přispívají řešení Subaru snižující riziko vzájemné interakce mezi cestujícími.
Centrální airbag si vedl velmi dobře a data z figurín ukázala solidní úroveň ochrany pro řidiče i spolujezdce. Součástí standardní výbavy je také pokročilý systém eCall, jenž v případě nehody automaticky kontaktuje složky záchranného systému, a brzdový systém po nárazu, který pomáhá předcházet sekundárním kolizím. Subaru rovněž prokázalo, že po ponoření vozu zůstávají dveře i okna funkční, což umožňuje bezpečný únik.
V hodnocení ochrany dětských pasažérů získala Solterra maximum bodů za instalaci dětských autosedaček i za boční náraz. Při čelním nárazu dosáhla téměř maximálního skóre na základě výsledků figurín odpovídajících 6letému a 10letému dítěti*2.
Ochrana při čelním ofsetovém testu byla hodnocena jako dobrá pro 6letou figurínu a dobrá až adekvátní pro 10letou figurínu, což přispělo k celkově velmi dobrým výsledkům. Při bočním nárazu byly všechny kritické části těla obou figurín dobře chráněny.
Airbag předního spolujezdce lze deaktivovat pro bezpečné použití dětské sedačky proti směru jízdy a Euro NCAP ocenilo jasnou indikaci stavu airbagu. Standardní výbava zahrnuje i systém, který upozorní řidiče na kontrolu zadních sedadel poté, co byly před jízdou otevřeny zadní dveře – tím pomáhá zabránit nechtěnému ponechání dítěte ve voze. Všechny typy dětských zádržných systémů, pro které je vůz homologován, bylo možné správně upevnit.
V hodnocení zranitelných účastníků silničního provozu získala Solterra plný počet bodů za systém Autonomního nouzového brzdění (AEB) před motocyklisty a asistent jízdy v pruhu reagující na motocyklisty. V kategoriích AEB před cyklisty*3 a prevence otevření dveří před cyklistou*4 dosáhla téměř maximálního skóre. Systém Autonomního nouzového brzdění (AEB) detekuje chodce, cyklisty i motocyklisty. Velmi dobře si vedl v situacích s cyklisty, včetně scénářů, kdy se dveře otevřou do jejich dráhy. Stejně tak účinně reagoval na motocyklisty při jejich přibližování, brzdění či jízdě v protisměru.
V testech detekce chodců systém fungoval adekvátně. Ochrana sraženého chodce či cyklisty byla převážně dobrá nebo dostatečná. Ochrana pánve byla většinou dobrá, ochrana kolen a bérců byla dobrá ve všech testovaných místech. Asistent jízdního pruhu reagující na motocyklisty rovněž přispěl k prevenci střetů při změně jízdního pruhu.
V oblasti bezpečnostních asistenčních systémů dosáhla Solterra maximálního počtu bodů za systémy podpory jízdy v pruhu a připomenutí zapnutí bezpečnostního pásu, jakož i velmi vysokého skóre v hodnocení Autonomního nouzového brzdění před automobily*5.
Autonomní nouzové brzdění prokázalo dobrou účinnost při prevenci kolizí s jinými vozidly. Asistent jízdy v pruhu pomáhá jemnými zásahy udržovat vůz ve správném směru a zasahuje i v náročnějších situacích.
Standardem je systém připomenutí zapnutí bezpečnostních pásů na všech sedadlech, který získal plný počet bodů. Nechybí ani monitorování stavu řidiče (Driver Monitoring System), které sleduje únavu či nepozornost a v případě potřeby na tuto skutečnost řidiče upozorní. Tím zvyšuje účinnost dalších systémů, jako je předkolizní brzdění (PCS), adaptivní tempomat (ACC) a systém nouzového zastavení (EDSS). Funkce rozpoznávání dopravních značek (RSA) identifikuje dopravní značení a zobrazuje je na přístrojovém panelu; řidič zároveň může nastavit omezovač rychlosti podle hodnot detekovaných systémem RSA.
¨¨
*2: Výsledky nárazových testů Subaru Solterra (čelní náraz) na základě hodnocení 6- a 10letých dětí: 15,9/16 bodů
*3: Subaru Solterra: AEB před cyklisty: 7,8/8 bodů
*4: Subaru Solterra: předcházení otevření dveří před cyklistou: 0,8/1 bod
*5: Subaru Solterra: AEB před vozidly: 8/9 bodů
Subaru 2.12.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout













