Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Spyker C8 Spyder - tradice zavazuje

Na podzim roku 2000 došlo ke znovuzrození značky Spyker, na počátku minulého století nejznámějšího nizozemského výrobce osobních automobilů. Prvním modelem obnovené produkce byl roadster C8 Spyker.

 

Už  roce 1898 postavili bratři Jocobus a Hendrik Spijkerové první kočár s motorem Benz. A protože byl natolik úspěšný, další konstrukce na sebe nenechaly dlouho čekat. V roce 1903 předvedli revoluční automobil, který do té doby neměl obdoby. Jako první na světě měl šestiválec a pohon všech kol. Tuto technologii skrýval v sobě model 60 HP Grand Prix. Další obchodní úspěchy přineslo druhé místo v závodě Peking - Paříž v roce 1907. Produkci však přerušila první světová válka. Během ní vyrobil na 100 bojových letadel a 200 leteckých motorů. V roce 1919 se Spyker vrátil k luxusním vozidlům, které se vyznačovaly prvotřídní kvalitou. Například C4 s motorem Maybach měl přezdívku Rolls Royce kontinentu. Poslední Spyker má v rodném listě zapsán rok 1925.

Myšlenka na obnovení firmy se zrodila v roce 1990 v hlavě inženýra Maartena de Bruijna, který si splnil sen a postavil sportovní automobil Silvestris. O sedm let později se spojil s podnikatelem Victorem Mullerem, aby oživili jméno Spyker.

Rok 2000 zahájil novou éru automobilů Spyker limitovanou sérií exotických sportovních vozů. Prvním byl dvoumístný Spyker C8 Spyder s karoserií z hliníkových výlisků, ručně opracovaných hliníkových ploch a upevněné na prostorovém rámu z hliníkových profilů.

Konstrukce vychází ze závodních automobilů včetně nastavitelného podvozku, účinné brzdové soustavy nebo difuzoru pod zadní částí karoserie. Kola jsou nezávisle zavěšena na dvojitých příčných ramenech s nastavením jako ve F1. Pérování je vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči.

Zadní kola pohání přes šestistupňovou přímo řazenou převodovku zážehový osmiválec Audi 4.2 s výkonem 405 k a točivým momentem 480 N.m. S ním dosahuje sportovní automobil „šitý na míru" stejně jako ostatní Spykery, rychlosti 300 km/h a na stovku zrychlí za 4,5 sekundy.

Spyder může být také vybaven verzí s dvojitým přeplňováním Twin Turbo s výkonem 456 k při 5700/min anebo dokonce 530 k při 6400/min. V tom případě dosahuje točivý moment hodnoty 560 N.m.

Ovšem Spyker je více méně pouze značka supersportovních automobilů, neboť například podvozek vyrábí Polynorm Automorive, krycí panely Protype Panels z Coventry, čalounění Anderson Ryan, technika pochází z Audi atd.

Uměleckým dílem není pouze design, ale také ztvárnění přístrojové desky připomínající kokpit letadla, jako vzpomínka na tradiční leteckou výrobu.

Kromě Spyderu najdeme ve výrobním programu ještě verze C8 Laviolette (po belgickém konstruktéru, který má na svědomí zmíněný šestiválec a pohon 4x4) nebo supersportovní verzi C8 Double 12 se čtyřlitrovým osmiválcem o výkonu až 630 k.

Ve Spykeru znovu ožívá duch klasických sportovních vozů z doby, kde jsme ještě nic nevěděli o bitech či bytech a elektronika nám do řízení nemluvila. Prostě tradice holandských mistrů zavazuje. Aby si Spyder udržel svoji exkluzivitu, tak ročně vyrobí zhruba pětadvacet těchto uměleckých děl.

 

Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný V8

Objem: 4172 cm³

Výkon: 405 k (298 kW) při 7000/min

Toč.moment: 480 N.m při 3400/min

Rychlost: 300 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 4,5 s

Spotřeba: 10/20 l/100 km

Rozměry: 4185 x 1880 x 1080 mm

Rozvor: 25875 mm

 

Jindřich Lasík, 11.7.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar