Spyker C8 Spyder - tradice zavazuje
Na podzim roku 2000 došlo ke znovuzrození značky Spyker, na počátku minulého století nejznámějšího nizozemského výrobce osobních automobilů. Prvním modelem obnovené produkce byl roadster C8 Spyker.
Myšlenka na obnovení firmy se zrodila v roce 1990 v hlavě inženýra Maartena de Bruijna, který si splnil sen a postavil sportovní automobil Silvestris. O sedm let později se spojil s podnikatelem Victorem Mullerem, aby oživili jméno Spyker.
Rok 2000 zahájil novou éru automobilů Spyker limitovanou sérií exotických sportovních vozů. Prvním byl dvoumístný Spyker C8 Spyder s karoserií z hliníkových výlisků, ručně opracovaných hliníkových ploch a upevněné na prostorovém rámu z hliníkových profilů.
Konstrukce vychází ze závodních automobilů včetně nastavitelného podvozku, účinné brzdové soustavy nebo difuzoru pod zadní částí karoserie. Kola jsou nezávisle zavěšena na dvojitých příčných ramenech s nastavením jako ve F1. Pérování je vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči.
Zadní kola pohání přes šestistupňovou přímo řazenou převodovku zážehový osmiválec Audi 4.2 s výkonem 405 k a točivým momentem 480 N.m. S ním dosahuje sportovní automobil „šitý na míru" stejně jako ostatní Spykery, rychlosti 300 km/h a na stovku zrychlí za 4,5 sekundy.
Spyder může být také vybaven verzí s dvojitým přeplňováním Twin Turbo s výkonem 456 k při 5700/min anebo dokonce 530 k při 6400/min. V tom případě dosahuje točivý moment hodnoty 560 N.m.
Ovšem Spyker je více méně pouze značka supersportovních automobilů, neboť například podvozek vyrábí Polynorm Automorive, krycí panely Protype Panels z Coventry, čalounění Anderson Ryan, technika pochází z Audi atd.
Uměleckým dílem není pouze design, ale také ztvárnění přístrojové desky připomínající kokpit letadla, jako vzpomínka na tradiční leteckou výrobu.
Kromě Spyderu najdeme ve výrobním programu ještě verze C8 Laviolette (po belgickém konstruktéru, který má na svědomí zmíněný šestiválec a pohon 4x4) nebo supersportovní verzi C8 Double 12 se čtyřlitrovým osmiválcem o výkonu až 630 k.
Ve Spykeru znovu ožívá duch klasických sportovních vozů z doby, kde jsme ještě nic nevěděli o bitech či bytech a elektronika nám do řízení nemluvila. Prostě tradice holandských mistrů zavazuje. Aby si Spyder udržel svoji exkluzivitu, tak ročně vyrobí zhruba pětadvacet těchto uměleckých děl.
Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný V8
Objem: 4172 cm³
Výkon: 405 k (298 kW) při 7000/min
Toč.moment: 480 N.m při 3400/min
Rychlost: 300 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,5 s
Spotřeba: 10/20 l/100 km
Rozměry: 4185 x 1880 x 1080 mm
Rozvor: 25875 mm
Jindřich Lasík, 11.7.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














