Slovenští hasiči získali pancéřový Titan na podvozku Tatra Force
Slovenským hasičům byly předány celkem tři nové velkoobjemové cisterny CZS 40 Titan s pancéřovanými kabinami. Vozidla budou plnit úkoly především v extrémně složitých podmínkách s vysokou mírou nebezpečí a v těžce dostupném terénu Vozidla budou operačně dislokována u záchranných jednotek v Malackách, v Žilině a Humenném.
Základ CZS 40 tvoří osvědčený automobil řady Tatra Force s podvozkem v konfiguraci 8x8 kopřivnické společnosti Tatra Trucks, o konstrukci nástavby a zástavbu hasicích technologií se postarala firma THT Polička, pancéřované kabiny dodala další kopřivnická společnost Tatra Defence Vehicle. Kabina je čtyřmístná a čtyřdveřová s vysokou balistickou odolností podle vojenského standardu STANAG 4569. Osádku vozidla tvoří velitel a dva strojníci, čtvrté sedadlo je určeno pro případnou evakuaci ohrožené osoby.
Kabina dokáže ochránit hasiče uvnitř před explozemi do síly ekvivalentu 6 kg TNT kdekoliv pod kabinou či kolem podvozku a je vybavena i systémy ochrany před účinky chemických, biologických, radioaktivních a dalších toxických látek včetně následků použití zbraní hromadného ničení.
Podvozek je opatřen čtyřmi řiditelnými nápravami s centrálním dohušťováním pneumatik. Třetí a čtvrtá náprava se natáčejí do rychlosti 30 km/h na základě pokynů palubní elektroniky dle natočení náprav předních. Centrální dohušťování pneumatik je ovládáno z místa řidiče. CZS 40 Titan je vybaven šestiválcovým motorem Cummins o výkonu 373 kW a plně automatickou převodovkou Allison 4500R s integrovaným retardérem.
Vozidlo je konstruováno se zvýšenou tepelnou a mechanickou odolností a může být použito například při zásazích v blízkosti ruin budov nebo v lesích, kde hrozí pád těžkých břemen. V jeho útrobách se nachází nádrž o objemu 12 tisíc litrů hasebních látek. CZS 40 Titan disponuje dvěma proudnicemi, na přídi před kabinou je proudnice o průtoku 1 tisíc litrů za minutu, proudnice umístěná v nástavbě je výsuvná s průtokem 4 tisíce litrů za minutu. Obě jsou vybaveny kamerou přenášející obraz na displeje v kabině.
Tatra 2.11.2024
Kabina dokáže ochránit hasiče uvnitř před explozemi do síly ekvivalentu 6 kg TNT kdekoliv pod kabinou či kolem podvozku a je vybavena i systémy ochrany před účinky chemických, biologických, radioaktivních a dalších toxických látek včetně následků použití zbraní hromadného ničení.
Podvozek je opatřen čtyřmi řiditelnými nápravami s centrálním dohušťováním pneumatik. Třetí a čtvrtá náprava se natáčejí do rychlosti 30 km/h na základě pokynů palubní elektroniky dle natočení náprav předních. Centrální dohušťování pneumatik je ovládáno z místa řidiče. CZS 40 Titan je vybaven šestiválcovým motorem Cummins o výkonu 373 kW a plně automatickou převodovkou Allison 4500R s integrovaným retardérem.
Vozidlo je konstruováno se zvýšenou tepelnou a mechanickou odolností a může být použito například při zásazích v blízkosti ruin budov nebo v lesích, kde hrozí pád těžkých břemen. V jeho útrobách se nachází nádrž o objemu 12 tisíc litrů hasebních látek. CZS 40 Titan disponuje dvěma proudnicemi, na přídi před kabinou je proudnice o průtoku 1 tisíc litrů za minutu, proudnice umístěná v nástavbě je výsuvná s průtokem 4 tisíce litrů za minutu. Obě jsou vybaveny kamerou přenášející obraz na displeje v kabině.
Tatra 2.11.2024
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout