Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Škoda a rekordních 10 000 000 vozů

Škoda Auto vyrobila 10 000 000 vozů od roku 1905, kdy vyjel z výrobních hal v Mladé Boleslavi první automobil. Jubilejním vozem, který 13. července opustil výrobní linky, je Octavia Combi Elegance 2.0 Tdi.

 

Desetimiliontý vůz byl věnován Českým Centrům, příspěvkové organizaci Ministerstva zahraničí ČR, jejímž posláním je prostřednictvím sítě českých center vytvářet dobré jméno ČR v zahraničí.

Počátky historie výroby automobilů v Mladé Boleslavi se datují k roku 1905, kdy se zakladatelé firmy pánové Laurin a Klement rozhodli ukončit původní výrobu kol a krátce na to i motocyklů. Prvním vozem byla Voiturette A, malý, lehký a cenově dostupný vůz, kterého se vyrobila zhruba stovka. Již v počátcích se Laurinovi a Klementovi podařilo proniknout na trhy celého světa a produkce směřovala i na Nový Zéland či Japonsko. Technickou vyspělost ranných let dokumentuje i výroba jednoho z prvních osmiválců na světě montovaného do modelu L&K typu FF (1907).

Jednotlivé modely se vyráběly v počtech maximálně několika set. Tisícovou hranici jako první prolomil L&K - Škoda typ 110 z let 1925-1929. V následujících letech patřily k oblíbeným modelům Popular (1934-1946), včetně sportovní verze Monte Carlo, či Škoda Superb (1934-1949), který v roce 1935 získal cenu elegance za nejvznešenější vůz. Popular znamenal první zásadní technický přelom. Do poloviny 30. let se vyráběly vozy Škoda s žebřinovým rámem, poté s páteřovým, v 50. letech, od dob Škody 1200  (1952-1961), se přešlo na celokovovou karoserii a od Škody 1000 MB na samonosnou.

Řadě 1000 MB (1964-1969) se dostalo uznání a pozornosti již při vývoji, následná ocenění mezinárodních testů a zejména převratný hliníkový motor byly příčinou vysoké obliby. Celkem vzniklo 443 141 vozů. 

Mezi historicky nejprodávanější modely patří Škoda 105-120 (včetně verzí Rapid, Garde, 130) z let 1976-1990 s celkovou produkcí 2 008 740 vozů a Škoda Favorit (1987-1995) - 1 077 136 ks.

Vstup koncernu VW představuje jeden z nejvýznamnějších mezníků historie automobilky Škoda. Z původně vyráběného jednoho modelu s roční produkcí 170 tisíc vozů a exportem do 30 zemí, došlo k více než ztrojnásobení produkce a čtyřem modelovým řadám. Jen od spojení Škody s VW sjelo z montážních linek přes 5 milionů vozů.

 

JL, 14.7.2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar