Škoda a rekordních 10 000 000 vozů
Škoda Auto vyrobila 10 000 000 vozů od roku 1905, kdy vyjel z výrobních hal v Mladé Boleslavi první automobil. Jubilejním vozem, který 13. července opustil výrobní linky, je Octavia Combi Elegance 2.0 Tdi.
Počátky historie výroby automobilů v Mladé Boleslavi se datují k roku 1905, kdy se zakladatelé firmy pánové Laurin a Klement rozhodli ukončit původní výrobu kol a krátce na to i motocyklů. Prvním vozem byla Voiturette A, malý, lehký a cenově dostupný vůz, kterého se vyrobila zhruba stovka. Již v počátcích se Laurinovi a Klementovi podařilo proniknout na trhy celého světa a produkce směřovala i na Nový Zéland či Japonsko. Technickou vyspělost ranných let dokumentuje i výroba jednoho z prvních osmiválců na světě montovaného do modelu L&K typu FF (1907).
Jednotlivé modely se vyráběly v počtech maximálně několika set. Tisícovou hranici jako první prolomil L&K - Škoda typ 110 z let 1925-1929. V následujících letech patřily k oblíbeným modelům Popular (1934-1946), včetně sportovní verze Monte Carlo, či Škoda Superb (1934-1949), který v roce 1935 získal cenu elegance za nejvznešenější vůz. Popular znamenal první zásadní technický přelom. Do poloviny 30. let se vyráběly vozy Škoda s žebřinovým rámem, poté s páteřovým, v 50. letech, od dob Škody 1200 (1952-1961), se přešlo na celokovovou karoserii a od Škody 1000 MB na samonosnou.
Řadě 1000 MB (1964-1969) se dostalo uznání a pozornosti již při vývoji, následná ocenění mezinárodních testů a zejména převratný hliníkový motor byly příčinou vysoké obliby. Celkem vzniklo 443 141 vozů.
Mezi historicky nejprodávanější modely patří Škoda 105-120 (včetně verzí Rapid, Garde, 130) z let 1976-1990 s celkovou produkcí 2 008 740 vozů a Škoda Favorit (1987-1995) - 1 077 136 ks.
Vstup koncernu VW představuje jeden z nejvýznamnějších mezníků historie automobilky Škoda. Z původně vyráběného jednoho modelu s roční produkcí 170 tisíc vozů a exportem do 30 zemí, došlo k více než ztrojnásobení produkce a čtyřem modelovým řadám. Jen od spojení Škody s VW sjelo z montážních linek přes 5 milionů vozů.
JL, 14.7.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout