Škoda Auto slaví 100 let akciové společnosti
Celkem 12 500 akcií po dvou stech korunách za akcii tvořilo základní kapitál společnosti Laurin&Klement, předchůdce největšího českého výrobce automobilů společnosti Škoda Auto, v roce 1907.
Tehdy byla mladoboleslavská automobilka ustavena akciovou společností. Letos slaví stoleté výročí od zápisu u C.k. obchodního soudu v Praze dne 16.10.1907.
Na začátku května roku 1907 se sešla ustavující valná hromada. V polovině června padlo rozhodnutí o zápisu automobilky do obchodního rejstříku – pod názvem Laurin&Klement, akciová společnost, továrna automobilů v Mladé Boleslavi.
Členy správní rady tvořili významní šlechtici a podnikatelé Rakousko-Uherské monarchie. Presidentem společnosti se stal princ Erich z Thurnu a Taxisu, jeho náměstkem Jan hrabě Ceschi. Václav Klement se stal centrálním ředitelem, Václav Laurin ředitelem technickým. Ve Správní radě byli dále Jan hrabě Ceschi, hrabě Filippo Consolati, hrabě Leopold Kolowrat, poslanec Jindřich Maštalka, advokát Emil Miřička, ředitel C.k. privilegované banky pro země rakouské v Praze (tzv. Länderbanka) Berthold Steiner a Václav Klement
Hodnota 200 K za akcii byla nominální, kursovní hodnota akcie společnosti Laurin&Klement činila 225 korun.
Důvodem pro transformaci podniku byla potřeba kapitálu k rozšíření výroby. Po skončení 1. světové války hledají majitelé automobilky dalšího strategického partnera. Hospodářská krize počátku 20. let 20. století a velký požár roku 1924 vedly k fúzi s plzeňskou strojírnou Škoda.
Po znárodnění v roce 1945 nachází automobilka dalšího významného partnera – opět z důvodu potřeby kapitálu k rozšíření modernizaci výroby – v koncernu Volkswagen roku 1991. V roce 2000 se VW Group stala 100% vlastníkem společnosti Škoda Auto.
PL, 16.10.2007
Na začátku května roku 1907 se sešla ustavující valná hromada. V polovině června padlo rozhodnutí o zápisu automobilky do obchodního rejstříku – pod názvem Laurin&Klement, akciová společnost, továrna automobilů v Mladé Boleslavi.
Členy správní rady tvořili významní šlechtici a podnikatelé Rakousko-Uherské monarchie. Presidentem společnosti se stal princ Erich z Thurnu a Taxisu, jeho náměstkem Jan hrabě Ceschi. Václav Klement se stal centrálním ředitelem, Václav Laurin ředitelem technickým. Ve Správní radě byli dále Jan hrabě Ceschi, hrabě Filippo Consolati, hrabě Leopold Kolowrat, poslanec Jindřich Maštalka, advokát Emil Miřička, ředitel C.k. privilegované banky pro země rakouské v Praze (tzv. Länderbanka) Berthold Steiner a Václav Klement
Hodnota 200 K za akcii byla nominální, kursovní hodnota akcie společnosti Laurin&Klement činila 225 korun.
Důvodem pro transformaci podniku byla potřeba kapitálu k rozšíření výroby. Po skončení 1. světové války hledají majitelé automobilky dalšího strategického partnera. Hospodářská krize počátku 20. let 20. století a velký požár roku 1924 vedly k fúzi s plzeňskou strojírnou Škoda.
Po znárodnění v roce 1945 nachází automobilka dalšího významného partnera – opět z důvodu potřeby kapitálu k rozšíření modernizaci výroby – v koncernu Volkswagen roku 1991. V roce 2000 se VW Group stala 100% vlastníkem společnosti Škoda Auto.
PL, 16.10.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout