Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Škoda Auto otevřela nové CKD centrum

Společnost Škoda Auto dnes v Mladé Boleslavi otevřela nové CKD centrum, jehož hlavním úkolem je příprava a expedice rozložených vozů pro zahraniční montážní závody vozů značky Škoda.

 

Otevření nového Škoda Auto CKD centra je součástí strategického plánu zahraničních aktivit společnosti Škoda Auto. Je určeno pro zásobování montážních závodů v zahraniční.

Logistické CKD centrum je projektováno pro kompletní přípravu, balení a expedici vozů Škoda v různých stupních rozloženosti - v tzv. montážních setech SKD, MKD nebo CKD. Jednotlivé komponenty a montážní moduly se v různém stupni rozloženosti vyrábějí v Mladé Boleslavi (Fabia a Octavia), Vrchlabí (Octavia a Octavia Tour) a v Kvasinách (Superb), nebo jsou dodávány přímo koncernovými a externími dodavateli jako třeba některé typy agregátů, podvozkových a karosářských dílů atd. Rozložené vozy jsou do zahraničního montážního závodu expedovány z CKD centra v Mladé Boleslavi v přepravních kontejnerech nebo ve vlakových soupravách.

Montážní sety SKD (Semi-Knocked-Down) tvoří kompletně vybavená karosérie, agregát (motor, převodovka a přední náprava), zadní náprava a další podvozkové díly (kola, palivová nádrž, výfuková soustava apod.). V montážním závodě proběhne kompletace vozu a důkladné prověření a testování, prováděné stejnou metodikou a za stejných podmínek, jako v ČR. Systémem SKD jsou v současné době montovány české vozy na Ukrajině, v Bosně a Hercegovině a v Kazachstánu.

Větším stupněm rozloženosti je charakterizován systém MKD (Medium-Knocked-Down), který obsahuje nalakovanou nevybavenou karoserii a dalších cca 1300 až 1700 dílů v různém stupni rozloženosti. Kompletace vozu probíhá na standardní montážní lince technologickým procesem srovnatelným s klasickým „mateřským" montážním závodem. Systém MKD byl nedávno zaveden v továrně Eurocar na Ukrajině při montáži Škody Octavia Tour.

Nejvyšší stupeň rozloženosti představují tzv. CKD montážní sety (Completely-Knocked-Down), při nichž jsou z výrobního závodu dodávány karosářské díly a další jednotlivé komponenty již ve velkém stupni rozloženosti.  Montážní závod pak zajišťuje svaření a lakování karoserie, montáž agregátu a dalších komponentů a celkovou finalizaci vozu na standardní montážní lince. Systémem CKD-3 jsou dnes montovány vozy Škoda Octavia (Octavia Tour), Laura (označení vozu Octavia pro indický trh) a Superb v závodě Škoda Auto India v Aurangabadu.

S dodávkou rozložených vozů má Škoda Auto již bohaté zkušenosti. Ve 20. a 30. letech minulého století se v této formě exportovaly automobily z Mladé Boleslavi např. do Japonska, Anglie, Austrálie nebo Ruska, v 60. a 70. letech na Nový Zéland, do Pákistánu nebo Turecka. V novodobé historii se začalo s dodávkou rozložených vozů v roce 1994, kdy bylo dodáno prvních 1000 karoserií a podvozků modelu Škoda Favorit do závodu v polské Poznani. V letech 1995 až 2002 bylo do Polska vyexpedováno zhruba 220 000 rozložených modelů Felicia, Fabia a Octavia.  Poté byla kompletace v polském závodu VW Poznaň ukončena, ale mezitím se vozy začaly montovat v Bosně a Hercegovině (od roku 1998), v Indii (od 2001), na Ukrajině (od roku 2002) a od loňského roku i v Kazachstánu. Do konce roku 2005 bylo ze závodů společnosti Škoda Auto v ČR vyexpedováno celkem 283 200 rozložených vozů.

 

Jindřich Lasík, 10.5.2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar