Škoda Auto otevřela nové CKD centrum
Společnost Škoda Auto dnes v Mladé Boleslavi otevřela nové CKD centrum, jehož hlavním úkolem je příprava a expedice rozložených vozů pro zahraniční montážní závody vozů značky Škoda.
Logistické CKD centrum je projektováno pro kompletní přípravu, balení a expedici vozů Škoda v různých stupních rozloženosti - v tzv. montážních setech SKD, MKD nebo CKD. Jednotlivé komponenty a montážní moduly se v různém stupni rozloženosti vyrábějí v Mladé Boleslavi (Fabia a Octavia), Vrchlabí (Octavia a Octavia Tour) a v Kvasinách (Superb), nebo jsou dodávány přímo koncernovými a externími dodavateli jako třeba některé typy agregátů, podvozkových a karosářských dílů atd. Rozložené vozy jsou do zahraničního montážního závodu expedovány z CKD centra v Mladé Boleslavi v přepravních kontejnerech nebo ve vlakových soupravách.
Montážní sety SKD (Semi-Knocked-Down) tvoří kompletně vybavená karosérie, agregát (motor, převodovka a přední náprava), zadní náprava a další podvozkové díly (kola, palivová nádrž, výfuková soustava apod.). V montážním závodě proběhne kompletace vozu a důkladné prověření a testování, prováděné stejnou metodikou a za stejných podmínek, jako v ČR. Systémem SKD jsou v současné době montovány české vozy na Ukrajině, v Bosně a Hercegovině a v Kazachstánu.
Větším stupněm rozloženosti je charakterizován systém MKD (Medium-Knocked-Down), který obsahuje nalakovanou nevybavenou karoserii a dalších cca 1300 až 1700 dílů v různém stupni rozloženosti. Kompletace vozu probíhá na standardní montážní lince technologickým procesem srovnatelným s klasickým „mateřským" montážním závodem. Systém MKD byl nedávno zaveden v továrně Eurocar na Ukrajině při montáži Škody Octavia Tour.
Nejvyšší stupeň rozloženosti představují tzv. CKD montážní sety (Completely-Knocked-Down), při nichž jsou z výrobního závodu dodávány karosářské díly a další jednotlivé komponenty již ve velkém stupni rozloženosti. Montážní závod pak zajišťuje svaření a lakování karoserie, montáž agregátu a dalších komponentů a celkovou finalizaci vozu na standardní montážní lince. Systémem CKD-3 jsou dnes montovány vozy Škoda Octavia (Octavia Tour), Laura (označení vozu Octavia pro indický trh) a Superb v závodě Škoda Auto India v Aurangabadu.
S dodávkou rozložených vozů má Škoda Auto již bohaté zkušenosti. Ve 20. a 30. letech minulého století se v této formě exportovaly automobily z Mladé Boleslavi např. do Japonska, Anglie, Austrálie nebo Ruska, v 60. a 70. letech na Nový Zéland, do Pákistánu nebo Turecka. V novodobé historii se začalo s dodávkou rozložených vozů v roce 1994, kdy bylo dodáno prvních 1000 karoserií a podvozků modelu Škoda Favorit do závodu v polské Poznani. V letech 1995 až 2002 bylo do Polska vyexpedováno zhruba 220 000 rozložených modelů Felicia, Fabia a Octavia. Poté byla kompletace v polském závodu VW Poznaň ukončena, ale mezitím se vozy začaly montovat v Bosně a Hercegovině (od roku 1998), v Indii (od 2001), na Ukrajině (od roku 2002) a od loňského roku i v Kazachstánu. Do konce roku 2005 bylo ze závodů společnosti Škoda Auto v ČR vyexpedováno celkem 283 200 rozložených vozů.
Jindřich Lasík, 10.5.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout