Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda 200 RS - sportovní legenda pro 21. století

Daniel Petr sám o sobě říká, že je takovým „inventářem“ oddělení ŠKODA Design. Patří ke služebně nejstarším designérům. Jednou z jeho specializací jsou sportovní deriváty vozů ŠKODA a také design vozů pro ŠKODA Motorsport. I proto je logické, že si pro svou moderní interpretaci některé z ikon značky ŠKODA v rámci seriálu Ikony v novém kabátě vybral vůz ŠKODA 200 RS.

„Pro ŠKODA Motorsport jsem pracoval už na designu modelu OCTAVIA WRC,“ vzpomíná Daniel Petr na své začátky s designem závodních vozů ŠKODA. „Jeho“ OCTAVIA WRC a 200 RS, kterou se Daniel rozhodl převést do moderní podoby, toho přitom mají hodně společného: ve své době to byly špičkové speciály, jejichž úkolem bylo soutěžit o přední místa v absolutní klasifikaci světového šampionátu v rallye.

ŠKODA 200 RS ale měla trochu smůlu. Než ji stihli experti ve ŠKODA AUTO během sezon 1974 a 1975 vyladit tak, aby mohla vítězit, přišla změna pravidel. ŠKODA tedy změnila strategii a přišla slavná éra modelu 130 RS, který se mimochodem v rámci našeho seriálu také již dočkal novodobé interpretace.

Daniel Petr se u své interpretace 200 RS rozhodl vydat cestou zcela svébytného designu pro 21. století. „Snažil jsem se zachovat červeno-bílou grafiku, která je pro 200 RS typická. Tehdy to byly tovární barvy. Do nové podoby jsem přenesl i některé detaily, nicméně jsem nechtěl, aby auto na první pohled vypadalo jako originál,“ říká Daniel. „Chtěl jsem, aby tu byl vidět pokrok v tvarech, aby auto bylo skutečně moderní.“

A to se povedlo. Silueta odkazuje na původní 200 RS, která měla oproti sériovému modelu ŠKODA 110 R o 15 centimetrů sníženou střechu. Ostře řezané tvary s moderními detaily jako trojúhelníkové čelní LED světlomety, vstup sání na střeše, nezvykle řešená zpětná zrcátka nebo velký zadní difuzor dělají ale z Danielovy interpretace moderní supersport. Pozornému oku neuniknou ani odkazy do minulosti: grafika bočních oken, maska chladiče, spoiler na zádi nebo zlatá kola jsou jasným odkazem na původní 200 RS. Podle autora je to i připomínka 120 let ŠKODA Motorsport. Právě toto významné výročí tovární tým letos slaví.

Daniel má s navrhováním závodních speciálů velké zkušenosti, a tak se snažil i u svého projektu držet zásad, které by umožnily takové auto v závodech skutečně použít. „Najít u závodních speciálů kompromis mezi funkčností a krásným designem je vždy výzva. Já jsem tím ale po letech tak nasáklý, že jsem se snažil toho docílit i u vozu čistě z mé fantazie,“ podotýká. Podle něj tak auto nevypadá „kosmicky“, detaily jsou promyšlené tak, aby fungovaly a přitom auto vypadalo moderně. „Myslel jsem třeba na chlazení motoru a brzd, aerodynamické prvky, celkovou ergonomii vozu,“ přibližuje Daniel.


V proporcích se prý držel originálu, dnes by tedy šlo o kompaktní sportovní vůz. Samozřejmě s motorem vzadu. „Nad pohonem jsem ale výrazněji nepřemýšlel, určitě by auto mělo mít spalovací motor, použít by jistě šla hybridní technika,“ přemítá designér nad svou vizí.
Tak jako vždy

Říká také, že na své představě novodobé 200 RS pracoval v podstatě stejným stylem jako na každém jiném projektu. „Vždy nejdřív vezmu tužku, kus papíru a chvíli si kreslím. Tady jsem dal ve volné chvíli asi 10 minut skicování základních proporcí a typických tvarů, hledal jsem to, co by auto mělo mít,“ popisuje Daniel svou práci. Po nalezení základních linek podle svých slov přechází na práci na počítači, kde téma rozpracovává. „Přidávám detaily, barvy, kola,“ vysvětluje. Ve volných chvilkách na vzhledu novodobé 200 RS takto pracoval zhruba tři týdny.

Výsledek je ohromující. Novodobá ŠKODA 200 RS nepochybně odkazuje na originál, má přitom moderní design a prvky, které jinde u vozů ŠKODA nenajdeme, zároveň je to však některými detaily typický vůz tradiční značky.


ŠKODA 200 RS

Závodní speciál ŠKODA 200 RS je vlastně předchůdcem legendárního a mnohem úspěšnějšího modelu 130 RS. Vůz vznikal v roce 1973 a šlo o skutečný závodní speciál: v automobilce tehdy museli vyvinout i jeho dvoulitrový čtyřválec s výkonem 120 kW. Auto mělo oproti sériové 110 R přepracovanou přední nápravu, zcela nová byla zadní náprava s vlečenými rameny. Nechybí hliníkové panely karoserie, hmotnost jen o něco málo překonává hranici 800 kilogramů. Vůz se soutěží účastnil v letech 1974 a 1975, vznikl pouze ve dvou exemplářích, třetím typem bylo provedení 180 RS s motorem o objemu 1,8 litru.




Daniel Petr

Daniel Petr patří ke služebně nejstarším členům ŠKODA Design. Postupem času se vypracoval na specialistu na některé deriváty modelů, například navrhuje sportovní provedení Monte Carlo a RS. Je autorem designu speciálu OCTAVIA WRC nebo třeba aktuálního závodního náčiní modelů ŠKODA FABIA WRC, ŠKODA FABIA S2000 či ŠKODA FABIA Rally2 evo. Pro novou generaci modelu FABIA připravil například speciální kamufláž, se kterou mohli vůz ještě před premiérou vyzkoušet například vybraní novináři. I ve volném čase to Daniela táhne k motorsportu. Opečovává svůj rallyový kousek ŠKODA 100, který má shodou okolností ony někdejší červeno-bílé tovární barvy jako 200 RS. S autem se účastní závodů historických rallye.



Škoda 22.10.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2021 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar