Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda - 13 milionů motorů a nový 1.0 TSI

Společnost ŠKODA AUTO vyrobila třináctimiliontý motor. Zároveň se v motorárně v Mladé Boleslavi rozbíhá výroba nového agregátu, kterým je 1,0 TSI. Tento přeplňovaný benzínový tříválec patří do řady EA 211.

Automobilka vyrábí motory této řady ve čtyřech objemových variantách. Motor se čtyřmi ventily na válec, jehož blok je odlit z hliníku, se vyznačuje kompaktními rozměry a mimořádně kultivovaným a tichým chodem. Výroba agregátů v mateřském závodě společnosti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi se datuje od roku 1899, kdy zakladatelé značky, pánové Václav Klement a Václav Laurin, vyrobili první motor určený pro motocykl.

První agregát z dílny společnosti Laurin & Klement, která byla založena roku 1895 v Mladé Boleslavi, byl jednoválec o výkonu 1,25 k určený pro motocykly Slavia. Předtím zde byla vyráběna jízdní kola také pod značkou Slavia. V roce 1905 byl zkonstruován první automobil, kterým byla Voiturette A, vybavená kapalinou chlazeným motorem o objemu 1005 cm3 o výkonu 7 k. V roce 1997, tedy šest let po vstupu značky ŠKODA do koncernu Volkswagen, dodala společnost ŠKODA AUTO poprvé motory z Mladé Boleslavi sesterským koncernovým značkám.
Výroba motorů řady EA 211 začala v roce 2012. Tato modelová řada se vyznačuje hliníkovým blokem motoru a dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců, ovládajícími po čtyřech ventilech v každém válci. Výfukové svody jsou integrované v hlavě válců.

Nový motor 1,0 TSI dále rozšiřuje paletu této řady. Moderní tříválcový motor má odlehčené kované ojnice a hliníkové písty. Nevyžaduje použití vyvažovací hřídele a přesvědčí příkladně kultivovaným chodem. Oproti čtyřválcovým motorům srovnatelného výkonu je kompaktnější, lehčí a pracuje s menším vnitřním třením a proto výrazně hospodárněji.

V minulých letech společnost ŠKODA AUTO výrazně rozšiřovala výrobní kapacity svého hlavního závodu, ať už se jednalo o výrobu vozů, nebo o výrobu motorů. Dnes v Mladé Boleslavi vzniká až 2 300 pohonných jednotek denně. Ve výrobě motorů pracuje zhruba 1 400 zaměstnanců. Do vývoje a výroby motorů ŠKODA AUTO průběžně investuje. V roce 2014 uvedla automobilka do provozu své nové motorové centrum. Hned v následujícím roce byly zahájeny práce na jeho rozšíření – nová část bude uvedena do provozu v březnu 2017.

Vedle motorů vyrábí značka ŠKODA také převodovky pro vlastní modely i modely sesterských značek. V Mladé Boleslavi se vyrábí manuální převodovky MQ 100 a MQ 200, automatické převodovky DQ 200 pochází z Vrchlabí, kde byla nedávno vyrobena 1,5-miliontá převodovka DSG od roku 2012.


Škoda 21.2.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar