Shell Eco-maraton Europe s novými rekordy
Na německém okruhu Eurospeedway Lausitzring se utkalo 207 týmů z Evropy, severní Afriky, Středního východu a Asie v 25. ročníku Shell Eco-maratonu Europe. Cílem bylo ujet na dané množství paliva největší vzdálenost při nejnižší produkci emisí. ČR reprezentoval tým HydrogenIX z VŠB-Technické univerzity v Ostravě.
Pro obě kategorie – Prototypů a UrbanConcept, byly připraveny dvě rozdílné trasy. Vozy kategorie Prototypů závodily na trase ve tvaru oblého trojúhelníku o délce 3,2 km. Vzhledem k menšímu počtu šikan a delším rovinkám než na předcházejícím okruhu v Nogaru se očekávalo překonání některých rekordů. Oproti tomu okruh, na kterém závodily vozy kategorie UrbanConcept, byl náročnější než trasa v Nogaru. Prudké střídání rychlých a pomalých úseků protkaných osmi šikanami představoval náročnější úkol, v duchu přibližující se mnohem více podmínkám běžného silničního provozu. Zájem o kategorii UrbanConcept mezi soutěžícími týmy každoročně vzrůstá. Rok 2009 byl z tohoto hlediska nejbohatší a závodu se zúčastnilo 58 týmů. Také vozy na alternativní pohon byly silně zastoupeny a tvořily téměř třetinu zapsaných konceptů (67 ze 207).
Jubilejní 25. ročník Shell Eco-marathonu Europe byl svědkem sedmi nových rekordů v několika kategoriích: Prototypů s interním spalovacím pohonem, UrbanConcept s dieselovým spalovacím pohonem, UrbanConcept s nejnižším objemem emisí CO2, a vozů s pohonem na solární energii.
Hlavním rekordmanem byl tým Microjoule ze St Joseph La Joliverie
ve francouzském Nantes. Jeho prototyp s interním spalovacím pohonem překonal již dlouho platný rekord 3410 km, kterého dosáhl před pěti lety tým ze stejné školy. Rekord byl překonán o 172 kilometrů. S tímto výsledkem se však tým nespokojila vytvořil nový rekord 3582 km (překonán o 189 km). Prototyp tedy ujel na jeden litr paliva 3771 km.
Další francouzský tým, ProductTeam z Lycée Louis Pasquet v Arles, ujel se svým solárním vozem 644 km na jednu kilowatthodinu energie, nicméně ani to nestačilo a za pár hodin byl na světě nový rekord: 665km/Kwh.
Přehled nových rekordů
Prototypy s interním spal.motorem – 3771 km (3410km/l – 2005)
Vůz na solární pohon – 665 km/Kwh (570km/Kwh – 2008)
Nejnižší spotřeba Urben Concept – 1246 km/l (848 km/l – 2008)
Urban Concept s dieselovým motorem – 589 km/l (306 km/l – 2007)
Nejnižší emise CO2 Urban Concept – 2,6 g/km (6,15 g/km – 2008)
(překonané dřívější rekordy jsou uvedeny v závorkách)
Vincent Tertois, technický ředitel, řekl v reakci na letošní úrodu nových rekordů: „Počet zapsaných rekordů dokládá, jak studenti tvrdě pracovali, a ukazuje vývoj v konstrukci vozů, které jsme mohli vidět. A skutečnost, že mnohé rekordy byly výrazně překonány, lze připsat také parametrům novému okruhu a příznivým klimatickým podmínkám, které přály závodním týmům.“
Letošního ročníku se letos po krátké přestávce účastnil také tým HydrogenIX z Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava pod vedením Doc. Ing. Bohumila Horáka Ph.D. Jejich vozidlo soutěžilo v kategorii Prototypů s vodíkovým pohonem, ale z technických důvodů se nepodařilo absolvovat žádnou kvalifikovanou jízdu.
Francie a Itálie ovládly předávání zvláštních cen v Shell Eco-marathonu Europe, z něhož si každá odnesla dvě medaile. Další ceny si rozebraly Belgie s Norskem. Poroty pro jednotlivé ceny sledovaly soutěžní týmy po celou dobu trvání a konečný výběr se ukázal jako náročný úkol.
Cena Autodesk za design
Prototyp: Fondazione Politecnico di Milano (I) nejenže měl šťastnou ruku při estetickém zpracování prototypu, ale také důkladně promyslel jeho údržbu. Výsledkem je vůz, který lze snadno udržovat díky lehce přístupným součástkám.
UrbanConcept: Tým Østfold University College Norsko úspěšně zkombinoval estetickou eleganci, aerodynamickou účinnost a precizní technické zpracování. V celkovém designu je užita celá řada různých konstrukčních filosofií a přístupů.
Cena Shell za komunikaci a marketing
Tým Politecnico di Torino získal tuto cenu za integrovanou, komplexní, profesionálně promyšlenou a realizovanou kampaň i za výsledky při zvyšování povědomí o svém úsilí v domácích médiích.
Cena Bosch za technickou inovaci
ESSTIN, tým z francouzského Nancy, získal cenu za svoji unikátní testovací „lavici“, která umožňuje testovat vůz bez nutnosti pronajímat si okruh, a za integraci zabudovaného komunikačního systému GPS pro kvalitnější komunikaci s jezdcem.
Cena ADAC za bezpečnost
Faculté Polytechnique de Mons, Belgie, za komplexní analýzu rizik a integrované systémy včasného varování.
Cena Shell za týmového ducha
Francouzský tým ENSIAME Valenciennes byl oceněn za skvělou týmovou spolupráci na okruhu i mimo něj, za pozitivní energii, která byla ostatním inspirací, a za bezprostřední a skvělé doprovodné akce během závodu typu Miss Pilot a leták Beautishelli.
JL, 14.5.2009
Jubilejní 25. ročník Shell Eco-marathonu Europe byl svědkem sedmi nových rekordů v několika kategoriích: Prototypů s interním spalovacím pohonem, UrbanConcept s dieselovým spalovacím pohonem, UrbanConcept s nejnižším objemem emisí CO2, a vozů s pohonem na solární energii.
Hlavním rekordmanem byl tým Microjoule ze St Joseph La Joliverie
ve francouzském Nantes. Jeho prototyp s interním spalovacím pohonem překonal již dlouho platný rekord 3410 km, kterého dosáhl před pěti lety tým ze stejné školy. Rekord byl překonán o 172 kilometrů. S tímto výsledkem se však tým nespokojila vytvořil nový rekord 3582 km (překonán o 189 km). Prototyp tedy ujel na jeden litr paliva 3771 km.
Další francouzský tým, ProductTeam z Lycée Louis Pasquet v Arles, ujel se svým solárním vozem 644 km na jednu kilowatthodinu energie, nicméně ani to nestačilo a za pár hodin byl na světě nový rekord: 665km/Kwh.
Přehled nových rekordů
Prototypy s interním spal.motorem – 3771 km (3410km/l – 2005)
Vůz na solární pohon – 665 km/Kwh (570km/Kwh – 2008)
Nejnižší spotřeba Urben Concept – 1246 km/l (848 km/l – 2008)
Urban Concept s dieselovým motorem – 589 km/l (306 km/l – 2007)
Nejnižší emise CO2 Urban Concept – 2,6 g/km (6,15 g/km – 2008)
(překonané dřívější rekordy jsou uvedeny v závorkách)
Vincent Tertois, technický ředitel, řekl v reakci na letošní úrodu nových rekordů: „Počet zapsaných rekordů dokládá, jak studenti tvrdě pracovali, a ukazuje vývoj v konstrukci vozů, které jsme mohli vidět. A skutečnost, že mnohé rekordy byly výrazně překonány, lze připsat také parametrům novému okruhu a příznivým klimatickým podmínkám, které přály závodním týmům.“
Letošního ročníku se letos po krátké přestávce účastnil také tým HydrogenIX z Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava pod vedením Doc. Ing. Bohumila Horáka Ph.D. Jejich vozidlo soutěžilo v kategorii Prototypů s vodíkovým pohonem, ale z technických důvodů se nepodařilo absolvovat žádnou kvalifikovanou jízdu.
Francie a Itálie ovládly předávání zvláštních cen v Shell Eco-marathonu Europe, z něhož si každá odnesla dvě medaile. Další ceny si rozebraly Belgie s Norskem. Poroty pro jednotlivé ceny sledovaly soutěžní týmy po celou dobu trvání a konečný výběr se ukázal jako náročný úkol.
Cena Autodesk za design
Prototyp: Fondazione Politecnico di Milano (I) nejenže měl šťastnou ruku při estetickém zpracování prototypu, ale také důkladně promyslel jeho údržbu. Výsledkem je vůz, který lze snadno udržovat díky lehce přístupným součástkám.
UrbanConcept: Tým Østfold University College Norsko úspěšně zkombinoval estetickou eleganci, aerodynamickou účinnost a precizní technické zpracování. V celkovém designu je užita celá řada různých konstrukčních filosofií a přístupů.
Cena Shell za komunikaci a marketing
Tým Politecnico di Torino získal tuto cenu za integrovanou, komplexní, profesionálně promyšlenou a realizovanou kampaň i za výsledky při zvyšování povědomí o svém úsilí v domácích médiích.
Cena Bosch za technickou inovaci
ESSTIN, tým z francouzského Nancy, získal cenu za svoji unikátní testovací „lavici“, která umožňuje testovat vůz bez nutnosti pronajímat si okruh, a za integraci zabudovaného komunikačního systému GPS pro kvalitnější komunikaci s jezdcem.
Cena ADAC za bezpečnost
Faculté Polytechnique de Mons, Belgie, za komplexní analýzu rizik a integrované systémy včasného varování.
Cena Shell za týmového ducha
Francouzský tým ENSIAME Valenciennes byl oceněn za skvělou týmovou spolupráci na okruhu i mimo něj, za pozitivní energii, která byla ostatním inspirací, a za bezprostřední a skvělé doprovodné akce během závodu typu Miss Pilot a leták Beautishelli.
JL, 14.5.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















