SEAT s automatickým zapínáním světel
Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která vstoupí v platnost 1. července, přinese řidičům mnoho starostí: den ze dne se musí řídit řadou nových ustanovení a nezapomínat na některé nové povinnosti.
Jednou z nich je jezdit celý rok s rozsvícenými světly. SEAT se rozhodl majitelům vozů této značky přechod na nový systém usnadnit a s novým modelovým rokem 2007, tedy počínaje výrobním týdnem 22, vybavuje všechny své modely sériově automatickým zapínáním světlometů při nastartování motoru.
Celoroční denní svícení není jen zatěžující starostí. Jak se shodují evropští odborníci, motoristům přináší především řadu výhod: protijedoucí vozidlo s rozsvícenými světlomety je i za dne lépe vidět - to znamená, že řidiči dříve a včas zaznamenají vůz v protisměru. Řidič také přesněji odhadne vzdálenost a rychlost blížícího se vozu či rozliší parkující a jedoucí vozidlo. Svícení za dne je velice důležité zejména v podmínkách, kdy je rozpoznávání ostatních vozidel ztížené, jako za letních podvečerů, kdy zapadající slunce velice ztěžuje identifikaci protijedoucích vozů. Význam má i například v alejích, kde se střídá světlo a stín.
Celodenní svícení zavedlo v Evropě kromě severských zemí (Švédsko, Norsko, Dánsko, Island) také Slovinsko, v Maďarsku a Finsku tuto povinnost mají celoročně jen mimo obec. Podle zkušeností z jiných zemí zavedení povinného celoročního svícení velmi pravděpodobně sníží počet nejvážnějších nehod, u řady dalších mohou zmírnit následky. Na poklesu počtu obětí nehod v posledních dvou letech se povinné svícení v zimním období již projevilo. Odborníci odhadují, že počet těžkých nehod s nejvážnějšími následky by mohl klesnout dokonce o 10 až 15 procent.
Automatické zapínání světel není jedinou novinkou značky SEAT v této oblasti. Na přání lze také objednat pro modely León, Altea a Toledo nové „inteligentní" světlomety Advanced Front Lighting System (AFS), které spojují kvalitu a špičkový světelný výkon bi-xenonových světlometů s výhodami inteligentního řízení světel AFS.
Systém AFS využívá data získávaná z několika senzorů ve vozidle s cílem za všech podmínek optimálně nastavit směr světelného kužele. Navíc reguluje nastavení světlometů podle okamžitého zatížení vozu. Pozoruhodnou vlastností systému AFS je asymetrické natáčení světlometů. Například při zatáčení vpravo se pravý světlomet vychýlí doprava ostřeji než levý, takže řidič vidí vnitřní okraj silnice zřetelněji, zatímco levý světlomet udržuje optimální osvětlení prostoru před vozidlem.
JL, 27.6.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout