Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Recenze: Racing´n´Roll od Martina Straky

V pražském knihkupectví proběhl křest fotografické publikace Racing´n´Roll, zachycující atmosféru automobilových závodů. Proto kromě autora Martina Straky nemohl chybět mj. Tomáš Enge nebo Tomáš Richter, komentátor závodů F1. A mezi hosty byl i Břetislav Enge se svojí paní.

Na otázku, jakou fotografii považuje sám autor za nejpovedenější, nedokázal přímo odpovědět (ani se nedivíme), jen že vybrat z nepřeberného množství záběrů, které Martin Straka od svých nějakých patnácti let vytvořil, nebylo vůbec jednoduché. Naopak Tomáš Enge měl hned jasno. Ta úplně poslední, na které je zachycen jeho otec Břetislav Enge, když se Zdeňkem Vojtěch šířili slávu tehdejšího Československa po celé Evropě. Jen málokdo ví, že v roce 1981 společně vybojovali evropský titul pro značku Škoda v závodech cestovních automobilů.

Polévat nádhernou a troufneme si říct i unikátní publikaci šampaňským by byl hřích, a tak se křtilo zapůjčenou šachovnicovou vlajkou z mosteckého autodromu.

„S nabídkou Slovartu mnou projel celý můj život na závodech. Tak jsem jej dal do jedné jediné knihy. Je to mozaika fotografií a příběhů napříč československým a světovým motorsportem. Začínal tam, kde jsem to měl nejblíž. Na městských okruzích v Ostravě – Vítkovicích a Havířově – Šenově, teprve potom přišel brněnský okruh a tak dále.

Nejstarší obrázek je z roku 1981… Velký prostor má moje velká láska jménem 24h Le Mans, stejně jako události z okruhů v Brně, Mostě a na Slovakiaringu. V knize jsou velká světová jména, stejně jako takzvaně bezejmenní lidé. Všechny ale spojuje jedno, vášeň jménem motorsport. Příběhy jsou osobní, vše je prožité v oné tolik nádherné tenzi, kterou na závodištích vždy cítím. Dramatické bouračky, portréty, vítězství, porážky…“
Jako pěkný vánoční dárek může posloužit velkoryse pojatá fotografická publikace s názvem Racing´n´Roll. Autor, známý český fotograf a komentátor motoristických událostí Martin Straka, nechává prostřednictvím svých snímků nahlédnout do zákulisí automobilového sportu.

Jeho výhradně černobílé fotografie nejsou jen o samotném závodění, ale zachycují celkovou atmosféru události, vyprávějí příběhy. Tyto příběhy poodhaluje autor dílem obrazem, dílem slovem – prostřednictvím krátkých glos. „Ve tvůrčí svobodě jsem si od loňských Vánoc do konce srpna hrál. Také jsem si naordinoval tři samotky, na kterých jsem se věnoval jen knize. Příběhy jsem často tvořil ve vlaku mezi Prahou a Ostravou. Často to bylo sakravzrušující… Při výběru fotografií jsem se totiž rázem ocital v místech a v čase jejich vzniku. Třeba záběr Klause Ludwiga, jak dojíždí do cíle Interserie v Mostě s hořícím Porsche 956 Turbo nebo Michael Schumacher líbající své Ferrari při prvním loučení s F1 v mé milované Monze. A je toho mnohem víc…“, poodhaluje tvůrčí proces na knize autor Martin Straka.

Na 360 stranách knihy o velikosti 28 x 27 centimetrů najdeme přes dvě stovky velkoformátových fotografií a desítky menších převážně z prostředí automobilových okruhů, ke kterým má Martin Straka nejblíže, ale jeho snímky zachycují i rallye nebo Dakar. Kniha zároveň obsahuje 162 kapitol v českém i anglickém jazyce.

„Dalším unikátem jsou Martinovy komentáře, psané vskutku neotřelým jazykem, přitom ale s hlubokou znalostí věci. Pro čtenáře je radostí a potěšením, že se potkává s někým, kdo si takhle krásně dokáže hrát s mateřštinou“, řekl pan Marek Chvála z vydavatelství sport press.

Kdo je Martin Straka“ Fotoreportér, televizní komentátor a novinář. Žije ve Vratimově u Ostravy. Automobilové závody komentuje v různých televizních stanicích od roku 2005 (24h Le Mans & WEC, IndyCar, Blancpain GT Series, Int. GT Series…), jeho hlas zní Masarykovým okruhem v Brně a na Slovakiaringu od roku 2013. Jeho fotografie získaly různá ocenění. Například Zlaté oko pro nejlepší motoristickou fotografii v České republice 2007 či Zvláštní cenu Katovic v letech 2011 a 2015. Vedle motorsportu je další jeho vášní umělecký svět. Se svým Železem&Sklem, jak fotovýbavě říká, se tak často a rád pohybuje v hudebním, divadelním a filmovém prostředí. S oblibou říká, že jeho ateliérem je Svět, a že Světlo si vždycky najde.“

Racing‘ n’Roll je už nyní k dostání u všech dobrých knihkupců, a to za 1490 Kč.

JL 9.12.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!