Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Recenze: 1983 Vojtěch - Enge

Současná i předchozí generace, která se zajímají o automobilový sport, zná jména Vojtěch a Enge. My starší se velice dobře pamatujeme na dvojici Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge, ti mladší znají Štěpána Vojtěcha a Tomáše Engeho. A právě o legendární dvojici Vojtěch-Enge pojednává nejnovější kniha z pera Martina Straky, uznávaného odborníka na motoristický sport.

Mladší generaci asi rok 1983 nic významného neřekne. Ale právě v roce 1983 se Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge stali hvězdami mistrovství Evropy cestovních automobilů a svým BMW 635 CSi Hartge vyrobeným podomácku v Praze a v Liberci okouzlili fanoušky i zahraniční novináře. Tehdy měl ale evropský šampionát vynikající úroveň, a jeho součástí byl každoročně i brněnský závod. Dnes si o takovém seriálu můžeme nechat jen zdát. Současné WTCR se mu ani v nejmenším nevyrovná.

„Oběma třicátníkům se tehdy změnil život, sportovní i soukromý. Stali se hvězdami a placenými profesionální sportovci, které si najalo BMW. Zdeněk byl na mnichovské soupisce v roce 1984, Břetislav o dvě sezony později. Jejich kariéra ale nenabrala světové obrátky, tentokrát kvůli politické situaci (pozn.red., co tuto dobu pamatujeme bychom mohli vyprávět).

Zdeněk byl vždy o něco napřed, a platilo to i tentokrát. Nikomu jinému se předtím něco takového nepovedlo. A to nejen z Československa, ale i z celého tehdejšího východního bloku. Oba měli v továrních bavorských barvách za kolegy jezdce formule 1. Zdeněk se v roce 1984 střídal například se Stefanem Johanssonem či s Marcem Surerem, Břetislav o dva roky později s Christianem Dannerem., liberecká dvojice si musela poradit se železnou oponou obepínající ČSSR a okolí,“ říká Martin Straka.

Knihu nezvyklého formátu 19 x 23 centimetrů vydalo nakladatelství Slovart a musíme říct, že se čte opravdu jedním dechem. Asi tak stejně jako kniha o Dakaru od Josefa Kalina. Na 340 stránkách doplněných desítkami černobílých i barevných fotografií se vrátíme o čtyřicet a více let zpátky a připomeneme si úžasnou dobu automobilových závodů a hlavních hrdinů Zdeňka Vojtěcha a Břetislava Engeho. Teprve dnes se dozvídáme zajímavá fakta a neznáme informace, nechybí ani podrobné výsledky roku 1983.Pro nás, které jsme znali osobně a prožívali s nimi první úspěchy se škodovkami v závodech do vrchu, si knihu ceníme hodně vysoko.

Víc prozrazovat nebudeme. Knihu 1983 Vojtěch-Enge můžeme jen doporučit. Bohužel vám ji ani jeden z pilotů už nepodepíše…

JL 13.7.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!