Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Proč používat zimní pneumatiky

Sníh, mokro, nízké teploty, náledí – to vše nám přináší zima přináší. S tím souvisí mnohem vyšší nároky na bezpečnou jízdu, jejíž zásadou je vždy kvalitní pneumatika, což v zimě a na sněhu platí dvojnásob.

„Zimní pneumatiky nejsou užitečné pouze na sněhu, ale pokaždé, když venkovní teplota klesne pod sedm stupňů Celsia. Hlavní funkcí je totiž zachovat si pružnost i při nízkých teplotách, kdy letní pneumatika ztrácí svoji pružnost a nestačí odvádět vodu, čímž pak vzniká aquaplanning a vozidlo se stává neovladatelným“, říká Václav Bálek z České pojišťovny.
Již dlouho se u nás vedou diskuse o uzákonění používání zimních pneumatik, jako například ve Švédsku, kde tato legislativní úprava přinesla pozitivní výsledky. Švédská národní správa silnic se po dvou letech platnosti zákona o zimních pneumatikách (od 1.12. do 31.3. mají řidiči povinnost vybavit automobil zimními pneumatikami) rozhodla nechat udělat výzkum o dopadech zákona o zimních pneumatikách na chování řidičů a snížení počtu nehod v zimním období.
Výzkum ukázal, že používání letních pneumatik v zimě se snížilo o polovinu ještě před zavedením zákona. Studie nehodovosti dokazuje výrazné snížení počtu dopravních nehod s následky na zdraví v obdobích před zavedením a po zavedení zákona. Počet nejvážnějších nehod se snížil díky používání zimních pneumatik o celých 8 %. Ještě výraznější pokles byl zaznamenán u nehod ve stejném období za situace, kdy byl na silnicích sníh a led – 14 %

Jak funguje zimní pneumatika
Charakter zimních pneumatik a jejich vlastnosti naprosto odlišné od letních vytvářejí tři faktory – běhounová směs, lamely a dezénové bloky. Běhounová směs zimní pneumatiky na rozdíl od směsi letní obsahuje vysoký podíl přírodního kaučuku, který udržuje pneumatiku pružnou při nízkých teplotách a zajistí silnou přilnavost k vozovce. To od pneumatik s letní směsí nelze očekávat, neboť již teploty pod +7 ºC způsobují jejich tuhnutí, pneumatiky nejsou dostatečně elastické a ztrácejí přilnavost. Lamely jsou jakési zářezy, které se nacházejí v početném množství (v případě pneumatik zimních) na každém dezénovém bloku. Když se začne pneumatika odvalovat, lamely rozpohybují dezénové bloky, které vytlačují sníh či břečku z drážek mezi jednotlivými bloky. Tato „samočisticí“ schopnost v podstatě představuje vrchol ledovce technologie zimních pneumatik. Běhounová směs pružná i při nízkých teplotách, velký počet lamel a následně se pohybující dezénové bloky činí ze zimní pneumatiky jakýsi živý organismus, který v průběhu jízdy vytlačuje pohybem vodu či sníh pryč z pneumatiky tak, aby její záběrové schopnosti zůstávaly po celou dobu jízdy konstantní.


V čem zimní pneumatiky předčí letní?
· Zaručují výrazně vyšší úroveň bezpečnosti při jízdě v zimě, kdy roste riziko nehody až šestkrát
· Při nižších teplotách mají lepší přilnavost k vozovce
· Mají na sněhu až o 80 % lepší záběrové schopnosti
· Umožňují dosáhnout na sněhu cca o 54 % kratší brzdné dráhy


Zimní pravidlo 4x4
1. Zimní pneumatiky používejte na všech 4 kolech.
2. Nejmenší hloubka profilu je 4 mm.
3. Zimní pneumatiky používejte nejméně 4 měsíce.
4. Nepoužívejte pneumatiky skladované bez použití déle než 4 roky.


Kdy přezout?
V závislosti na místě bydliště a požadavků na jízdu je optimální doba pro výměnu letních pneumatik za zimní, na horách a v podhůří, od poloviny října, jinde na začátku listopadu. Zimní období začíná v našich klimatických podmínkách většinou koncem října. Přezutí na letní pneumatiky se doporučuje raději později než příliš brzy. Letní pneumatika je na sněhovém poprašku hůře ovladatelná než zimní za vyšších teplot.

ML,24.10.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar