Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Převodovka BMP6 pro C4

Od června je v některých zemích nabízen Citroën C4 s novou šestistupňovou manuální převodovkou, označovanou BMP6. Tato převodovka, montovaná s dieselovým motorem HDi 110 FAP, poskytuje v této kategorii vozidel vysoký jízdní komfort spojený s nízkou spotřebou paliva.

 

Se šestistupňovou manuální převodovkou, bez spojkového pedálu, může řidič řadit převodové stupně buď páčkami za volantem, sekvenční řadicí pákou nebo v automatizovaném režimu.

Vyznačuje se principem automatizace řazení převodových stupňů a ovládání spojky a snižuje spotřebu paliva až o 5 procent vzhledem k mechanické převodovce. Model C4 HDi 110 FAP BMP6 v průměru spotřebuje 4,5 l/100 km.

Elektrohydraulické řízení plynule a pružně řadí převodové stupně a zároveň rychle provádí jednotlivé povely. Průběžně se přizpůsobuje jízdnímu stylu řidiče a posiluje jeho pocity z jízdy v režimu Sport, preferující rychlost řazení. Předností je také systém pro rozjezd ve svahu a snadné ovládání akcelerátoru při manévrování s vozidlem, zejména při couvání.

U manuální řízené převodovky si řidič může vybrat jeden ze dvou jízdních režimů - manuální nebo automatizovaný:

V manuálním režimu sám řadí páčkami za volantem nebo sekvenční volicí pákou. Pravá páčka slouží k řazení « nahoru », levá pak nižších stupňů. Zařazený stupeň se zobrazuje ve sdruženém přístroji.

Při zpomalování a zastavení vozidla může převodovka automaticky řadit na nižší převodové stupně, v závislosti na různých kritériích, posuzovaných počítačem (otáčky motoru, sklon vozovky, sportovní jízda atd.). Řídicí jednotka převodovky usnadňuje postupné řazení nižších stupňů, řazení je tak plynulé a bez rázů.

V automatizovaném režimu se volba převodových stupňů řídí elektronicky s cílem dosáhnout optimální úroveň pohodlí z jízdy a spotřeby paliva. Řidič může kdykoliv změnit režim podle svého přání nebo provozních podmínek.

Tento režim se aktivuje umístěním řadicí páky do polohy A, přičemž se ve sdruženém přístroji zobrazí piktogram « AUTO », doplňující informaci o zařazeném převodovém stupni.

Řídicí jednotka převodovky zvolí nejvhodnější převodový stupeň podle adaptivních charakteristik řazení, určené v závislosti na jízdním stylu řidiče, profilu silnice, otáčkách motoru, rychlosti vozidla a adhezních podmínkách. Systém tak zabrání příliš vysokým nebo naopak příliš nízkým otáčkám motoru.

Převodovka dokáže také rozpoznat a rychle reagovat na některé zvláštní situace. Například udržení zařazeného převodového stupně při prudké akceleraci, přeřazení na nižší převodový stupeň při akceleraci vozidla nebo udržení zařazeného převodového stupně nebo i přeřazení na nižší převodový stupeň pro zvýšení brzdného účinku při brzdění motorem.

Jestliže chce řidič převzít ovládání převodovky z automatizovaného režimu, stačí aby aktivoval jednu z páček a převodovka provede jeho požadavek. Po uplynutí ca 20 s, pokud řidič nevydá další povel manuálním způsobem, je automatické řízení převodovky opět aktivováno.

U šestistupňové manuální řízené převodovky modelu C4 lze využít nastavení Sport a to v obou režimech. V automatizovaném dochází pak k řazení vyšších i nižších převodových stupňů při vyšších otáčkách motoru než v normálním režimu.

Technologie manuální řízené převodovky je založena na šestistupňové mechanické převodovce a systému ovládání pomocí elektrohydraulických akčních členů. Kratší doba reakce a lepší ovládání umožňuje dosáhnout rychlejší a komfortnější řazení.

Manuální řízená převodovka se vyznačuje elektrohydraulickým ovládáním spojky a plynulým řazením převodových stupňů. Spojkový pedál je odstraněn a volicí páka nemá s převodovkou žádnou mechanickou vazbu. Převodovka je řízena počítačem, který řídí jednak akční člen převodovky (provádí volbu a řazení převodových stupňů), jednak akční člen spojky (ovládá spojku).

Akční člen převodovky je vybaven systémem « S-CAM », který zkracuje čas potřebný pro zařazení převodového stupně - 0,8 sekundy v manuálním režimu a 1,2 s v automatizovaném režimu. Přechody mezi jednotlivými převodovými stupni převodovky jsou tak dokonale řízeny.

 

Aleš Hodouš, 29.6.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar