Převodovka BMP6 pro C4
Od června je v některých zemích nabízen Citroën C4 s novou šestistupňovou manuální převodovkou, označovanou BMP6. Tato převodovka, montovaná s dieselovým motorem HDi 110 FAP, poskytuje v této kategorii vozidel vysoký jízdní komfort spojený s nízkou spotřebou paliva.
Vyznačuje se principem automatizace řazení převodových stupňů a ovládání spojky a snižuje spotřebu paliva až o 5 procent vzhledem k mechanické převodovce. Model C4 HDi 110 FAP BMP6 v průměru spotřebuje 4,5 l/100 km.
Elektrohydraulické řízení plynule a pružně řadí převodové stupně a zároveň rychle provádí jednotlivé povely. Průběžně se přizpůsobuje jízdnímu stylu řidiče a posiluje jeho pocity z jízdy v režimu Sport, preferující rychlost řazení. Předností je také systém pro rozjezd ve svahu a snadné ovládání akcelerátoru při manévrování s vozidlem, zejména při couvání.
U manuální řízené převodovky si řidič může vybrat jeden ze dvou jízdních režimů - manuální nebo automatizovaný:
V manuálním režimu sám řadí páčkami za volantem nebo sekvenční volicí pákou. Pravá páčka slouží k řazení « nahoru », levá pak nižších stupňů. Zařazený stupeň se zobrazuje ve sdruženém přístroji.
Při zpomalování a zastavení vozidla může převodovka automaticky řadit na nižší převodové stupně, v závislosti na různých kritériích, posuzovaných počítačem (otáčky motoru, sklon vozovky, sportovní jízda atd.). Řídicí jednotka převodovky usnadňuje postupné řazení nižších stupňů, řazení je tak plynulé a bez rázů.
V automatizovaném režimu se volba převodových stupňů řídí elektronicky s cílem dosáhnout optimální úroveň pohodlí z jízdy a spotřeby paliva. Řidič může kdykoliv změnit režim podle svého přání nebo provozních podmínek.
Tento režim se aktivuje umístěním řadicí páky do polohy A, přičemž se ve sdruženém přístroji zobrazí piktogram « AUTO », doplňující informaci o zařazeném převodovém stupni.
Řídicí jednotka převodovky zvolí nejvhodnější převodový stupeň podle adaptivních charakteristik řazení, určené v závislosti na jízdním stylu řidiče, profilu silnice, otáčkách motoru, rychlosti vozidla a adhezních podmínkách. Systém tak zabrání příliš vysokým nebo naopak příliš nízkým otáčkám motoru.
Převodovka dokáže také rozpoznat a rychle reagovat na některé zvláštní situace. Například udržení zařazeného převodového stupně při prudké akceleraci, přeřazení na nižší převodový stupeň při akceleraci vozidla nebo udržení zařazeného převodového stupně nebo i přeřazení na nižší převodový stupeň pro zvýšení brzdného účinku při brzdění motorem.
Jestliže chce řidič převzít ovládání převodovky z automatizovaného režimu, stačí aby aktivoval jednu z páček a převodovka provede jeho požadavek. Po uplynutí ca 20 s, pokud řidič nevydá další povel manuálním způsobem, je automatické řízení převodovky opět aktivováno.
U šestistupňové manuální řízené převodovky modelu C4 lze využít nastavení Sport a to v obou režimech. V automatizovaném dochází pak k řazení vyšších i nižších převodových stupňů při vyšších otáčkách motoru než v normálním režimu.
Technologie manuální řízené převodovky je založena na šestistupňové mechanické převodovce a systému ovládání pomocí elektrohydraulických akčních členů. Kratší doba reakce a lepší ovládání umožňuje dosáhnout rychlejší a komfortnější řazení.
Manuální řízená převodovka se vyznačuje elektrohydraulickým ovládáním spojky a plynulým řazením převodových stupňů. Spojkový pedál je odstraněn a volicí páka nemá s převodovkou žádnou mechanickou vazbu. Převodovka je řízena počítačem, který řídí jednak akční člen převodovky (provádí volbu a řazení převodových stupňů), jednak akční člen spojky (ovládá spojku).
Akční člen převodovky je vybaven systémem « S-CAM », který zkracuje čas potřebný pro zařazení převodového stupně - 0,8 sekundy v manuálním režimu a 1,2 s v automatizovaném režimu. Přechody mezi jednotlivými převodovými stupni převodovky jsou tak dokonale řízeny.
Aleš Hodouš, 29.6.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout