Přetočený tachometr - velký problém ojetin
Přes 40 tisíc ojetých vozů prověřila za první tři měsíce letošního roku společnost Cebia pomocí systému Autotracer. U 42 procent odhalila manipulaci s tachometrem, což je o pět procent více než v roce 2009. Ukazuje se, že případů podvodného stáčení tachometrů stále přibývá.
„Každý, kdo stočí tachometr, se obohacuje na účet kupujícího, který za takový vůz v dobré víře zaplatí desítky tisíc korun navíc. Novému majiteli navíc hrozí závažné poškození vozu kvůli nemožnosti dodržet správné servisní intervaly,“ zdůraznil Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Každý čtvrtý osobní automobil na českých silnicích podle něj nemá na svém tachometru reálný stav kilometrů - a již tedy prošel nelegální manipulací.
S nutností postavit manipulaci s tachometry mimo zákon souhlasí také Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA): „Dlouhodobě prosazujeme, aby se přetáčení tachometru stalo trestným činem, protože se jedná o masivní poškozování majitelů ojetých vozů. Navíc tyto zásahy deformují trh s ojetinami. Nikdo již stavu tachometru nevěří a skoro každý, kdo vůz prodává, považuje za normální počet najetých kilometrů upravit, aby za vůz v bazaru dostal více peněz,“ uvedl předseda SOVA Ing. Zbyněk Veselý.
Podvodné stáčení tachometrů je podle Martina Pajera nejrozšířenějším podvodem s automobily. Jiných vážných závad se při prověřování vozidel pomocí Autotraceru objevilo devět procent, nejčastěji šlo o pozměněné roky výroby a podvodné úpravy VIN kódu. „ I tady se situace oproti loňsku zhoršila,“ upozornil Pajer a dodal: „Zdá se, že někteří z krachujících dovozců, kterým se už nevyplácí vozit ojeté automobily ze zahraničí, si nyní vydělávají podvody a stáčejí tachometry ve velkém. To jim loni přineslo zisk v odhadované výši šest miliard Kč.“
Podle zkušeností odborníku z Cebia se rozvírají nůžky mezi podvodnými prodejci přes internet a mezi solidními velkými obchodníky, kteří vlastní kamenné autobazary. „Přibližně 45 % z letos prověřovaných vozů si u nás objednali soukromníci a 55 % připadá na obchodníky s automobily,“ oznámil Martin Pajer.
Systém Autotracer zobrazuje nejen výpis z historie ojetého vozidla (rok výroby, servisní záznamy, stavy tachometru, údaje o poškození, fotografie vozidla), ale i další důležitou součást – základní kontrolu identifikátorů vozidla. Před nákupem ojetého auta je důležité zkontrolovat, zda souhlasí všechny identifikátory (VIN, typový štítek, výrobní štítek, apod.), které se nacházejí na různých místech vozidla, a zda jejich obsah souhlasí s technickým průkazem vozidla. Stopy po manipulaci s nimi signalizují případné nelegální úpravy na vozidle.
Velkým rizikem je pořízení automobilu, sestaveného ze dvou různých vozidel, jež byla vyřazena z provozu např. kvůli havárii. Podvodníky je takové vozidlo zaregistrováno např. jako individuálně dovezené ze zahraničí. Takto nově vzniklé vozidlo nesplňuje ani technické parametry, ani bezpečnostní požadavky. Může tím způsobit vážné ohrožení posádky při dopravní nehodě.
Za 498 Kč získá zákazník v systému Autotracer důležité informace, které mohou zabránit špatné investici ve výši několika stovek tisíc korun.
Cebia, 17.5.2010
S nutností postavit manipulaci s tachometry mimo zákon souhlasí také Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA): „Dlouhodobě prosazujeme, aby se přetáčení tachometru stalo trestným činem, protože se jedná o masivní poškozování majitelů ojetých vozů. Navíc tyto zásahy deformují trh s ojetinami. Nikdo již stavu tachometru nevěří a skoro každý, kdo vůz prodává, považuje za normální počet najetých kilometrů upravit, aby za vůz v bazaru dostal více peněz,“ uvedl předseda SOVA Ing. Zbyněk Veselý.
Podvodné stáčení tachometrů je podle Martina Pajera nejrozšířenějším podvodem s automobily. Jiných vážných závad se při prověřování vozidel pomocí Autotraceru objevilo devět procent, nejčastěji šlo o pozměněné roky výroby a podvodné úpravy VIN kódu. „ I tady se situace oproti loňsku zhoršila,“ upozornil Pajer a dodal: „Zdá se, že někteří z krachujících dovozců, kterým se už nevyplácí vozit ojeté automobily ze zahraničí, si nyní vydělávají podvody a stáčejí tachometry ve velkém. To jim loni přineslo zisk v odhadované výši šest miliard Kč.“
Podle zkušeností odborníku z Cebia se rozvírají nůžky mezi podvodnými prodejci přes internet a mezi solidními velkými obchodníky, kteří vlastní kamenné autobazary. „Přibližně 45 % z letos prověřovaných vozů si u nás objednali soukromníci a 55 % připadá na obchodníky s automobily,“ oznámil Martin Pajer.
Systém Autotracer zobrazuje nejen výpis z historie ojetého vozidla (rok výroby, servisní záznamy, stavy tachometru, údaje o poškození, fotografie vozidla), ale i další důležitou součást – základní kontrolu identifikátorů vozidla. Před nákupem ojetého auta je důležité zkontrolovat, zda souhlasí všechny identifikátory (VIN, typový štítek, výrobní štítek, apod.), které se nacházejí na různých místech vozidla, a zda jejich obsah souhlasí s technickým průkazem vozidla. Stopy po manipulaci s nimi signalizují případné nelegální úpravy na vozidle.
Velkým rizikem je pořízení automobilu, sestaveného ze dvou různých vozidel, jež byla vyřazena z provozu např. kvůli havárii. Podvodníky je takové vozidlo zaregistrováno např. jako individuálně dovezené ze zahraničí. Takto nově vzniklé vozidlo nesplňuje ani technické parametry, ani bezpečnostní požadavky. Může tím způsobit vážné ohrožení posádky při dopravní nehodě.
Za 498 Kč získá zákazník v systému Autotracer důležité informace, které mohou zabránit špatné investici ve výši několika stovek tisíc korun.
Cebia, 17.5.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout







