Přemýšlej, než vyjedeš
V loňském roce firma Bridgestone zkontrolovala v 19 zemích 38 867 osobních vozidel a zjistila alarmující skutečnosti. Ze všech zkoumaných pneumatik mělo 33 % hloubku dezénu na hranici předepsaného minima 1,6 mm, nebo menší. U takového vozidla se začíná aquaplaning projevovat v rychlosti o 40 % nižší.
Důsledky jsou dramatické: 38 % motoristů v EU ohrožuje vlastní bezpečnost tím, že jezdí na nedostatečně nahuštěných pneumatikách a každý osmý motorista podstupuje riziko pramenící ze snížené životnosti v důsledku kritického podhuštění pneumatik. Každý rok se tak předčasně vyhodí 40 milionů pneumatik a zbytečně se spálí 5,3 miliardy litrů paliva. Mimo to mělo 16 % kontrolovaných pneumatik hloubku dezénu pod zákonem přípustnou hranicí 1,6 mm.
Takové jsou závěry z loňského ročníku bezpečnostní kampaně „Přemýšlej, než vyjedeš“, během níž bylo v 19 zemích EU zkontrolováno 38 867 osobních vozů. Bezplatné kontroly prováděla firma Bridgestone u nákupních center a na veřejných parkovištích.
Mnozí motoristé netuší nic o přirozené ztrátě tlaku vzduchu v pneumatice, k níž dochází úplně stejně jako u fotbalového míče, a o nebezpečí, kterému se vystavují při jízdě s nesprávně nahuštěnými pneumatikami. S klesajícím tlakem vzduchu v pneumatice stoupá pravděpodobnost ztráty kontroly nad vozidlem a nebezpečí smyku.
Malý tlak v pneumatikách se také velmi negativně projevuje na jejich životnosti, protože dochází k extrémnímu namáhání jejich ramen a značnému zahřívání v důsledku deformací bočních stěn. Motoristé, u jejichž vozů byl zjištěn extrémně nízký tlak v pneumatikách, riskují v důsledku působení těchto faktorů defekt pneumatiky.
Tlak vzduchu v pneumatikách významně ovlivňuje velikost valivého odporu, který patří mezi klíčové faktory určující velikost spotřeby paliva. V závislosti na typu silnice a na jízdním stylu představuje valivý odpor 18 až 26 % celkové hodnoty jízdních odporů působících na vůz. Protože nízký tlak vzduchu v pneumatikách zvyšuje valivý odpor, ovlivňuje tím také spotřebu paliva a množství emisí.
Na základě údajů z roku 2007 vypočetlo Evropské technické středisko koncernu Bridgestone, že 38 % vozů provozovaných s podhuštěnými pneumatikami zbytečně spotřebuje 5,3 miliardy litrů paliva, což odpovídá emisím ve výši 4,6 g CO2/km pro každý vůz provozovaný na evropských silnicích!
Firma Bridgestone je přesvědčena, že projekt „Přemýšlej, než vyjedeš“ pomůže zlepšit povědomí o důležitosti pravidelné kontroly stavu pneumatik, a proto i nadále pokračuje v bezplatných bezpečnostních kontrolách. Cílem marketingové komunikace je přesvědčit spotřebitele, aby se pro ně pneumatiky staly místo nenadálého výdaje plánovanou investicí do bezpečnosti. Správná kontrola a údržba pneumatik snižuje náklady, emise – a především zachraňuje životy.
Bezpečnostní kampaň „Přemýšlej, než vyjedeš“ se pravidelně koná také v ČR od roku 2005. V letech 2005 a 2006 bylo zkontrolováno 2498 automobilů, z nichž mělo zbývající hloubku dezénu pod zákonnou hranicí 4,9 % vozů a na hranici zákonného minima (1,6 až 3,2 mm) 9,2 % vozů. Nízký tlak v pneumatikách mělo 43,3 % kontrolovaných vozů, kriticky nízký (pod 1,5 baru) 2,4 % vozů a naopak příliš vysoký (nad 2,7 baru) 10,9 % vozů. Vloni si nechalo zkontrolovat stav svých pneumatik 1940 řidičů, u nichž byla ve 12,8 % případů shledána zbývající hloubka dezénu na hranici zákonného minima a každý dvacátý vůz nevyhověl v tomto ohledu předepsanému limitu 1,6 mm. S nízkým tlakem v pneumatikách bylo na cestě 23,6 % řidičů, kriticky nízké hodnoty byly naměřené ve 4 % případů a 4,9 % vozů jezdilo na vysoce přehuštěných pláštích.
JL, 12.5.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout







