Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Před dovolenou kontrolujte stav pneumatik

Letní dovolené jsou v plném proudu. Miliony Evropanů se vydávají po silnicích za sluncem, mnozí s obytnými přívěsy. Zde je několik dobrých rad od firmy Bridgestone pro bezpečnou jízdu.

Podhuštěné pneumatiky
Už jsme o tom slyšeli, ale jen málokdo to opravdu dělá: „Pravidelně kontrolujte tlak svých pneumatik (2 x za měsíc) a zvlášť důkladně před dlouhými cestami.” Jízda na nesprávně nahuštěných pneumatikách může být nebezpečná a drahá. Při nízkém tlaku v pneumatikách ztrácí řidič kontrolu nad svým vozem a zkracuje se životnost pneumatik v důsledku jejich nadměrného mechanického namáhání a zahřívání.
Jízda na podhuštěných pneumatikách není zadarmo: pokud tlak klesne z 2,2 baru na 1,0 bar, zkrátí se životnost pneumatik na polovinu. Pneumatiky s nízkým tlakem vzduchu mají větší valivý odpor, což vede ke zvýšené spotřebě paliva a vyšší úrovni vypouštěných škodlivých emisí.
Před dlouhou cestou také nezapomeňte upravit tlak v pneumatikách dle obsazení/zatížení vozu. Doporučené hodnoty huštění pro prázdné a obsazené vozidlo stanovené výrobcem automobilu najdete nejčastěji na víčku nádrže, řidičových dveří nebo sloupku karoserie u řidiče.
Tlak kontrolujte vždy před jízdou u studených pneumatik. Nezapomeňte zkontrolovat také tlak v rezervě. Ta by měla být nahuštěna na nejvyšší tlak doporučený pro dané vozidlo (po montáži na vozidlo jej můžete dle potřeby snížit, nikoliv však zvýšit).
Přestože v ČR je předepsaná minimální hloubka dezénu 1,6 mm, nelze pneumatiku s tímto vzorkem rozhodně doporučit pro bezpečnou jízdu. Pneumatika s takovouto hloubkou dezénu na vodě takřka nefunguje a má výrazně zvýšené riziko aquaplaningu. Na dovolenou proto nevyrážejte na pneumatikách s dezénem mělčím než 3 až 4 mm.

Pneumatiky obytného přívěsu
Pokud vyrážíte na dovolenou s obytným přívěsem, věnujte zvláštní pozornost jeho pneumatikám. Pneumatiky obytných přívěsů se podobají plášťům pro osobní automobily, ale jejich konstrukce je přizpůsobená pro vyšší zatížení a větší odolnost proti působení bočních sil, aby se zlepšila stabilita přívěsu ve větru. Tyto rozdíly jsou klíčové – nikdy nezkoušejte namontovat pneumatiky pro osobní vůz na obytný přívěs.
Pneumatiky obytných přívěsů se navíc používají méně často, možná jednou za rok. Nejdříve se přesvědčte, že na pneumatikách není nic, co by mohlo způsobovat vibrace, např. kameny uvízlé ve vzorku běhounu. Pak zkontrolujte tlak u studených pneumatik a výšku vzorku běhounu. Většina majitelů si nekoupí novou sadu pneumatik, dokud nevidí v povrchu běhounu trhliny. To už je příliš pozdě. I bez viditelných stop opotřebení by se měly pneumatiky obytných přívěsů měnit průměrně každých 10 let.

Zavazadla v přívěsu
Neberte si víc věcí, než potřebujete, nepřetěžujte zadní část přívěsu a náklad rozložte po přívěsu rovnoměrně, abyste snížili riziko ztráty stability. Pamatujte si, že jízda s přetíženým obytným přívěsem není pouze přestupkem, ale může být nebezpečná. A vždy s sebou vozte rezervní kolo.

JL, 14.7.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar