Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Prapodivná auta

Pravidelní čtenáři Autokaleidoskopu mají možnost obdivovat krásná nová auta. Tak jsem si řekla, co se takhle zkusit podívat i na nějaká, dejme tomu, bizardní autíčka z let více či méně minulých.

Automobilky čas od času přijdou s různými nekonvenčními návrhy. Buď se chtějí pokusit o něco inovativního, vzbudit pozornost, získat nové zákazníky nebo jen šokovat. Někdy se tyto modely vcelku povedou a stanou se mezníkem v dějinách automobilismu, jindy se z nich naopak stanou vysmívaná a nepochopená monstra. Tady jsou některé z nich.


BMW Isetta 250

U zrodu malého lidového vozítka Isetta stál na začátku padesátých let italský inženýr Renzo Rivolta. Na turínském autosalonu v roce 1953 vzbudila senzaci. Pro chudé Italy se stalo prostředkem, jak levně přejít od skútru k vozidlu. Pouhých 2260 mm dlouhé, tříkolové vozítko bublinového tvaru mělo jediné dveře v celé šířce přídě. Konstruktéři BMW provedli na Isettě několik úprav a 5.dubna 1955 vozítko BMW Isetta250 představili novinářům. Neobvyklé nastupování odklápěnou čelní stěnou bylo převzato z italské Isetty. Jelikož byl volant upevněn na dveřích, odklápěl se také.


Citroën 2CV

Francouzská automobilka Citroën představila v roce 1939 vozítko, které se mělo stát lidovým a velmi žádaným artiklem v celé Francii. A nutno uznat, že po druhé světové válce, kdy došlo k sériové výrobě, se skutečně stalo doslova symbolem poválečné Francie. Požadavek při vývoji tohoto vozu zněl, aby mělo schopnost převézt 4 venkovany s vejci přes zorané pole na trh tak, aby se ani jedno vejce nerozbilo. Vůz byl vybaven velmi měkkým odpružením, které mělo za následek to, že se vozidlo někdy naklánělo ze strany na stranu, a proto dostalo přezdívku kachna. Právě pod touto přezdívkou je auto známo po celém světě. První modely byly osazovány motorem o objemu pouze 375 cm3, ale postupně docházelo k navyšování výkonu i objemu až do šestistovky. Zpočátku byly automobily vybavovány jen jedním světlometem, což působilo o to víc bizardněji. Majitelé aut si sice stěžují na nedostatečný rejd, špatné vlastnosti brzd a neuvěřitelně nešikovnou řadicí páku, ale na svého miláčka nedají dopustit.



Tatra V855

Tato tatrovka byla vyvinuta v roce 1942 pro německou armádu. Jedná se o období intenzivních bojů na východní frontě mezi Němci a Rudou armádou. Nacisté ve snaze získat technologickou převahu nad protivníkem nechali vyvinout v kopřivnické Tatře vozidlo, které by se snadno pohybovalo po sněhu. Vznikly tak motorové saně poháněné vrtulí. Ačkoli vozidlo skrývalo velký potenciál, nikdy nedošlo k bojovému nasazení a ani k vyzbrojení jednotek. Vše zůstalo jen u prototypu.




Fiat Multipla

Nejnovější auto ze seznamu. Je pozoruhodné, že i v jednadvacátém století může být stvořeno něco tako hybridního, neslušivého až ošklivého. Multipla, poprvé vystavená před dvaceti lety v Paříži, je určena až pro šest osob ve dvou řadách, čímž si získává popularitu mezi početnějšími rodinami. Už na první pohled vás zarazí stupňující se příď s dálkovými světly pod hranou předního okna. Na druhý pohled vás udiví řadicí páka, která je umístěna na palubní desce, jak to známe z dodávek. Nikoli tedy mezi sedačkami, jak bývá zvykem. Ne náhodou byla Multipla vystavena v Muzeu moderního umění v New Yorku, které je nejvýznamnějším muzeem moderního umění na světě. Jak se ale říká, všechno už tu bylo, první Fiat Multipla se vyráběla už koncem padesátých let.



mav 15.9.2016


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar