Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Prague Expo Festival - největší motoristická výstava

Na Prague car Festivalu si každý milovník automobilů i motocyklů si vždy najde to své, ale zároveň se podívá i na exponáty, které třeba nejsou zrovna bodem jeho zájmu. Martin Apeltauer a Petr Dufek totiž před třemi roky spojili tři výstavu v jednu – tuning, závodní auta a motocykly a veterány.

Určitě udělali dobře, za jedno vstupné vidí tří pěkné výstavy a těžko půjde na každou výstavu zvlášť, aby zaplatil třikrát. Je Jasné, že pronájem hal letňanského výstaviště není lacinou záležitostí, letos stoupl o třicet procent, a je třeba najít sponzory, které pomohou. Jako například společnosti BSR, OK Group nebo Glasurit, ale také třeba Ford, Kia a MG nebo prodejce s veterány Engine apod. Na druhou stranu týmy a soukromníci vystavují zdarma.

Největší plochu v sekci racing zaplnila Buggyra s dvěma tahači. Tým Buggyra ZM Racing oznámil po posledním letošním závodě ve španělské Jaramě, že ukončuje své mimořádně úspěšné působení v evropském šampionátu tahačů. Zakladatel týmu Martin Koloc vystoupil do seriálu v roce 1993, takže se tak stalo přesně po třiceti sezonách.


Za tu dobu získal jeden titul Martin Koloc (1995-96), dva Gerd Körber (2002-03), jeden Markus Bösiger (2007), dva David Vršecký (2008-09) a jeden Adam Lacko (2017). K tomu musíme připočítat řadu dalších medailových postavení a 326 vyhraných závodů. Vedle titulů mezi jezdci má Buggyra v ME na svém kontě také pět triumfů v hodnocení týmů v letech 2007 až 2009, 2015 a 2017.


Expozici doplnily tři Mercedesy, jeden Nascar a Lamboghini Huracán Super Trofeo Evo 2. Toto auto týmu Jiřího Mičánka si na závodních tratích odbylo premiéru v letošním roce. Když porovnáme vůz s předchozí generací závodních speciálů Lamborghini Huracán, došlo k vylepšením aerodynamiky a brzd. Přepracována byla rovněž karoserie. V útrobách ovšem zůstal stejný desetiválcový motor o objemu 5,2 litrů s pohonem zadních kol. Výkon vozu činí 620 koní.

K tradičním vystavovatelů patří vrchař Martin Jerman a jeho kolega Zdeněk Kmínek s krásnými Lamborgini.

V české premiéře se představila horká novinka: BMW M4 GT4 v továrním zbarvení BMW. Jedná se o úplně nový model, zapůjčený Robertu Šenkýřovi z továrny BMW speciálně pro naši výstavu. Výroba začne až v listopadu a Šenkýř Motorsport dostane díky úzké spolupráci s BMW první vyrobený kus!
V expozici byly k vidění také M4 GT3 – jeden z 25 vyrobených závodních speciálů pro rok 2022. A v neposlední řadě BMW M4 (G82), sériové BMW v úpravě Šenkýř Motorsport.

S monopostem Tatuus T014 Abarth dosáhl český závodník Václav Šafář na největší úspěchy své kariéry. I tento vůz bude k vidění na letošním ročníku výstavy OK Group Racing Expo. První výrazný úspěch Šafáře v kokpitu této formule se datuje k roku 2017. O rok později přišel pro Šafáře další velký moment kariéry. Na Hockenheimringu nastoupil do podniku prestižního seriálu ADAC F4 v rámci doprovodného programu na Velkou cenu Německa 2018. Poslední dva starty vozu Tatuus T014 Abarth se odehrály letos. Nejprve si s ním v červnu zazávodil maďarský jezdec Zénó Kovács. Od čtyři měsíce později se do monopostu posadil Šafář v mosteckém závodě Carbonia Cupu. Celkově dojel třetí a v kategorii D5 vyhrál.

Ondřej Čermák z Příbrami se letos zasloužil o další významný úspěch českého motorsportu. Stal se naším prvním mistrem světa v sajdkárkrosu a k tomu přidal i trumf v Poháru národů. Vynikajícího úspěchu dosáhl jako spolujezdec po boku nizozemského závodníka Etienna Baxe. Nový mistr světa dřív jezdil vedle bratra Tomáše a prosadili se spolu až do světové špičky. V letech 2010, 2016 a 2017 získali domácí tituly.

O některých automobilech, převážně historických, jsme se už zmínili. Pokud jde o hodnotu, tak tady byl jedničkou Talbot Lago T26GS s číslem podvozku 110057 a motorem číslo 45157 je jedním z šesti vyrobených závodních Talbotů Lago T26GS, se kterým jezdili slavní piloti poválečné Francie a také několikanásobný mistr světa Juan Manuel Fangio. Po více než 70 letech závodění ho v roce 2019 z Anglie zakoupili František a Robert Kudelovi. Byl ve velmi opotřebovaném stavu s porouchaným motorem a jeho celková renovace byla provedena v jejich renovační dílně Chropyňská strojírna.


Plno bylo stále na stánku Auto-Opat, který pro výstavu zajistil sedm učňovských konceptů a podle ohlasů návštěvníků bylo vidět, že by si takové modely i koupili. Dokonce si do nich mohli sednout. Tyto koncepty prakticky nikdy nejsou veřejně k vidění.




JL 2.11.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar