Pozor na mikrospánek
Mikrospánek je dalším z témat, na které se společnost Wrigley zaměřila v rámci své kampaně Koncentrace za volantem. A protože je častou příčinou dopravních nehod, rozhodl se věnovat tomuto tématu podrobněji.
Hlavní příčinou chyb, nehod a ztrát na životech na silnicích má na svědomí lidský faktor. Přestože dochází ke zdokonalení ve vybavení automobilů nejrůznějšími prvky aktivní i pasivní bezpečnosti, lidský faktor hraje vždy klíčovou roli a nelze jej vyloučit. Škody, které jeho vinou vznikají, jsou bohužel extrémní. „Podle dostupných statistik působí lidský faktor až 75 % nehod v leteckém provozu a více než 50 % nehod v provozu na silnicích,“ říká prof. Ing. Mirko Novák, DrSc. z Fakulty dopravní při ČVUT. „Podle Evropských údajů činily ztráty na silnicích v EU v roce 2007 více než 200 miliard Euro, při nichž zahynulo přes 40 000 lidí. Vinou lidského faktoru tedy došlo ke škodám přes 100 miliard Euro a zemřelo více než 20 000 lidí,“ doplňuje.
Řidiči nejčastěji chybují z důvodu únavy, ztráty koncentrace nebo mikrospánku. „Mikrospánek je nejlehčí formou spánku,“ vysvětluje MUDr. Martin Pretl, lékař Neurologické kliniky 1. LF UK a VFN. „Jde o první fázi tzv. NREM spánku a podle definice trvá 3 až 15 sekund,“ doplňuje. K mikrospánku jsou náchylnější lidé, jejichž spánek je z důvodu různých onemocnění, nebo i velmi rozšířeného syndromu neklidných končetin, nekvalitní a nepřináší tudíž dostatečný odpočinek.
Projevy poklesu pozornosti a hrozby mikrospánku jsou individuální. Řidiči mohou mít zpožděné reakce, vidět lehce rozmazaně, pociťovat sníženou orientaci na vozovce nebo úzkost při jízdě ve zúženém jízdním pruhu. Dalším signálem může rovněž být leknutí při vjezdu do osvíceného tunelu, zejména pak v noci.
Kromě mikrospánku představují po probuzení značné riziko také zmatečné reakce, náhlé zrychlení nebo prudká změna směru jízdy. Aby se snížilo riziko tragických nehod, měl by každý řidič před cestou dostatečně odpočívat. Kliničtí psychologové navíc konstatují, že řidič je povinen během jízdy sledovat příznaky spojené se snížením pozornosti a musí učinit potřebná opatření k zabránění nebezpečí mikrospánku.
„Nedoporučuji snažit se bojovat proti únavě pitím kávy nebo energetických nápojů,“ říká Ing. Jan Bajgar, instruktor profesionálních řidičů a autor učebnic a učebních videokazet pro řidiče kamionů. „Ty povzbudí jen krátkodobě a poté způsobí útlum. Kouření v autě také není vhodné a představuje řadu rizik. Naopak radím přerušovat, protáhnout se a zacvičit si, nejíst před cestou těžkou stravu a měnit polohu sezení za volantem. Ideálním řešením jsou také mentolové žvýkačky,“ dodává.
Vědecké studie potvrzují pozitivní vliv žvýkání na koncentraci za volantem. „Při žvýkání se zvyšuje proudění krve do mozku, který je více okysličován,“ říká Jan Brejcha, manažer značky Airwaves. „Žvýkání navíc není při řízení nebezpečné, protože neodvádí pozornost a nerozptyluje.“
JL, 6.11.2008
Řidiči nejčastěji chybují z důvodu únavy, ztráty koncentrace nebo mikrospánku. „Mikrospánek je nejlehčí formou spánku,“ vysvětluje MUDr. Martin Pretl, lékař Neurologické kliniky 1. LF UK a VFN. „Jde o první fázi tzv. NREM spánku a podle definice trvá 3 až 15 sekund,“ doplňuje. K mikrospánku jsou náchylnější lidé, jejichž spánek je z důvodu různých onemocnění, nebo i velmi rozšířeného syndromu neklidných končetin, nekvalitní a nepřináší tudíž dostatečný odpočinek.
Projevy poklesu pozornosti a hrozby mikrospánku jsou individuální. Řidiči mohou mít zpožděné reakce, vidět lehce rozmazaně, pociťovat sníženou orientaci na vozovce nebo úzkost při jízdě ve zúženém jízdním pruhu. Dalším signálem může rovněž být leknutí při vjezdu do osvíceného tunelu, zejména pak v noci.
Kromě mikrospánku představují po probuzení značné riziko také zmatečné reakce, náhlé zrychlení nebo prudká změna směru jízdy. Aby se snížilo riziko tragických nehod, měl by každý řidič před cestou dostatečně odpočívat. Kliničtí psychologové navíc konstatují, že řidič je povinen během jízdy sledovat příznaky spojené se snížením pozornosti a musí učinit potřebná opatření k zabránění nebezpečí mikrospánku.
„Nedoporučuji snažit se bojovat proti únavě pitím kávy nebo energetických nápojů,“ říká Ing. Jan Bajgar, instruktor profesionálních řidičů a autor učebnic a učebních videokazet pro řidiče kamionů. „Ty povzbudí jen krátkodobě a poté způsobí útlum. Kouření v autě také není vhodné a představuje řadu rizik. Naopak radím přerušovat, protáhnout se a zacvičit si, nejíst před cestou těžkou stravu a měnit polohu sezení za volantem. Ideálním řešením jsou také mentolové žvýkačky,“ dodává.
Vědecké studie potvrzují pozitivní vliv žvýkání na koncentraci za volantem. „Při žvýkání se zvyšuje proudění krve do mozku, který je více okysličován,“ říká Jan Brejcha, manažer značky Airwaves. „Žvýkání navíc není při řízení nebezpečné, protože neodvádí pozornost a nerozptyluje.“
JL, 6.11.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout







