Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Porsche 911 Dakar testují Dumas i Röhrl

Na autosalonu v Los Angeles představí Porsche speciální verzi ikonické 911ky: nový model 911 Dakar. Bude to první dvoudveřový sportovní vůz, který nabídne vynikající terénní schopnosti. Název modelu je poctou prv-nímu celkovému vítězství Porsche v Rallye Paříž-Dakar v roce 1984.

Při testování vozu se vývojoví inženýři kolem generálního projektového manažera Achima Lampartera neomezili pouze na intenzivní využívání terénních polygonů ve Weissachu. Vývojový tým zkoušel 911 Dakar po celém světě v extrémních podmínkách na více než půl milionu km včetně více než 10 000 km naježděných v terénu. Například testovací dráha Château de Lastours v jižní Francii byla použita k testování ovladatelnosti na typických rallyových tratích a k jemnému doladění odpružení. „Všech-ny dakarské týmy sem přijíždějí, aby před soutěží otestovaly své vozy ještě v Evropě,“ říká tovární jezdec Romain Dumas. Francouz byl nejprve překvapen ze zadání řídit novou 911ku v Château de Lastours. Údiv však rychle vystřídal obdiv k energickému výkonu 911 Dakar v terénu. Dokon-ce ani skoky nebyly díky robustní konstrukci a zvýšené světlosti problém. Stejně tak Porsche 911 Dakar zvládlo s přehledem i sněhové závěje. „Věděl jsem, co 911ka dokáže na silnici,“ říká Dumas. „Ale to, co dokáže i mimo zpevněné cesty, tím jsem byl naprosto uchvácen.“



Walter Röhrl ohromen ovladatelností na sněhu a ledu


Dvojnásobný mistr světa v rallye Walter Röhrl samozřejmě neodolal možnosti vyzkoušet si 911 Dakar na obrovském testovacím polygonu ve švédském Arjeplogu. Silný led zamrzlých jezer nabízí testovacím jezd-cům Porsche ideální základ pro přibližně z
90 % zhutněný sněhový povrch – realističtější scénář zimy než čistý led. S nízkou adhezí to na sněhu bylo o trakci a přesnosti řízení. Dokonce i v terénu musí Porsche 911 poskytovat přesnou zpětnou vazbu. Röhrl co-by ambasador značky neskrýval nadšení: „Řízení vozu je neuvěřitelně zábavné. Všechno funguje tak přesně a klidně. Žádný zákazník Porsche neuvěří, co vůz dokáže, dokud ho sám neřídí.“



Intenzivní testovací program


Nové Porsche 911 Dakar se muselo osvědčit rovněž na rychlých písči-tých tratích a ve vysokých dunách. V Dubaji a Maroku testovací jezdci nemilosrdně vodili terénní sportovní kupé po strmých 50metrových dunách při teplotách až 45 °C. „Model 911 Dakar předvedl suverénní vý-kon i v poušti,“ říká Fank Moser, viceprezident modelové řady 911/718. „Zejména zde může 911 Dakar maximálně využít výhod své koncepce – kombinace nízké hmotnosti, vyšší světlé výšky, výkonného motoru umís-těného vzadu a krátkého rozvoru vytváří vzrušující zážitek z jízdy. Zažil jsem to na vlastní kůži na Sahaře.“




Jízdní dynamika na každém povrchu



Jörg Bergmeister, ambasador značky Porsche byl při testech překvapen jízdními vlastnostmi nezvykle vysokého sportovního vozu jak na nezpev-něném povrchu, tak na asfaltu. „Nikdy bych si nemyslel, že se auto s tak vysokou světlostí a terénními pneumatikami bude chovat jako 911ka na asfaltu,“ říká Bergmeister. Vývojový jezdec Lars Kern byl překvapen také během závěrečných jízd. „Zpočátku jsem neměl odvahu tlačit vůz na jeho limity. Ale jsem velmi spokojen s ovladatelností na nezpevněných povr-ších. Dokonce i ABS je optimalizováno pro brzdění na štěrku. Je úžasné, kolik trakce poskytují terénní pneumatiky. Řídit tohle auto je pecka.“



Porsche 14.11.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar