Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Petr Žáček -pilot krásné Audi slaví 50

Právě dnes, 13. března, slaví Petr Žáček z Turnova padesáté narozeniny. Kdo se zajímá o automobilový sport, ten Petra Žáčka dobře zná. Především díky jeho kamarádské povaze, nezkazí žádný humor a hlavně je jeho jméno spjato s Audi Sport Quattro, nejkvalitnější, které u nás startuje.

Psal se rok 2009 a na Rallye Bohemia se poprvé objevilo „české“ Audi Sport Quattro S1. Zhruba čtvrt století od chvíle, kdy ukončil kariéru Leo Pavlík, jenž jako první Čech řídil v 80. letech soutěžní Audi Quattro. Nyní můžeme vídat v závodech do vrchu Audi Sport Quatro S1 řízené Petrem Žáčkem.

Vloni kraloval ve vrchařském Mavericku Cupu, kde s audinou vyhrál mezi historiky osm závodů, jednou skončil druhý a stal se celkovým vítězem ve třídě HA1 nad dva litry. Výborně si vedl i vletech před tím v České trofeji nebo Edda Cupu.

Proč právě Audi, jsme se zeptali Petra Žáčka. „Už jako kluk jsem měl stěny polepené závodními auty BMW E30 M3, Opel Ascona, Opel Manta, The Blue Flame i Audi Sport Quattro S1. Ale asi zásadní popud byl rozhovor s Vlastimilem Boháčkem ex-pilotem evropského šampionátu v rallycrossu. Ten tehdy pronesl dnes už památnou větu: Ty se svojí váhou? Jeho narážka směřovala na moji neatletickou postavu. Aby tě to uvezlo, tak jedině nad dva litry a v turbu! S Audi už jsem jezdil, a bylo téměř rozhodnuto. Koupit Audi Sport Quattro nebylo a nikdy nebude v mých možnostech, zbývala jen možnost si ho postavit. Stavba probíhala v mé režii jako koordinátora v montérkách, do projektu jsem zapojil koho šlo karosáře, výrobce sportovních převodovek, výrobce sportovních tlumičů z okolí mého bydliště do cca 30 km. Každý rok se snažím něco vylepšit, ale nejvíc bych si přál mít víc dílů, náhradní převodovku, motor, diferenciály, atd. Výrobu nových dílů, jako poloosy, kompozity, zvládám už téměř svépomocně, nebo lidmi v nejbližším okolí.

Jedná se ale už o druhé Audi, které spatřilo světlo světa v Turnově v roce 2012. První postavený kousek představoval spíš takový garážový pokus a Audi připomínalo vzdáleně. Bylo postavené z věcí, které parta nadšenců kolem Petra Žáčka dala dohromady, aby s ním mohl jezdit autoskijoring. To znamená, že lyžař je tažený za autem. První Audi však bylo hodně poruchové a nedokonalé, tak se Petr Žáček rozhodl pro radikální řez.

„Trápila mě technika – převodovka, poloosy, praskaly hadice od turba. Došel jsem k názoru, že pro zvýšení spolehlivosti musím auto zrekonstruovat. Za pomoci Lukáše Haška z autodílny v Bělé u Turnova jsem se pustil do práce. Na dílně jsme strávili tři tisíce pět set hodin. Posun byl ale hodně velký,“ vzpomíná na přestavbu Petr Žáček.

Poučený z chyb původní auto rozřezal a pustil se do stavby vozu tak, aby co nejvíce odpovídalo homologaci tehdejší skupiny B z roku 1985, i když stoprocentně to dnes prakticky nejde u žádné repliky.

Výhodou bylo, že Audi upřednostňovalo většinou díly ze sériových modelů, a tak se mohly do homologační série použít díly třeba z Audi 80. Koluje historka, že konstruktéři šli halou a jaké díly se jim hodily, ty vzali a použili.

Nejsnazší cesta byla kombinace dvou karoserií – příď až po sloupek B z Audi 80 B2 Sedan, zbytek pak z Audi Coupé. Části kapot jsou zhotoveny z kompozitových dílů, přesně řečeno uhlíko-kevlarové tkaniny, a to blatníky, střecha, dveře, přední a zadní kapota. Z modelu Coupé jsou viditelná pouze zadní světla.

Původní zážehový přeplňovaný pětiválec s dvacetiventilovou technikou měl hliníkový blok, ale protože je dnes již nedostupný, byla povolena zástavba litinového bloku, který byl použit i ve voze vystaveném v muzeu Lány. Z objemu 2,2 litru byl na motorové brzdě naměřen výkon 468 k při teplotě nasávaného vzduchu 50 °C. Točivý moment dosahuje hodnoty 540 Nm v rozmezí od 4000 do 7200 otáček za minutu. Výkon na všechna kola přenáší bezsynchronní šestistupňová převodovka. Celý automobil váží 1154 kilogramů, což je zhruba o sedmdesát kilogramů víc, než měly originály. Naplnění plné nádrže na šedesát litrů paliva vystačí při ostré jízdě na nějakých skoro sto kilometrů.

V sezoně 2019 soutěžil Petr Žáček se svým Audi v České trofeji při MČR a po těsném souboji s BMW M3 E46 vyhrál třídu E1H nad 2000. V absolutním pořadí byl druhý za formulí Tomis 99-04. Na závěr sezony při tradičním Setkání mistrů, obhájil vítězství ve třídě.

Sezona 2021 je díky současné koronavirové epidemii nejasná. Nikdo neví, co se pojede, termíny závodů se pomalu přesouvají, a tak nezbývá jen čekat. Zatím vylepšuje svůj vrchařský speciál.


A náhled úplně do budoucna? Zeptali jsme se samotného Petra: „Pošilhávám po nějaké rallye legend, nebo kopci v zahraničí. Vše je ale závislé hlavně na financích“.


První české Sport Quattro se ale určitě někde objeví. A my přejeme, aby pohárky přibývaly a Audi dělalo Petrovi Žáčkovi stále radost a nezklamalo. Hodně štěstí a hlavně zdravíčka



JL 13.3.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar