Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Pěr tipů, proč jezdit na CNG

Vozidla poháněná stlačeným zemním plynem (CNG) neboli metanem přinášejí svým majitelům hned několik výhod. Je to například cena paliva, která je ve srovnání s benzínem a naftou výhodnější díky výrazně nižší spotřební dani.

Ta je o 10 korun nižší než u litru benzínu. Síť plnicích stanic CNG se neustále rozšiřuje, a zatímco na konci loňského roku se jejich počet přehoupl přes 200, aktuálně jich funguje už 214. Podnikatelé také nemusejí platit silniční daň, a navíc mohou využívat slevu 2 Kč za kilogram CNG v největší síti plnicích stanic v Česku. Od letoška už jezdí automobily rovněž na bioCNG a novinkou od roku 2021 by měla být 50% sleva na dálniční známku.


Každý měsíc nová plnicí stanice CNG

Podle nejnovějších údajů Českého plynárenského svazu (ČPS) jezdí v Česku na CNG již skoro 27 tisíc vozidel, což je o necelou pětinu více než před rokem. V meziročním srovnání také výrazně narostl počet plnicích stanic CNG, kterých je dle ČPS aktuálně 214 a jsou zastoupeny rovnoměrně po celém území Česka.


Spotřební daň je o 10 korun nižší než u benzínu

Nejvýraznějším přínosem CNG je pro vaši peněženku především samotná cena paliva. Její příznivá výše je dána hlavně nižším daňovým zatížením. Zatímco spotřební daň činí u benzínu za každý litr 12,84 Kč a u nafty 10,95 Kč/l, u CNG je daň 2,80 Kč/m3. Na čerpacích stanicích se obvykle uvádí cena za kilogram CNG, pro porovnání s benzínem je ale třeba kalkulovat s cenou za metr krychlový CNG, protože právě tento objem odpovídá z hlediska obsahu energie v palivu litru benzínu. Daň z plynu je tak oproti spotřební dani benzínu o více než 10 korun levnější a stát přitom minimálně do roku 2025 garantuje, že za stanovených podmínek nepřekročí 3 koruny za metr krychlový CNG.


Výhody pro podnikatele: Sleva 2 Kč/kg

Cena CNG se aktuálně pohybuje v průměru okolo 27,50 Kč za kg, což je asi 19,60 Kč za m3. Benzín i nafta v posledních měsících kvůli ekonomickému útlumu v souvislosti s koronavirovou krizi výrazně zlevnily, třeba Natural 95 nyní stojí v průměru přes 28 Kč/l. I to je ale stále výrazně více než metr krychlový CNG.


Naplno se pak úspora na palivu samozřejmě projeví při vyšším nájezdu, což se týká hlavně živnostníků a firem. Ti jsou navíc u vozidel na CNG s největší povolenou hmotností do 12 tun osvobozeni od silniční daně a současně pro ně dodavatelé plynu poskytují slevy. „S využitím naší CNG karty lze v největší síti Innogy, která pokrývá skoro třetinu plniček, odebírat CNG se slevou 2 koruny za kilogram. Za metr krychlový to dělá ve výsledku průměrně něco přes 18 korun, což odpovídá desetikorunové slevě na litr benzínu,“ uvádí Damir Duraković s tím, že díky sdružené poptávce v rámci nákupní aliance se kvůli lepší ceně žádný živnostník ani firma nemusí vázat k minimálním odběrům.



50% sleva na dálniční známku

Novinkou je výrazná sleva na dálniční poplatky. Zákon od nich už od letoška osvobodil například elektromobily. Od příštího roku se pak zavádí elektronická dálniční známka, a s tím i cenové zvýhodnění jejího nákupu pro vozy na CNG nebo bioCNG (biometan). Výši tohoto takzvaného časového poplatku stanovuje nařízení vlády, jehož aktuální podoba počítá s ročním poplatkem u konvenčních paliv ve výši 1 500 korun, zatímco u vozů na CNG s poloviční částkou 750 korun. Třicetidenní dálniční poplatek vyjde standardně na 440 Kč, u CNG by to mělo být 220 Kč. Desetidenní poté na 310 Kč a u CNG opět polovina, tedy 155 Kč.



BioCNG je výrazně šetrnější k planetě


Pomineme-li všechny ekonomické výhody zemního plynu neboli metanu, stále je tu ještě hledisko ekologické. I když je zemní plyn šetrnější k životnímu prostředí, stále jde o fosilní palivo. Na trhu se však objevila i jeho emisně čistá varianta vyrobená z obnovitelných zdrojů v podobě biologicky rozložitelného odpadu. Takzvaný biometan je už od loňska vtláčen do distribuční sítě zemního plynu a v tomto roce začaly na jeho stlačenou verzi bioCNG jezdit také automobily. Z pohledu celého životního cyklu paliva je uhlíková stopa biometanu oproti fosilnímu metanu o desítky procent nižší. Chemicky jde přitom o totožné a navzájem libovolně mísitelné produkty, takže nejsou třeba žádné dodatečné úpravy motorů nebo dalších technologií.



PR 2.11.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar