Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

O Subaru Outback je zájem, problémem je nedostatek aut

Subaru v loňském roce na českém trhu registrovalo 644 nových aut, což je citelně méně, než bylo zvykem v posledních 15 letech. Zájem zákazníků se přitom nijak nezmenšil, v důsledku souhry několika nepříznivých skutečností ale vázla výroba a dodávky. Letos se začíná blýskat na lepší časy.

Subaru sice má továrnu i v americké Indianě, auta prodávaná oficiální cestou v Evropě však mají ve svém rodném listě výhradně japonskou prefekturu Gunma. Tam jsou ve městech Ota-shi a Oizumi-machi všechny tři hlavní továrny na výrobu aut a komponentů. Taková centralizace je pro společnosti produkující do milionu aut ročně obvyklá, během pandemických let nicméně způsobila značné potíže s výrobou. Z důvodu logistických omezení a chybějících dílů automobilka nebyla schopna pokrýt celosvětovou poptávku.

To samozřejmě ovlivnilo i situaci v České republice. Subaru v loňském roce registrovalo asi o 25 % méně aut ve srovnání s rokem 2021, který už tak zaostával za dřívějšími výsledky. Celkových 644 registrací je nejméně od roku 2008. Naopak nejlepší byl dosud pro Subaru na českém trhu rok 2018 se 1370 vozy. Nízký počet alokací od výrobce měl řadu důsledků: Subaru ČR během loňského roku prodalo 100 % dovezených aut a současně došlo ke snížení počtu těch vystavených na showroomech a připravených pro testovací jízdy.


Nový Outback táhne

Protože zájem o vozy s Plejádami ve znaku je trvalý a stabilní, malý počet dostupných aut způsobil také výrazně delší čekací doby, než tomu bylo v minulosti. Nyní je při objednání do výroby třeba počítat s dodávkou v průběhu šesti až devíti měsíců – to sice není v dnešním světě vůbec nic výjimečného, u Subaru nicméně byly zvykem přibližně poloviční dodací lhůty. Výrobní a logistické problémy se projevují ve snížení registrací nejen na českém trhu, ale také ve zbytku Evropy i celého světa.

Z aut, která do České republiky dorazila, byl nejčetnějším modelem Outback s 305 registracemi. Druhé místo patří XV, u nějž 87 zákazníků zvolilo základní motor a 69 elektrifikovaný e-Boxer. Se 150 registrovanými kusy následoval Forester a poté s necelými třemi desítkami kusů Impreza. Elektrické Solterry dorazily před koncem roku jen tři a všechny našly svého majitele.



Částečné oživení pro rok 2023

Subaru slibuje postupné zlepšení situace a výrobní alokace pro český trh by měly opět růst, konkrétní čísla ale zatím nejsou k dispozici. Pro rok 2023 se pro evropské trhy připravuje i několik novinek. Tou masovější bude na závěr roku plánovaná premiéra Crosstreku, přímého nástupce crossoveru XV. S tím bude souviset i atraktivní rozlučková edice stávajícího XV 1.6i, podobně jako při posledním příchodu nové generace.

Opomenout nelze ani sportovní kupé BRZ, které oživí nabídku již v blízkých měsících. Zájem českých zákazníků je ale mimořádně velký a pravděpodobně se nedostane na všechny. Nedostatkovým zbožím prozatím bude i Solterra, protože japonské továrny Toyoty, kde se elektrické SUV vyrábí, se potýkají s podobnými problémy jako ty patřící Subaru. Počítat lze jen s jednotkami kusů.



Subaru 13.2.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar