Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Nový HDi s dvojitým turbodmychadlem

Nabídku vznětových motorů pro vozy Citroën C5 a Peugeot 407 rozšiřuje nový turbodiesel HDi bi-turbo s výkonem 173 k a filtrem pevných částic (FAP).

 

Jeho předností je hlavně zátah zejména v nízkých otáčkách a to díky celé škále inovací, jakými jsou například paralelní sekvenční dvojité přeplňování a nový vstřikovací i spalovací systém. Zároveň vyniká šetrností k životnímu prostředí a nízkou spotřebou.

Paralelní sekvenční dvojité přeplňování, světové prvenství v případě čtyřválcového vznětového ústrojí, minimalizuje dobu reakce motoru na  sešlápnutí plynového pedálu.  Dvojité turbodmychadlo vytváří mohutný točivý moment při nízkých otáčkách a výrazně omezuje turboefekt tím, že okamžitě aktivuje přeplňovaní. Největší točivý moment 370 N.m, což je o 54 procent víc než u předchozí generaci 2.2 Hdi, je dostupný od 1500 /min. Motor se vyznačuje výbornou pružností, na „trojku" pětidveřová C5 zrychlí ze 30 km/h na 60 km/h během 3,6 s. 

Systém přeplňování je založen na dvou stejně velkých turbodmychadlech s neměnnou geometrií lopatek. Každé z nich dodává při vysokých otáčkách motoru přibližně polovinu stlačeného vzduchu. Toto řešení zvyšuje účinnost motoru jak ve vysokých, tak i nízkých otáčkách, zvláště při jejich změně.

Při nízkých otáčkách motoru, zhruba do 2700/min je funkční pouze jedno turbodmychadlo, které se vyznačuje malými setrvačnými silami. Motor tak  reaguje rychle na pohyb plynového pedálu a zároveň podává až o 40 procent vyšší točivý moment ve srovnání s 2.2 HDi 136 FAP.

Po překonání hranice 2700/min vstupuje do hry druhé turbodmychadlo, aby zajistilo dostatek stlačeného vzduchu k naplnění válců. Přechodná fáze, v níž se druhé turbodmychadlo začíná roztáčet, ale ještě nedodává vzduch do válců pod potřebným tlakem, zajišťuje jemný nástup druhého přeplňování. Systém dvojího turbodmychadla je plně v režii řídicí jednotky. Řidič tak může déle využívat nízkootáčkový režim a snížit spotřebu paliva.

K jednomu z výrazných rysů patří nově modifikovaný sytém spalování ECCS, optimalizující poměr vzduchu a paliva a kombinovaný s třetí generací systému common-rail, jehož tlak byl zvýšen na 1800 barů. To znamená nárůst o 33 % proti první generaci s 1350 bary. Tato kombinace snižuje škodliviny přibližně o 33 %, a přitom zvyšuje výkon a kultivovanost chodu.

Vysokotlaké přeplňování s piezoelektrickými vstřikovači se sedmi tryskami o průměru 135 mikrometrů (první generace měla 5 trysek) zdokonaluje rozptyl paliva ve spalovacím prostoru a snižuje škodliviny.

Nový vstřikovací systém ovládá a přizpůsobuje vstřiky tak, aby souvisle a automaticky zajistil optimální mísení paliva se vzduchem a následné spalování.

Vyznačuje se optimalizovaným tvarem, omezením víření vzduchu a nízkým kompresním poměrem: 16,6:1. Tím dochází ke zlepšení rozptylu paliva ve vzduchu a také ke snížení spotřeby paliva. Ve stejných podmínkách provozu turbodiesel HDi 173 FAP s tímto novým spalovacím prostorem dodává až o 40 % vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru.   Motor je vybaven nejnovější technologií FAP s aditivním filtrem pevných částic třetí generace, který má u zmíněného motoru interval výměny 180 tisíc kilometrů.

 Motor HDI 173 FAP je výjimečný také svými kompaktními rozměry. Pod kapotou zabírá méně místa pod kapotou, čímž přispívá k lepší ochraně chodců v případě nárazu.

Nový bi-turbo motor, vrchol řady čtyřválců HDI je vybaven inovativní technologií, která řidičům poskytne dynamiku a jízdní komfort srovnatelný s motory s větším počtem válců i objemem.

 

Řez motoru: 1 - VT2: ventil turbodmychadla, 2 - výstup (společný) turbodmychadla, 3, 4 - přívod turbodmychadla, 5, 6 - přívod kompresoru, 7,8 - výstup kompresoru, zelená šipka - proud vzduchu, modrá šipka - výfuk.plyny

 

AH, 7.7.2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar