Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Noční Grand Prix osvítí Philips

První noční závod Formule 1 v historie se uskuteční tuto neděli na závodní trati v Singapuru, kterou nasvítí světlomety společnosti Philips. Světelné řešení vybral Valerio Maioli, odpovědný za osvětlení celé singapurské tratě.

Podle Maioliho dokáže Philips i v noci vytvořit stejné podmínky jako ve dne a zajistit tak bezpečnost pilotů při rychlosti nad 300 km/h. Historicky první noční závod F1 si tak užijí i televizní diváci, osvětlení Philips totiž splňuje podmínky pro přenos ve formátu HDTV a na své si díky kvalitnímu osvětlení přijdou rovněž fotografové.
Řešení konstruktérů firmy Valerio Maioli S.p.A mimo jiné zamezuje díky promyšlenému směrování světlometů vzniku oslnění odrazem světla v případě mokré trati. Samotné realizaci osvětlení předcházely rozsáhlé testy, které se uskutečnily v různých místech Evropy. Nechyběli přitom profesionální piloti, například testovací jezdec stáje Renault Nelson Piquet Jr.
Valerio Maioli k nasvícení nočního závodu Formule 1 řekl: „Abychom dostali souhlas FIA, musel světelný systém splňovat nejpřísnější bezpečnostní standardy, vyhovovat pilotům a neomezovat návštěvníky ani televizní společnosti, které budou závod přenášet do celého světa. Společnost Philips má bohaté zkušenosti s osvětlením různých sportovních akcí, její volba tak byla zcela logická.“
S nápadem na noční závod přišel šéf F1 Bernie Ecclestone. V březnu 2007 oslovil Valeria Maioliho, aby navrhl osvětlovací soustavu pro nasvícení okruhu Marina Bay Street v Singapuru. Trať dlouhou pět kilometrů osvětluje patnáct set světlometů společnosti Philips. Výsledný světelný efekt je čtyřikrát intenzivnější než osvětlení používané na fotbalových stadionech. Protože se závod F1 v Singapuru jezdí ve městě, speciální nasvícení ulice bude jen dočasné a po závodě se demontuje. Samotná svítidla jsou – kvůli minimálním zásahům do prostředí – umístěna těsně pod korunami stromů tak, aby systém nekolidoval s rozvody vody, elektřiny a plynu.


Světelná instalace v Singapuru
●Instalace pouze po jedné straně trati ve výšce 10 metrů nad zemí,
●téměř 1 500 světlometů umístěných ve čtyřmetrových rozestupech,
●sloupy s roztečí 32 metrů podpírají hliníkové nosníky,
●nosníky jsou osazeny světlomety, optickými kabely a napájecími kabely, reproduktory, CCTV kamerami a reklamními nosiči,
●průměrná osvětlenost dráhy je 3 000 luxů, v porovnání s 800 luxy obvyklými na fotbalových stadionech či 30 luxy veřejného osvětlení,


„O kariéře pilota F1 sní nejeden malý kluk. Jsme rádi, že se můžeme podílet na vývoji inovativních řešení, která divákům umožní vychutnat si krásu tohoto nádherného a napínavého sportu”, uvedl generální ředitel Philips Lighting Rudy Provoost. Zároveň dodal: „Rovněž nás těší spolupráce s odborníkem, jakým je Valerio Maioli a samotná možnost podílet se na přípravě prvního nočního závodu Formule 1. Jsme přesvědčeni, že řešení Philips zajistí pilotům maximální bezpečnost a divákům dokonalé pohodlí.“

A jak vidí Singapur například Jarno Trulli, jezdec týmu Toyota. „Singapur je pro každého z nás krokem do neznáma, protože tam budeme závodit poprvé a navíc budeme poprvé v noci. Ještě nevíme přesně, jak bude trať vypadat, ani jak náročné budou podmínky na trati, takže to bude dost zajímavé. U každého nového okruhu je důležitá zejména páteční jízda, protože během ní se s tratí seznamujeme; to platí o to více pro Singapur, kde pojedeme oproti běžnému víkendu v jiných časech. Pro každého to bude výzva a osobně se na to těším. Zdá se, že to bude úžasně zajímavá Velká cena a na zkušenosti v Singapuru se nesmírně těším, protože jsem tam byl již několikrát, ale vždy jen na krátkou návštěvu.”.
A Timo Glock dodává: „Noční závody jsou moc zajímavé a divácky atraktivní. Nočního závodu jsem se zúčastnil v roce 2005 v Las Vegas, když jsem závodil ve Spojených státech, a byla to naprosto odlišná zkušenost, hlavně proto, že to byl závod na oválu. Závodit v noci není problém, protože díky osvětlení trať vypadá téměř jako za denního světla, ale je trochu zvláštní závodit v době, kdy normálně odpočíváte. Vlastě jsem s TF108 v noci již jel, v lednu během ukázkové jízdy ve Valencii, ale tento víkend to bude úplně nová zkušenost“.

JL, 26.9.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar