Nissan s novým katalyzátorem
Automobilka Nissan Motor vyvinula nový katalyzátor, který si v porovnání s běžně dostupnými katalyzátory vystačí s polovinou vzácných kovů. Do nových modelů bude montován počínaje fiskálním rokem 2008.
Technologie, která vznikla jako součást strategického spojení automobilek Renault a Nissan, je určena pro vozidla poháněná zážehovými motory. Dokáže fungovat s výrazně menším množstvím vzácných kovů, což ale nemá žádný vliv na výkon katalyzátoru.
Katalyzátory určené k čištění výfukových plynů obsahují směs platiny (Pt), rhodia (Rh) a paladia (Pd). Uvnitř katalyzátoru přispívá chemická reakce mezi těmito vzácnými kovy a výfukovými plyny k přeměně oxidů dusíku (NOX), oxidu uhelnatého (CO) a uhlovodíků (HC) na netoxické sloučeniny, jako jsou dusík (N2), voda (H2O) a oxid uhličitý (CO2).
Vysoká teplota uvnitř běžných katalyzátorů vede k postupnému shlukování vzácných kovů. Vinou toho klesá účinná plocha chemických reakcí, a tedy i účinnost čištění výfukových plynů. Aby se tento problém vykompenzoval a byla zachována dostatečná účinnost katalyzátoru, obsahují stávající katalyzátory nadbytek vzácných kovů.
S využitím vyspělých nanotechnologií se však automobilce Nissan podařilo jemné částice kovu separovat a zabránit jim, aby se při vysokých teplotách opět shlukovaly. Tato technologie umožňuje dosáhnout stejného výkonu katalyzátoru při použití pouhé poloviny objemu vzácných kovů.
JL, 28.8.2007
Katalyzátory určené k čištění výfukových plynů obsahují směs platiny (Pt), rhodia (Rh) a paladia (Pd). Uvnitř katalyzátoru přispívá chemická reakce mezi těmito vzácnými kovy a výfukovými plyny k přeměně oxidů dusíku (NOX), oxidu uhelnatého (CO) a uhlovodíků (HC) na netoxické sloučeniny, jako jsou dusík (N2), voda (H2O) a oxid uhličitý (CO2).
Vysoká teplota uvnitř běžných katalyzátorů vede k postupnému shlukování vzácných kovů. Vinou toho klesá účinná plocha chemických reakcí, a tedy i účinnost čištění výfukových plynů. Aby se tento problém vykompenzoval a byla zachována dostatečná účinnost katalyzátoru, obsahují stávající katalyzátory nadbytek vzácných kovů.
S využitím vyspělých nanotechnologií se však automobilce Nissan podařilo jemné částice kovu separovat a zabránit jim, aby se při vysokých teplotách opět shlukovaly. Tato technologie umožňuje dosáhnout stejného výkonu katalyzátoru při použití pouhé poloviny objemu vzácných kovů.
JL, 28.8.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout







