Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nissan postavil první sedmibob na světě

Nissan se vzpírá konvencím – v rakouském Innsbrucku představil první závodní sedmibob na světě. X-Trail Bobsleigh je inspirován designem modelu X-Trail a svou první jízdu absolvoval na historické olympijské dráze v Iglsu. Pilotoval jej britský olympijský medailista Sean Olsson.

{*3] Ve spolupráci s odborníky z bobového sportu přetvořil Nissan tradiční čtyřbob v sedmimístný stroj inspirovaný modelem X-Trail. Dosahuje rychlosti 100 km/h a obstojí při přetížení 4,5 G.

Bob napodobuje odvážný design Nissanu X-Trail, jemuž dominuje osobitá příď, světlomety a sedmisedadlová konstrukce. Bob posádce poskytuje 360° pohled z ptačí perspektivy a tím i přehled o veškerém dění. Na tomtéž principu funguje i panoramatický kamerový parkovací systém vozu X-Trail.

O spojení designu vozu s aerodynamikou bobu se postaral Darryl Scriven, designový manažer střediska Nissan Design Europe (NDE), ve spolupráci se zkušeným výrobcem bobů Diegem Menardim a sportovním expertem Ianem Richardsonem. Oba mají v tomto odvětví dohromady více než 50letou praxi. Své zkušenosti s olympijskými drahami a závodními boby poskytují vítězným týmům po celém světě.

Středisko Nissan Design Europe čerpalo inspiraci z tvaru a charakteru modelu X-Trail a stvořilo model X-Trail Bobsleigh, který ve své dílně v Cortině ručně vyrobil Diego Menardi. Výsledek je kopií svěžích myšlenek a technologií průlomových crossoverů značky Nissan.

Při vývoji sedmimístného stroje byly využity náčrty i technika tvorby návrhů pomocí počítače (CAD). Detail na přídi bobu připomíná mřížku chladiče ve tvaru „V“, jak ji známe z modelu X-Trail. Zároveň odráží charakteristické linie jeho kapoty. Historie bobů


Začátky v 19. století
O závodním bobování lze mluvit teprve od konce 19. století, kdy Švýcaři spojili dvoje skeletonové saně a přidali řídicí mechanismus, čímž vznikly speciální nízké saně. V zájmu ochrany bohatých turistů by přidán podvozek a roku 1897 vznikl ve švýcarském Svatém Mořici první bobový klub.


Supertěžké váhy
V 50. letech 20. století se již vědělo o tom, jak důležité je dobře odstartovat. Proto byl u bobů zájem o závodníky z jiných sportů s výbušnou silou. Roku 1952 bylo zavedeno zásadní pravidlo omezující celkovou hmotnost posádky a bobu, které ukončilo éru supertěžkých bobistů a vrátilo tomuto sportu atletický charakter.


Dozadu a dopředu
Při prvních závodech se používaly skeletonové saně ze dřeva. Byly však záhy nahrazeny ocelovými saněmi. Těm se začalo říkat boby podle kývání dozadu a dopředu, kterým se posádky snažily zvýšit svou rychlost při startu. Dnes špičkové světové týmy trénují po celý rok a závodí zpravidla na umělých ledových tratích v elegantních, technicky vyspělých bobech vyrobených z laminátu a oceli.


Nissan 9.2.2016


Olympijská historie
Roku 1924 se na prvních zimních olympijských hrách v Chamonix konal závod čtyřbobů. V roce 1932 přibyl na hrách v Lake Placid také závod dvojbobů. Tento formát se zachoval dodnes. Ženy se na trať poprvé vydaly v roce 2002 při závodě dvojbobů.




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar