Nissan Micra slaví 25. narozeniny
S Nissanem Micra se na evropských silnicích setkáváme již pětadvacet let. Za tu dobu jeho tři generace nabídly spolehlivou dopravu ve městě i mimo něj miliónům motoristů. Narozeniny oslaví Nissan limitovanou edicí.
V roku 1983 poutaly pozornost zprávy o Lechu Walesovi, spoluzakladateli hnutí Solidarita, který získal Nobelovu cenu míru, svět se rozloučil s dramatikem Tennessee Wiliamsem, Michael Jackson vydal Thriller a společnost Swatch vyrobila své první hodinky.
K významným událostem v motoristickém světě patřilo uvedení úplně nového vozidla – Nissan Micra – na evropský trh. Micra, známá interně jako model K10, byla poprvé představená v říjnu 1982, kdy na domácím, japonském trhu debutovala pod jménem Nissan March.
Micra K10 vypadala jako celkem klasické, malé vozidlo. Měla pohon předních kol a konzervativní, hranatý styl. Záhy si získala oblibu u zákazníků, kteří hledali jednoduché, a zároveň spolehlivé, malé a lehko ovladatelné vozidlo.
Micra K11 – nejlepší v Evropě
Zatímco se K10 stalo historií, název Micra přežil a dobře se mu dařilo také v novém modelu K11. Výroba druhé generace modelu Micra se rozběhla v roce 1992. Díky svému novému stylu působila na širší okruh zákazníků. Vozidlo bylo stejně lehce ovladatelné a spolehlivé jako předchůdce, ale zásluhou lepší propracovanosti a atraktivnějšího vzhledu si získalo oblibu především u mladší generace a zejména žen.
Model posílil z hlediska výbavy, a to především bezpečnostní. V rámci standardní, případně volitelné výbavy nabízel řadu prvků, se kterými jsme se do té doby jen zřídka setkávali ve větších vozidlech. Během desetileté historie se začaly používat například bezpečnostní výztuhy bočních dveří, bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, protiblokovací systém brzd, airbagy, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání, či klimatizace.
V roce 1993 byla Micra zvolená evropským autem roku a stala se prvním vozidlem japonské značky, které získalo toto významné ocenění. „Japonská značka“ je přitom pro K11 podstatná, protože tento model už nebyl úplně tradičním japonským vozidlem, ale vyráběl se také v Evropě.
Micra K12 radikálnější
Pod kódovým označením K12 se objevila další generace Nissanu Micra v roce 2002. Její styl odrážel záměr Nissanu působit i nadále na mladší klientelu, kterou mělo zaujmout něco dramatičtějšího. Prvky převzaté od velkých vozidel posílily zaslouženou pověst Micry jako originálního městského vozidla.
Příkladem odvážné filozofie Nissanu bylo zavedení uživatelsky přátelských technologií v celé produktové řadě – nejen v modelech vyšších segmentů. Praktickou výbavu doplnily vnitřní úložné prostory, zatímco „šikovné“ prvky zahrnovaly mj. palubní počítač, do kterého bylo možné naprogramovat dokonce i přání všeho nejlepšího k narozeninám majitele.
Micra byla od svého uvedení na trh k dispozici se čtyřmi motory – 1.0 (v nabídce jen krátce), 1.2 (dostupná v dvou variantách – 65 a 80 k) a 1.4 s 88 k. Nabídku uzavíral turbodiesel Renault 1.5 s výkonem 86 k.
V roce 2005 se rodina Micry rozrostla o třetí variantu karosérie, která doplnila tří- a pětidveřové hatchbackové modely. Na trh byla uvedená Micra C+C, navržené novým evropským Nissan Design Centrem, a z hatchbacku se stalo kupé/kabriolet.
25. narozeniny
K 25. narozeninám vznikla speciální limitovaná série, která je okamžitě rozpoznatelná díky jedinečnému barevnému odstínu exteriéru. A na požadavky mladých příznivců odpovídá například speciálním zákazkovým iPodem Nano zabudovaným do audiosystému, který je možné ovládat pomocí ovládacích prvků na volantu.
Budoucnost?
K12 se bude vyrábět v závodě Nissan Motor Manufacturing ve Velké Británii až do roku 2010, kdy je plánované uvedení další nové generace Micry. Pokud další roky ukáží, že Micra bude stejně zajímavá a variabilní, jako v posledním čtvrtstoletí, kdo ví, jakou podobu bude tento model mít v roce 2037? Bude poháněn hybridní technologií? Nebo elektromotory? Kdo ví? Jedna věc je však jistá. Těžko si lze představit evropské silnice bez Nissanu Micra.
JL, 12.12.2008
K významným událostem v motoristickém světě patřilo uvedení úplně nového vozidla – Nissan Micra – na evropský trh. Micra, známá interně jako model K10, byla poprvé představená v říjnu 1982, kdy na domácím, japonském trhu debutovala pod jménem Nissan March.
Micra K10 vypadala jako celkem klasické, malé vozidlo. Měla pohon předních kol a konzervativní, hranatý styl. Záhy si získala oblibu u zákazníků, kteří hledali jednoduché, a zároveň spolehlivé, malé a lehko ovladatelné vozidlo.
Micra K11 – nejlepší v Evropě
Zatímco se K10 stalo historií, název Micra přežil a dobře se mu dařilo také v novém modelu K11. Výroba druhé generace modelu Micra se rozběhla v roce 1992. Díky svému novému stylu působila na širší okruh zákazníků. Vozidlo bylo stejně lehce ovladatelné a spolehlivé jako předchůdce, ale zásluhou lepší propracovanosti a atraktivnějšího vzhledu si získalo oblibu především u mladší generace a zejména žen.
Model posílil z hlediska výbavy, a to především bezpečnostní. V rámci standardní, případně volitelné výbavy nabízel řadu prvků, se kterými jsme se do té doby jen zřídka setkávali ve větších vozidlech. Během desetileté historie se začaly používat například bezpečnostní výztuhy bočních dveří, bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, protiblokovací systém brzd, airbagy, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání, či klimatizace.
V roce 1993 byla Micra zvolená evropským autem roku a stala se prvním vozidlem japonské značky, které získalo toto významné ocenění. „Japonská značka“ je přitom pro K11 podstatná, protože tento model už nebyl úplně tradičním japonským vozidlem, ale vyráběl se také v Evropě.
Micra K12 radikálnější
Pod kódovým označením K12 se objevila další generace Nissanu Micra v roce 2002. Její styl odrážel záměr Nissanu působit i nadále na mladší klientelu, kterou mělo zaujmout něco dramatičtějšího. Prvky převzaté od velkých vozidel posílily zaslouženou pověst Micry jako originálního městského vozidla.
Příkladem odvážné filozofie Nissanu bylo zavedení uživatelsky přátelských technologií v celé produktové řadě – nejen v modelech vyšších segmentů. Praktickou výbavu doplnily vnitřní úložné prostory, zatímco „šikovné“ prvky zahrnovaly mj. palubní počítač, do kterého bylo možné naprogramovat dokonce i přání všeho nejlepšího k narozeninám majitele.
Micra byla od svého uvedení na trh k dispozici se čtyřmi motory – 1.0 (v nabídce jen krátce), 1.2 (dostupná v dvou variantách – 65 a 80 k) a 1.4 s 88 k. Nabídku uzavíral turbodiesel Renault 1.5 s výkonem 86 k.
V roce 2005 se rodina Micry rozrostla o třetí variantu karosérie, která doplnila tří- a pětidveřové hatchbackové modely. Na trh byla uvedená Micra C+C, navržené novým evropským Nissan Design Centrem, a z hatchbacku se stalo kupé/kabriolet.
25. narozeniny
K 25. narozeninám vznikla speciální limitovaná série, která je okamžitě rozpoznatelná díky jedinečnému barevnému odstínu exteriéru. A na požadavky mladých příznivců odpovídá například speciálním zákazkovým iPodem Nano zabudovaným do audiosystému, který je možné ovládat pomocí ovládacích prvků na volantu.
Budoucnost?
K12 se bude vyrábět v závodě Nissan Motor Manufacturing ve Velké Británii až do roku 2010, kdy je plánované uvedení další nové generace Micry. Pokud další roky ukáží, že Micra bude stejně zajímavá a variabilní, jako v posledním čtvrtstoletí, kdo ví, jakou podobu bude tento model mít v roce 2037? Bude poháněn hybridní technologií? Nebo elektromotory? Kdo ví? Jedna věc je však jistá. Těžko si lze představit evropské silnice bez Nissanu Micra.
JL, 12.12.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














