Na osobní automobil patří pouze homologovaná kola
Výbava vozidla, kam ze zákona č. 56/2001 Sb. patří ocelová kola i kola z lehkých slitin, podléhá schvalování technické způsobilosti. Pouze kolo s číslem schválení KBA může být na základě Typového listu vydaného dovozcem kol akreditovaným Ministerstvem dopravy ČR a zkušebního protokolu TÜV zapsáno do Technického průkazu vozidla.
Kola opatřená schválením KBA garantují dodržování konstantní kvality při výrobě a absolvují ve zkušebně TÜV předepsané testy. Konstantní kvalita při výrobě je zajištěna pravidelnými chemickými testy surového hliníku, rentgenovými a tlakovými zkouškami kol a pravidelným měřením rozměrové přesnosti - rozteče, zálisu a středového otvoru
Ve zkušebně TÜV kola v procesu homologace prochází předepsanými zkouškami:
*Zástavbou do konkrétního vozidla, pro které jsou homologována.
*Testem odvalování, při kterém kolo s pneumatikou rotuje 72 hodin na válci pod požadovaným zatížením. Kolo nesmí vykázat žádné známky poškození či trhliny.
*Nárazovým testem, kdy na kolo s pneumatikou dopadá s požadovanou silou kalený úderník. Během jedné minuty po testu nesmí z pneumatiky uniknout tlak větší než 0,2 baru a na paprscích kola se nesmí objevit trhliny.
*Testem ohybu, kdy je kolo upnuto za ráfek na zkušebním stroji a excentricky zatěžováno. Po testu se na kole nesmí objevit žádná trhlina.
U každého litého i ocelového kola na trhu s náhradními díly si spotřebitel může jednoduše ověřit, zda je kolo schválené pro provoz na veřejných komunikacích a poskytuje záruku bezpečného užívání. Na jeho čelní straně musí být vyražené či odlité číslo schválení KBA. Podrobný postup zápisu kol do Technického průkazu a seznam držitelů schválení je k dispozici také na internetových stránkách Ministerstva dopravy www.mdcr.cz v sekci Schvalování vozidel/Zápis ráfků a pneumatik.
Dle vyjádření českých pojišťoven postupují při likvidaci pojistných událostí v souladu s Všeobecnými pojistnými podmínkami. V případě, že mají neschválená kola příčinnou souvislost se vznikem dopravní nehody je pojistné plnění kráceno. V případě, že pojišťovna sezná, že vozidlo nebylo v době vzniku pojistné události způsobilé k provozu, díky použitým nehomologovaným kolům, odloží uplatněnou škodnou událost zcela bez náhrady.
Je tedy na místě se ptát kompetentních orgánů, zda se zaměřují na kontrolu prodejců, kteří hromadně uvádějí na trh nehomologovaná kola a s jakými výstupy tyto kontroly končí. Bezpečnost na silnicích je jistě velice aktuálním celospolečenským zájmem nás všech.
Ve zkušebně TÜV kola v procesu homologace prochází předepsanými zkouškami:
*Zástavbou do konkrétního vozidla, pro které jsou homologována.
*Testem odvalování, při kterém kolo s pneumatikou rotuje 72 hodin na válci pod požadovaným zatížením. Kolo nesmí vykázat žádné známky poškození či trhliny.
*Nárazovým testem, kdy na kolo s pneumatikou dopadá s požadovanou silou kalený úderník. Během jedné minuty po testu nesmí z pneumatiky uniknout tlak větší než 0,2 baru a na paprscích kola se nesmí objevit trhliny.
*Testem ohybu, kdy je kolo upnuto za ráfek na zkušebním stroji a excentricky zatěžováno. Po testu se na kole nesmí objevit žádná trhlina.
U každého litého i ocelového kola na trhu s náhradními díly si spotřebitel může jednoduše ověřit, zda je kolo schválené pro provoz na veřejných komunikacích a poskytuje záruku bezpečného užívání. Na jeho čelní straně musí být vyražené či odlité číslo schválení KBA. Podrobný postup zápisu kol do Technického průkazu a seznam držitelů schválení je k dispozici také na internetových stránkách Ministerstva dopravy www.mdcr.cz v sekci Schvalování vozidel/Zápis ráfků a pneumatik.
Dle vyjádření českých pojišťoven postupují při likvidaci pojistných událostí v souladu s Všeobecnými pojistnými podmínkami. V případě, že mají neschválená kola příčinnou souvislost se vznikem dopravní nehody je pojistné plnění kráceno. V případě, že pojišťovna sezná, že vozidlo nebylo v době vzniku pojistné události způsobilé k provozu, díky použitým nehomologovaným kolům, odloží uplatněnou škodnou událost zcela bez náhrady.
Je tedy na místě se ptát kompetentních orgánů, zda se zaměřují na kontrolu prodejců, kteří hromadně uvádějí na trh nehomologovaná kola a s jakými výstupy tyto kontroly končí. Bezpečnost na silnicích je jistě velice aktuálním celospolečenským zájmem nás všech.
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout