Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Motorsport pod střechou

Jak se říká, kdo nic nedělá, nic nezkazí. Pokusit se o něco v dnešní době není vůbec jednoduché, to víme všichni a uspořádat výstavu s motoristickou tematikou to platí dvojnásob. Kdejaká výstava tady už byla, ale prezentace závodních strojů zatím pouze v Lysé nad Labem.

Jedním z organizátorů byl Petr Dufek, motoristický novinář, duchovní otec Zlatého volantu, autor mnoha knížek atd. Někdy v létě vstoupil do organizačního výboru výstavy Expo Racing. Během chvilky se mu podařilo získat nejeden zajímavý exponát, a tak můžeme o prvním ročníku jen říct, napoprvé dobrý. Byť jsme z mnoha úst slyšeli – „nic moc“. Sami ale nedokázali nic.

Mezi opravdové závodnické klenoty patřilo například Ferrari 488 GT3, s nímž skončili Jiří Písařík, Josef Král, Matteo Malucelli druzí v šampionátu Creventic 24h Series. Krasavce pohání přeplňovaný vidlicový osmiválec objemu 3,9 litru a výkonu 600 k při 6500 otáčkách za minutu a točivém momentu 700 Nm.

Závody na okruzích reprezentovalo také Audi R8 LMS GT3 jezdce Richarda Chlada juniora, vicemistra republiky v divizi 4 nad 3500 cm³. Pod kapotou má vidlicový desetiválec objemu 5,2 litru. Dosahuje výkonu kolem 500 k a točivého momentu 500 Nm

Vůbec poprvé se v České republice představil speciál pro Nascar Wheelen Euro Series. V rakouském týmu za jeho volant usedá Martin Doubek. Více než pět metr dlouhé monstrum NASCAR Ford Mustang pohání vidlicový osmiválec Chevrolet objemu 5,8 litru a výkonu 400 k.
Tým přivezl sebou ještě automobil Ginetta G50 GT4 s vidlicovým šestiválcem Ford s objeme 3,5 litru Maserati MC GT4. Vrchaře potěšila expozice úspěšných reprezentantů s vozy Lamborghini Gallardo GT3 (Martin Jerman), Subaru Impreza WRX (Lukáš Vojáček) a Mitsubishi Lancer Evo X (Gábina a Filip Sajlerovi).

Další lahůdkou byl monopost Dallara-Chevrolet, se kterým Tomáš Enge nastupoval v zámořském mistrovství IndyCar včetně věhlasných 500 mil Indianapolisu. Vůz o výkonu 700 k společně s dalšími zajímavými automobily můžete vidět přes rok v muzeu v Lánech.
Zlatým písmem se zapsal letos do autokrosu Petr Nikodém, jenž vybojoval jak evropský, tak domácí titul. Zvláště v Evropě se prosadil proti silné konkurenci s buggy s motocyklovým motorem Suzuki 1,5 litru. Ten jen vyladěn na výkon 250 k a točivý moment 175 Nm a váží 525 kilogramů.

Zastoupeny byly prakticky všechny disciplíny včetně Rally Dakar. Tatru Jamal, doprovodný automobil a „bydlík“ přivezl Bonver Dakar Team, zatímco Buggyra vystavila jak Tatru Martina Kolomého, tak truck Adama Lacka, novopečeného evropského šampiona a jeho kolegy Davida Vršeckého.

Pořadatelů nezapomněli ani na veteránské hnutí, a tak se návštěvníci prostřednictvím Federace klubu historických vozidel a Mercedes Benz Klubu ČR seznámili nejen s vozy Bugatti 35 a Wikov, ale dozvěděli se také o připravované výstavě Grand Veteran. Ta se uskuteční 28. dubna v prostoru bohnické psychiatrické léčebny.

Především mládež využila příležitosti vyzkoušet si nejnovější závodní simulátory.
Pokud se v příštím roce podaří zaplnit ještě jednu halu letňanského výstaviště, potom bychom se mohli dočkat ještě zajímavější přehlídky závodních automobilů a motocyklů. Určitě by bylo vhodné doplnit výstavu ještě o stánky s příslušenstvím, své místo by jistě našly i obrazy Jiřího Rameše. Nápadu je jistě hodně. Důležité je, že první krok byl učiněn.

J.Lasík 6.12.2017







Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar