Motocykly v galerii (VI) - KTM
Také dnes pokračujeme v představování nejzajímavějších motocyklů, které si budou moci prohlédnout návštěvníci exkluzivní výstavy MMOTION2007. Výstava začíná již ve čtvrtek 29. listopadu a potrvá do 1. prosince v pražském Veletržním paláci.
Nejúspěšnější rakouský výrobce začal vyrábět stroje poháněné motory Rotax 98 cm³ už v roce 1953. Postupně přešel k výrobě dvoudobých mopedů a skútrů a lehkých motocyklů s motory Puch, Sachs i Rotax. Teprve od roku 1967 začal vyrábět motokrosové motocykly, které v produkci postupně převládly.
První velké vítězství přišlo o deset let později – titul mistra světa v motokrosu v kubatuře 250 cm³. Značka se začala úspěšně etablovat také v dálkových maratónech a důsledně uplatňovala zkušenosti ze závodů a soutěží do sériové výroby. V současné době patří k absolutní světové špičce na dálkových rallye a na oranžových pomerančích jezdí kromě špičky i značné procento závodníků. Na rallye Dakar je technické zázemí KTM jedno z největších, ale také jedno z nejpohodovějších. Šikovnost a hlavně ochota mechaniků zdaleka převyšuje běžnou míru loajality ke značce. Tihle kluci nosí trička s nápisem KTM opravdu hrdě a právem.
KTM 990 ADVENTURE EFI
S lehkostí větru projíždí šotolinové zatáčky kontrolovaným smykem, bez problému zvládá i těžší terén a na silnicích budí velký respekt. S tímto sportovně cestovním endurem, které nejen obstála, ale i zvítězilo v nejtvrdším závodě Rally Dakar, se nemusíte bát probádat žádný terén všech konců světa.
Cestovní enduro 990 Adventure navazuje na výbornou pověst předcházejícího modelu LC8 Adventure s agregátem o objemu 942 cm³. Novinka letošního roku má pod kapotáží pohonnou jednotku původem ze silničního motocyklu Superduke o objemu 999 cm³, která má mj. vstřikování Keihin a oproti předchozímu motoru splňuje emisní normu Euro 3.
Čtyřtaktní, kapalinou chlazený vidlicový dvouválec má výkon 72 kW (98 k) při 8500/min a maximální točivý moment 95 Nm nastupuje v 6500/min. Osy válců svírají úhel 75º a díky své koncepci dává tušit, že „táhne pěkně odspodu“. Síla agregátu je přenášena na zadní kolo pomocí šestistupňové převodovky a řetězu.
Adventure v řadě testů porazil nejednu ikonu kategorie cestovních endur a v současné době se řadí mezi elitu. K těmto výsledkům pomohly špičkové komponenty, jako je chrom-molybdenový mřížkový, trubkový rám, odpružení White Power a brzdový systém Brembo.
Samotnou jízdu na tomto skvostu lze těžko popisovat bez emocí. Jindy nudná cesta po dálnici, se stává nezapomenutelným zážitkem. Subjektivně rychlost od 130 km/h do nějakých 170 km/h vnímáte jen pohledem na přesný a čitelný displej tachometru. Rychloběžná šestka velmi akutně reaguje na otočení plynu, takže předjížděcí manévry jsou otázkou mžiknutí oka. Zatím posledním velkým triumfem motocyklu KTM 990 ADVENTURE EFI je absolutní vítězství v anketě Motocykl roku 2007.
(pokračování zítra)
Standa Berkovec, 21.11.2007
První velké vítězství přišlo o deset let později – titul mistra světa v motokrosu v kubatuře 250 cm³. Značka se začala úspěšně etablovat také v dálkových maratónech a důsledně uplatňovala zkušenosti ze závodů a soutěží do sériové výroby. V současné době patří k absolutní světové špičce na dálkových rallye a na oranžových pomerančích jezdí kromě špičky i značné procento závodníků. Na rallye Dakar je technické zázemí KTM jedno z největších, ale také jedno z nejpohodovějších. Šikovnost a hlavně ochota mechaniků zdaleka převyšuje běžnou míru loajality ke značce. Tihle kluci nosí trička s nápisem KTM opravdu hrdě a právem.
KTM 990 ADVENTURE EFI
S lehkostí větru projíždí šotolinové zatáčky kontrolovaným smykem, bez problému zvládá i těžší terén a na silnicích budí velký respekt. S tímto sportovně cestovním endurem, které nejen obstála, ale i zvítězilo v nejtvrdším závodě Rally Dakar, se nemusíte bát probádat žádný terén všech konců světa.
Cestovní enduro 990 Adventure navazuje na výbornou pověst předcházejícího modelu LC8 Adventure s agregátem o objemu 942 cm³. Novinka letošního roku má pod kapotáží pohonnou jednotku původem ze silničního motocyklu Superduke o objemu 999 cm³, která má mj. vstřikování Keihin a oproti předchozímu motoru splňuje emisní normu Euro 3.
Čtyřtaktní, kapalinou chlazený vidlicový dvouválec má výkon 72 kW (98 k) při 8500/min a maximální točivý moment 95 Nm nastupuje v 6500/min. Osy válců svírají úhel 75º a díky své koncepci dává tušit, že „táhne pěkně odspodu“. Síla agregátu je přenášena na zadní kolo pomocí šestistupňové převodovky a řetězu.
Adventure v řadě testů porazil nejednu ikonu kategorie cestovních endur a v současné době se řadí mezi elitu. K těmto výsledkům pomohly špičkové komponenty, jako je chrom-molybdenový mřížkový, trubkový rám, odpružení White Power a brzdový systém Brembo.
Samotnou jízdu na tomto skvostu lze těžko popisovat bez emocí. Jindy nudná cesta po dálnici, se stává nezapomenutelným zážitkem. Subjektivně rychlost od 130 km/h do nějakých 170 km/h vnímáte jen pohledem na přesný a čitelný displej tachometru. Rychloběžná šestka velmi akutně reaguje na otočení plynu, takže předjížděcí manévry jsou otázkou mžiknutí oka. Zatím posledním velkým triumfem motocyklu KTM 990 ADVENTURE EFI je absolutní vítězství v anketě Motocykl roku 2007.
(pokračování zítra)
Standa Berkovec, 21.11.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout








