Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Monsieur Dakar Karel Loprais zamířil na nebeský dakar

Přátelé, kamarádi, naše milovaná rodino, všichni, co jste Káju měli rádi. V noci na dnešek odešla jedna z největších osobností československého a českého motoristického sportu, ale především skvělý a milovaný člověk Karel Loprais, přezdívaný Monsieur Dakar a mezi přáteli „lopré“.

Ve věku nedožitých 73 let nás po krátké nemoci opustil muž, který obecně šetřil slovy, a ještě méně mluvil sám o sobě. Přesto si svými činy, úspěchy, chováním, jednáním, vystupováním, přístupem k životu, ale i typickým plaše vypadajícím úsměvem získal úctu, respekt a srdce několika generací svých kolegů, soupeřů, fanoušků motoristického sportu i široké veřejnosti.

Jméno Karla Lopraise bude navždy spojeno s úspěchy kamionů Tatra na Rally Dakar. Na slavné pouštní soutěži debutoval v roce 1986 a o dva roky později slavil na březích Růžového jezera první ze šesti triumfů. S africkou soutěží se rozloučil v roce 2006. Během dvou dekád absolvoval devatenáct dakarských ročníků, při nichž se celkem jedenáctkrát probojoval na stupně vítězů.

Odchod Karla Lopraise je bolestivou ranou pro celou rodinu i široký okruh přátel. Dnes nás opustil naprosto originální člověk, jehož místo v našem světě nelze nikým a ničím zaplnit. V našich srdcích a paměti však zůstává bezpočet krásných vzpomínek, za které nikdy nepřestaneme být vděční. Děkujeme, Karle!
www.dakarmania


Odešla
motoristická legenda Karel Loprais

Automobilka TATRA TRUCKS se zármutkem přijala zprávu o skonu Karla Lopraise a vyslovuje upřímnou soustrast rodině a pozůstalým. Karel Loprais byl skvělým závodníkem, který se zapsal nesmazatelným způsobem do dějin světového motorsportu i do dějin naší automobilky. Jeho excelentní výkony v extrémních podmínkách Rallye Dakar silně přispěly k tomu, že je Tatra celosvětově jednou z nejsilnějších českých značek. Tatra na něj nikdy nezapomene a zavazuje se pečovat o jeho sportovní odkaz, který se už stal nedílnou součástí tatrovácké tradice.
Byl také vyhlášen jedním ze dvou největších českých závodníků 20. století. Jeho jméno bylo vždy spojováno se značkou Tatra, dlouhá léta v Tatře pracoval a celou svou závodnickou kariéru spojil s tatrovkami.

Automobilka Tatra


Josef Kalina

„Umřel mi můj nevlastní bratr, to je samo o sobě tragédie..., a teď jsme ještě tady, daleko,“ řekl České televizi dojatý Josef Kalina, který byl dlouholetým Lopraisovým navigátorem a nyní se v Džiddě chystá na sobotní start Rallye Dakar v kategorii Klasik. „Faktem je, že on nás vidí a my pojedeme za něj,“ dodal se slzami v očích.Teď jsem tady v situaci, kdy vlastně sedím v autě, ve kterém jsme dosáhli největších úspěchů. To nesu trošku těžce. Na druhou stranu to má pozitivní moment v tom, že sedím v replice auta, ve kterém bych hrozně rád seděl s ním, ale už nám to holt osud nedopřál," litoval Kalina. "Karliku, jedeme za tebe," dodal s pohledem k nebi.


Karel Loprais

Sympatický, skromný a kamarádský Karel Loprais nastoupil do automobilky Tatra v roce 1967, nejdříve jako dělník, automechanik, později jako zkušební řidič. Díky účasti na testování T-815 na stavbě v severní Africe byl spolu s R. Stachurou v širším výběru posádek již pro první účast v závodě roku 1986. V tomto roce soutěž nedokončili, ale v následujícím již dojeli druzí a v následujícím pak poprvé vyhráli.

S automobilem Tatra 815 pak zvítězil v Rallye Dakar v kategorii kamionů v letech 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001. Kromě toho dojel ještě čtyřikrát druhý a jednou třetí, kdy vedla trať až do Kapského města. V roce 1990 dojel čtvrtý, když ale ještě v polovině poslední etapy vedl s velkým náskokem. Šanci na vítězství zhatil propálený píst, dojezd krátce po limitu a z toho plynoucí časová penalizace)

Celkem se zúčastnil 19 ročníků mezi lety 1986–2006, pouze 5× nebyl klasifikován v cíli: při svém prvním startu byl diskvalifikován z druhého místa pro pozdní příjezd na start poslední etapy – trať byla zablokována v bahně zapadlými vozy, které pomohl vyprostit, aby mohl projet a do cíle dojel mimo klasifikaci. V letech 1997 a 2005 ho vyřadily technické problémy motoru (náhon ventilátoru), resp. hnacího hřídele přední polonápravy vozu
V roce 2003 účinkování ukončila dramatická havárie při dopadu po rychlém přejezdu terénní nerovnosti. Při poslední účasti v roce 2006 odstoupil ze zdravotních důvodů díky problémům následkem havárie v dřívějším ročníku.

Partnery v kabině vozu mu byli elektromechanik Radomír Stachura (1986–1999), konstruktér-projektant Ing. Jaroslav Krpec (navigátor), konstruktér motorů / vedoucí zkušebny benzínových motorů Ing. Tomáš Mück (navigátor), původně referent Motokovu Ing. Josef Kalina (navigátor), toho času vedoucí soutěžního oddělení Ing. Tomáš Tomeček (navigátor), zkušební řidič Bedřich Sklenovský (2. řidič-mechanik), pracovník obchodního oddělení Ing. Vlastimil Kučera (navigátor), podnikatel Jan Čermák (navigátor), zkušební řidič Petr Gilar (2. řidič-mechanik), zkušební technik Petr Hamerla (2. řidič-mechanik).


Všech jmenovaných úspěchů dosáhl Karel Loprais s vozem Tatra 815 poháněným přeplňovaným vzduchem chlazeným motorem Tatra T5-928 V8 v.č. 7 (1987–1988), resp. T3-930 V12, či kapalinou chlazeným Deutz BF8M 1015CP V8 (1998–2006), s hlavní i sestupnou převodovkou Tatra a klasickým „tatrováckým“ podvozkem.


JL 30.12.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar