Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Mirek Šlambora o servisním trucku Škoda Motorsport

Je to dvacetimetrová pojízdná dílna promyšlená do posledního centimetru. Každý z tisíce nástrojů, a náhradních dílů tu má své přesné místo a účel. Splněný sen každého kutila a největší člen týmu ŠKODA Motorsport.

Veze tolik dílů, že by se z nich dala postavit dvě kompletní závodní auta. Má vlastní centrálu na elektřinu, zásobník se 450 litry vody na mytí aut, soustruh, brusku, svěráky, nazouvačku na pneumatiky, 200 litrů závodního paliva, 50 pneumatik a v přívěsu prostor na dva speciály FABIA R5. Však také při závodech funguje jako zázemí až pro 20 mechaniků. Servisní kamion je na zakázku postavený vůz, který je výsledkem mnoha let zkušeností.


„Vnitřní uspořádání jsme postupně ladili posledních 15 let. Odvíjí se od našich zkušeností s tím, které věci potřebujeme dostat ven nejrychleji, které nejčastěji a jak být maximálně efektivní,“ říká Miroslav Šlambora, koordinátor stavby závodního vozu a servisního zázemí. Než se objevil v týmu Škoda Motorsport, tak jezdil jako spolujezdec s Jaroslavem Starým, velice talentovaným jezdcem.

Při servisních přestávkách omezených na 30 až 45 minut může jít o sekundy, a tak se počítá každý zbytečný pohyb. Například aku vrtačky a utahováky jsou zavěšené na spolehlivých zipech přímo na dveřích kamionu a náhradní baterky i nabíječky jsou umístěné hned proti nim. Mechanik tak v případě potřeby může vybitý nástroj znovu zprovoznit do 30 sekund.

Všechny součástky jsou perfektně roztříděné v nespočtu přihrádek, šuplíků a skříněk, mezi nimiž se členové týmu zjevně dokáží orientovat i poslepu. Nechybí ale ani velké komponenty – jen předních nárazníků s sebou tým na soutěž veze hned 12. „Když pominu pneumatiky, nárazník je nejpoužívanější díl. Při závodech je vždy první na ráně. A to vydrží opravdu hodně, i když se to možná nezdá. Pokud je ale jakkoliv poškozený, raději ho vyměníme a do dalšího servisu opravíme, aby naplno plnil svou funkci. Důležitý je například potřebný prostup vzduchu pro chlazení brzd,“ vysvětluje Šlambora.

Pokud poškozený závodní vůz zvládne do servisní zóny dojet, dokáže si tým s truckem v zádech i během půl hodiny poradit téměř s čímkoliv. „Pokud není poškozený ochranný rám, jsme schopni dostat auto do takové kondice, aby mohlo dál pokračovat a klidně i vyhrát. Dokážeme vyměnit převodovku, nápravy, diferenciály, blatníky, v kamionu jsou i dvě kompletní sady náhradních dveří. Vozíme i střechu, i když její výměna je složitější,“ popisuje Šlambora. Řada dílů je také už předem smontovaná do sestav, protože někdy se vyplatí vyměnit celek spíš než jen konkrétní díl. Když je například problém v řízení, nejrychlejší je vyměnit naráz celou nápravnici.

A proč se kamion „tahá“ s takovým množstvím vody na mytí, když na závodech přece nejde o krásu? Aby při soutěži nenastal chaos, je důležitý přísný řád a také čistota. Závodní auta jsou při servisu vždy perfektně vyčištěna zvenku i uvnitř. To jednak pomůže včas odhalit jakékoliv opotřebení, a současně zvyšuje komfort a soustředění posádky – aby nemusela dýchat prach a spolujezdci netrpěly hlasivky. Stejně tvrdá měřítka přitom tým uplatňuje i na servisní kamion. „Je to naše pracoviště a naše vizitka,“ konstatuje Šlambora.

Složitost a náročnost servisního zázemí se přitom během let neustále zvyšuje a s tím rostou i nároky na vybavení kamionu. V minulosti se během závodu často přejíždělo z místa na místo, servisní přestávky byly poměrně krátké, a protože složitější opravy nebylo možné zvládnout na místě, vozilo se i méně vybavení. A podle Šlambory se i méně hledělo na to, aby vozy byly pořád v perfektním stavu. Dnes, když existují velké servisní zóny, se týmy mohou připravit i na poměrně vážná poškození a poslat závodní vůz znovu bojovat.


A největší dobrodružství při cestách se servisním kamionem? „Často je náročné najíždění na loď. Náš kamion má malou světlou výšku a potřebujeme nízký nájezdový úhel, abychom nepoškodili podvěšené skříně. Je proto potřeba, aby nám obsluha pomáhala s klíny a lany. To pak bývá na všech stranách trochu nervozita. Ale dnes už v přístavech bývají připravení, před 15 lety to byl větší problém. Také když jedeme do Švédska či jinam za sněhem, manipulace s takhle velkým autem není zrovna jednoduchá. Musíme si dávat pozor, kde parkujeme a kam jedeme, aby nám to neuklouzlo a nepřevrátili jsme se. Někdy je to napínavé, ale zatím jsme to vyřešili vždy úspěšně,“ vzpomíná Šlambora.


Právě nyní tým dokončuje svůj nový kamion, který bude mít k dispozici ještě během léta. Ten současný brázdí silnice již 15 let a novou nástavbu dostal před čtyřmi lety. Posuďte ale sami, že vypadá stále jako nový. Šlambora už však ví, co chce zlepšit – třeba dostupnost heverů, kterými se zvedají závodní auta. Ty se přesunou zevnitř kamionu do venkovních schránek, aby byly rychleji dostupné a tolik se nepronesly. Třeba se těch dalších pár sekund navíc bude brzy hodit…




Škoda 23.2.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar