Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes-Benz a 100 let pohonu 4x4

Mercedes-Benz neustále rozšiřuje svoji nabídku vozů s pohonem 4x4, čímž klade zvláštní důraz na tento silně se rozvíjející tržní segment. V programu má sedm automobilových tříd se 48 modely, které využívají stálý pohon všech kol.

Novou vlajkovou lodí v této kategorii je Třída S 4MATIC. Tento nový a pro luxusní limuzínu samostatně vyvinutý systém pohonu spojuje perfektní záběr, prvotřídní jízdní komfort a výraznou dynamiku jízdy s vysokou hospodárností.
Zároveň vybavuje vzpomínku na tzv. „Dernburg-Wagen“ z roku 1907, jeden z prvních automobilů s pohonem všech kol od Mercedesu. Před 100 lety zkonstruovaný vůz byl předchůdcem všech automobilů s trojcípou hvězdou používající pohon 4x4: Unimog, Třída G, první Třída E se systémem 4MATIC až po současný modelový program, v jehož čele stojí Třída S 4MATIC.
Vrcholný model značky Mercedes-Benz s novým pohonem všech kol 4MATIC je určen řidičům, kteří volí skutečnou luxusní limuzínu se suverénními jízdními vlastnostmi za všech okolností. Tomuto přání odpovídají modely Třídy S 4MATIC, jejichž nový systém pohonu využívá centrální diferenciál v planetovém provedení. Permanentní, pevně definované rozdělení hnací síly v poměru 45:55 procent mezi přední a zadní nápravu zaručuje jisté chování vozu na jakémkoliv povrchu vozovky. Integrovaná lamelová spojka zajišťuje dodatečný nárůst záběru pro optimální stabilitu jízdy v případě prokluzu kol. Ve spolupráci s elektronicky řízenými systémy stabilizace směru jízdy ESP®, ASR a 4ETS dovoluje Třída S 4MATIC i při zhoršeném stavu vozovky dynamickou a bezpečnou jízdu.
Vzhledem k jeho kompaktní, lehké a z hlediska třecích ztrát optimalizované konstrukci má systém oproti ostatním řadu předností týkajících se hmotnosti, spotřeby paliva, komfortu a pasivní bezpečnosti. Použitá technika 4x4 přináší podle zvolené motorizace nečekaně nízký nárůst hmotnosti – pouhých 66 resp.70 kg. Mercedes-Benz chce technologii pohonu všech kol v budoucnu uplatnit i v dalších osobních automobilech.
Značnou míru suverenity vykazují osmiválcové modely S 500 4MATIC a S 450 4MATIC. Moderní agregát 5.5 V8 se čtyřventilovou technikou, který se chlubí výkonem 285 kW/388 k a točivým momentem 530 Nm, umožňuje zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,4 sekundy a je stejně rychlý jako varianta s pohonem zadních kol. Díky nízké hmotnosti a optimalizovaným třecím poměrům pohonu všech kol došlo jen k nepatrnému navýšení spotřeby: 12,1 až 12,3 litru na 100 kilometrů (oproti 11,7 až 11,9 l/100 km).
Model S 450 4MATIC pohání čtyřventilový vidlicový osmiválec s objemem 4663 cm3 o výkonu 250 kW/340 k a točivým momentem 460 N.m. Také tento model 4Motion zrychluje stejně razantně jako jeho protějšek s pohonem zadních kol. – rychlosti 100 km/h dosáhne během 5,9 s. Se spotřebou od 11,6 až 11,8 litrů na 100 kilometrů je její nárůst pouhé 0,4 litru.
Ještě hospodárněji se prezentuje model S 320 CDI 4MATIC, s nímž slaví pohon všech kol v kombinaci s dieselovým motorem u Třídy S premiéru. Jeho moderní přeplňovaný motor s vysokotlakovým vstřikem Common-Rail, který mobilizuje výkon 173 kW/235 k a točivý moment 540 Nm , dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy. Se spotřebou od 8,7 až 8,9 l/100 km nafty lze dojet až do vzdálenosti přesahující 1000 kilometrů.
U všech modelů 4MATIC Třídy S zprostředkovává přenos výkonu motoru sedmistupňová samočinná převodovka 7G-TRONIC s DIRECT SELECT ovládáním pod volantem buď pákou volby řadícího režimu nebo tlačítky pro postupné řazení. Modely poháněné benzinovými motory V6 a V8 disponují v sériové výbavě převodovkou 7G-TRONIC Sport, která má v režimu sportovnější odladění „M“.
Modely S 500 4MATIC, S 450 4MATIC a S 320 CDI 4MATIC, jsou nabízeny s krátkým a dlouhým rozvorem náprav. V polovině roku 2007 bude k dispozici ještě model S 350 4MATIC s benzínovým motorem V6 o výkonu 200 kW/272 k.
Pohon všech kol vozů Mercedes-Benz nyní zahrnuje sedm modelových řad. Tato varianta pohonu je k dodání u limuzíny i kombi Třídy C a E, dále u obou karosářských variant nové Třídy S a velkého SUV Třídy R. 4MATIC se uplatňuje také u vozů typu offroad – Třídy GL a M. Nabídku doplňuje klasika v této kategorii – Třída G, která figuruje v programu Mercedesu již od roku 1979. Pohon všech čtyř kol má v současné době 48 modelů Mercedes Benz.

Jindřich Lasík, 8.2.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar