Mercedes Benz Sprinter 316 LPG na zemní plyn
Od listopadu sjíždí z výrobních linek první vozidla Sprinter 316 LGT. Pod označením Blue EFFICIENCY tak během krátké doby rozšířil Mercedes-Benz svou nabídku mimořádně hospodárných alternativních pohonů pro osobní a užitková vozidla o další modelovou variantu.
Jeho čtyřválcový zážehový motor 1.8 je upraven pro spalování LPG. Motory na LPG nevypouští téměř žádné pevné částice a výrazně nižší jsou v porovnání se vznětovým motorem rovněž jejich emise oxidů dusíku, nespálených uhlovodíků, oxidu uhelnatého a oxidu siřičitého.
Sprinter 316 LGT je díky tichému a ekologickému pohonu vhodný pro rozvážkovou dopravu v zónách s dopravními restrikcemi a zároveň splňuje i budoucí regulační předpisy pro vjezd do městských center. V porovnání se vznětovým motorem jsou provozní náklady na palivo výrazně nižší, až o 30 %.
Vůz s celkovou hmotností 3,5 tuny má kromě standardní nádrže na benzin o objemu 100 l přídavnou nádrž na LPG o objemu 76 l uloženou na konci rámu pod vozidlem. Díky tomu není nákladový prostor nijak omezen. Nádrž na LPG vystačí až na 450 kilometrů
Motor přeplňovaný mechanicky poháněným kompresorem, s nejvyšším výkonem 115 kW (156 k) a točivým momentem 240 N.m při 3000 – 4000/min, spaluje po spuštění výhradně benzin. Je-li zvolen provoz na LPG, přejde motor automaticky na spalování zkapalněného plynu, jakmile teplota chladicí kapaliny dosáhne hodnoty cca 45 °C. Po vyprázdnění nádrže na LPG přejde opět automaticky na čistě benzinový pohon. Řidič může sám rozhodovat o tom, zda bude do spalovacích prostorů proudit palivo z nádrže na benzin nebo na LPG. Druh paliva lze volit i za jízdy speciálním přepínačem. Sprinter 316 LGT má největší dojezd cca 1200 km, z čehož až 450 km ujet na LPG.
Kompletní naplnění nádrže na LPG trvá v závislosti na tlaku na čerpací stanici přibližně tak dlouho jako doplňování benzinu nebo nafty. Na rozdíl od zemního plynu nedochází k velkému stlačení LPG. Směs propanu a butanu přechází do kapalného skupenství již při tlaku dva až osm barů a v tomto stavu může být přechovávána v nádrži. Plnicí ventil na vozidlu je opatřen evropským šroubovým uzávěrem ACME.
Sprinter 316 LGT splňuje speciální bezpečnostní předpisy pro vozidla s pohonem na LPG a zároveň úspěšně absolvoval rozsáhlé interní testy. Řídicí jednotka motoru kontroluje při každém spuštění těsnost palivového systému LPG. K dispozici je v celé řadě rozmanitých provedení od skříňového vozu přes kombi, podvozek s kabinou až po dvojitou kabinu, a to s volbou dvou různých rozvorů 3665 mm a 4325 mm.
JL, 3.12.2010
Sprinter 316 LGT je díky tichému a ekologickému pohonu vhodný pro rozvážkovou dopravu v zónách s dopravními restrikcemi a zároveň splňuje i budoucí regulační předpisy pro vjezd do městských center. V porovnání se vznětovým motorem jsou provozní náklady na palivo výrazně nižší, až o 30 %.
Vůz s celkovou hmotností 3,5 tuny má kromě standardní nádrže na benzin o objemu 100 l přídavnou nádrž na LPG o objemu 76 l uloženou na konci rámu pod vozidlem. Díky tomu není nákladový prostor nijak omezen. Nádrž na LPG vystačí až na 450 kilometrů
Motor přeplňovaný mechanicky poháněným kompresorem, s nejvyšším výkonem 115 kW (156 k) a točivým momentem 240 N.m při 3000 – 4000/min, spaluje po spuštění výhradně benzin. Je-li zvolen provoz na LPG, přejde motor automaticky na spalování zkapalněného plynu, jakmile teplota chladicí kapaliny dosáhne hodnoty cca 45 °C. Po vyprázdnění nádrže na LPG přejde opět automaticky na čistě benzinový pohon. Řidič může sám rozhodovat o tom, zda bude do spalovacích prostorů proudit palivo z nádrže na benzin nebo na LPG. Druh paliva lze volit i za jízdy speciálním přepínačem. Sprinter 316 LGT má největší dojezd cca 1200 km, z čehož až 450 km ujet na LPG.
Kompletní naplnění nádrže na LPG trvá v závislosti na tlaku na čerpací stanici přibližně tak dlouho jako doplňování benzinu nebo nafty. Na rozdíl od zemního plynu nedochází k velkému stlačení LPG. Směs propanu a butanu přechází do kapalného skupenství již při tlaku dva až osm barů a v tomto stavu může být přechovávána v nádrži. Plnicí ventil na vozidlu je opatřen evropským šroubovým uzávěrem ACME.
Sprinter 316 LGT splňuje speciální bezpečnostní předpisy pro vozidla s pohonem na LPG a zároveň úspěšně absolvoval rozsáhlé interní testy. Řídicí jednotka motoru kontroluje při každém spuštění těsnost palivového systému LPG. K dispozici je v celé řadě rozmanitých provedení od skříňového vozu přes kombi, podvozek s kabinou až po dvojitou kabinu, a to s volbou dvou různých rozvorů 3665 mm a 4325 mm.
JL, 3.12.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout