Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

MB B F-CELL World Drive na cestě kolem světa

Z autosalonu v čínské Šangaji odstartovalo turné F-CELL World Drive do poslední a nejdelší části cesty kolem světa. Trasa vede přes Kazachstán a Rusko zpět do Evropy, odkud se tři vozy třídy B F-CELL poháněné palivovými články vydaly na 41 denní cestu v délce kolem 14 000 kilometrů.

Na autosalonu v Šanghaji patřila zastávka flotily F-CELL World Drive k jeho největším událostem. Před startem v Číně absolvovaly vozy asi 5 300 kilometrů v Austrálii a naposledy byly během jejich cesty kolem světa přepraveny letadlem na jiný kontinent. Neobvyklé turné má za sebou již úspěšný průjezd jižní Evropou a Severní Amerikou. Během 41 dnů projede F-CELL World Drive na posledním úseku dva kontinenty a sedm zemí a počátkem června turné končí ve Stuttgartu.
Trasa není vedena pouze hlavními městy, ale také odlehlými oblastmi. Účastníci se často musí vyrovnat s neobvyklými podmínkami a nedostatečnou strukturou zásobování. Poslední úsek cesty vyžaduje ještě více než dosud situace předvídat, což se týká i doprovodných vozidel se spalovacím motorem. Kromě toho nejsou v navigaci k dispozici mapy Kazachstánu.
Také v Austrálii vedla trasa odlehlými oblastmi. Od 29.března do 9.dubna ujely vozy ze Sydney do Perthu více než 5300 kilometrů a dojezd do Adelaide znamenal absolvování poloviny z naplánovaných celkových 125 dnů turné. Předtím projely jih Evropy a USA, což znamenalo asi 11 000 kilometrů.
Cílem cesty je demonstrovat technickou vyzrálost a běžný každodenní provoz elektromobilů s palivovými články a upozornit na nutnost vytvoření celoplošné vodíkové infrastruktury. Podporu stuttgartské automobilky při zásobování vodíku pro palivové články zajišťovala firma Linde AG.
Mercedes-Benz třídy B F-CELL je první sériově vyráběný elektromobil s palivovými články. Srdcem vozu třídy B F-CELL je nová generace elektropohonu s palivovými články, které vyrábějí elektrický proud přímo ve voze, přičemž během procesu nevznikají žádné škodliviny, ale pouze voda v podobě vodní páry. Všechny podstatné komponenty pohonu jsou uloženy v sendvičové podlaze vozu, takže nedochází k omezení prostoru jak v kabině, tak v zavazadelníku. Díky dojezdu asi 400 km a krátké době tankování spojuje třída B F-CELL lokální bezemisní mobilitu se schopností cestování na delší vzdálenosti a přesvědčivými jízdními výkony. Dynamiku na úrovni dvoulitrového benzínového motoru zajišťuje elektromotor o výkonu 100 kW s točivým momentem 290 Nm. Přitom spotřebu vykazuje v přepočtu 3,3 l paliva (diesel-ekvivalent) na 100 km.
Vodíkem potřebným pro provoz palivových článků jsou naplněny tři tlakové nádoby (tlak 700 barů, množství 4 kg), které se ve standardizovaném systému dají naplnit během tří minut. Modul s palivovými články (tzv.stack) má schopnost nastartovat při teplotě až -25 °C. Do systému patří litium-ionové akumulátory s obsahem energie 1,4 kWh chlazené zapojením do okruhu klimatizace. S akumulátory tohoto typu má Mercedes-Benz již zkušenosti, neboť je využívá v sériovém voze S 400 HYBRID.



Technická data vozu Mercedes-Benz třídy B F-CELL

Pohon: elektromotor s palivovými články
Jmen.výkon: 100 kW (136 k)
Jmenovitý toč.moment: 290 Nm
Rychlost: 170 km/h
Spotřeba (ekvivalent nafty): 3,3 l/100 km
Dojezd podle evrop.cyklu: 385 km
Kapacita/ výkon li-ion akumul.1,4 kWh/35 kW


JL, 28.4.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar