Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Lipské zajímavosti

Největší přehlídkou automobilových novinek ve střední Evropě je bezesporu mezinárodní autosalon v Lipsku, jehož šestnáctý ročník probíhá právě tento týden až do neděle 9. dubna. Návštěvníci mohou shlédnout na 120 světových, evropských a hlavně německých premiér letošního motoristického jara.

 

Na stánku rakouské firmy Magna Steyr budila pozornost futuristická studie Concept Mila a to nejen svými tvary, ale také alternativním pohonem. Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 byl přestavěn na monovalentní pohon zemním plynem. S výkonem 150 k a točivým momentem 190 N.m při 4000/min zrychlí na stovku pod sedm sekund. Ideálním způsobem tak kombinuje zemní plyn se sportovními jízdními vlastnostmi, lehkou konstrukcí, pokrokovou bezpečností a atraktivním tvary.

Mezi nejsportovnější automobily, které byly v Německu vyrobeny patří roadster YES od firmy Funke&Will AG, která zatím uspokojila na 150 zájemců. Nyní přichází s druhou generací, která je oproti předchozí větší a vybavena novými motory z koncernu VW. K dispozici je šestiválec 3.2 - přeplňovaný (355 k/485 N.m) nebo atmosferický (255 k/330 N.m). Silnější provedení vážící 930 kg „udělá" stovku za 3,9 sekundy.

Automobily značky Daihatsu se k nám pro údajně vysokou cenu nedovážejí, přičemž jejich modelový program zahrnuje modely hned několika kategorií. Modernizovaný malý offroad Terios (1,5 l/105 k) získal po faceliftu ještě elegantnější tvary a díky rozšíření o 14 cm nabízí i více vnitřního prostoru. Přes kompaktní rozměry si uchovává výbornou průchodnost terénem zvláště díky pohonu všech kol s uzavíratelným mezinápravovým diferenciálem. Klasické mini ve stylu retro se po japonsku jmenuje Trevis a pohání jej litrový tříválec o výkonu 58 k a se spotřebou necelých pěti litrů. Inovací prošel také mikro kabriolet Copen, který dostal mj. levostranné řízení.

Německá firma Tigr Automotive staví terénní automobily na bázi ruských vozů UAZ, jak je ostatně patrné už na pohled. Pro příznivce offroadu prodává pod názvem Tigr 2.7XPI v základní ceně od 15 650 eur dvě verze ve třech stupních výbavy. Špičková Limited zahrnuje mj. ráfky AEZ 8Jx16, hliníkové nárazníky a nášlapy, sportovní podvozek Bilstein nebo kožená sedadla. Na vylepšených jízdních vlastnostech se podílely přední evropské specializované firmy. Základem je žebřinový rám, tuhé nápravy, vpředu šroubovité pružiny, vzadu listová pera. Pohon všech kol zajišťuje zážehový čtyřválec 2.6 16 V s výkonem 128 k, (220 N.m při 2500/min). Pětidveřová karoserie si uchovává původní klasické tvary ruského vozu. Součástí vozu jsou také dvě palivová nádrže (á 39 l). Společně s výrobcem jsou modely upravovány pro evropské trhy, aby odpovídaly příslušným normám.

Pro německý okruhový seriál Seat Supercopa připravili Španělé novou verzi Leona s dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem TFSI vyladěným na výkon 300 k. Točivý moment 320 N.m přenáší na přední kola šestistupňová převodovka DSG s řazením na volantu. V minulých dvou letech dosahovala závodní verze výkonu 251 k. Zcela přepracovaná aerodynamika se dotkla také předního spoileru, zadního difuzoru a nastavitelného zadního spoileru. Pilot sedí, podobně jako ve vozech DTM, za středovým sloupkem B.

Není to tak dlouho, co Mitsubishi představilo nový pick-up L200 a už je na světě soutěžní verze Strakar pro dálkové maratony cross country. Japonci zatím bližší informace o tomto speciálu tají, ale není vyloučeno, že by mohl nahradit úspěšné Pajero Evo, které v posledních čtyřech letech nenašlo na Dakaru přemožitele. Nechme se překvapit.

Pořadatelé veletrhu každoročně připravují nějakou lahůdku v podobě monotematicky zaměřené expozice. V moderní prosklené hale se letos představilo 21 studí pro 21. století, které vznikly v posledních šesti letech. Dnes představíme alespoň jednu z nich Imperial Landaulat Coupé vytvořenou karosáři z Carozzeria Castagna. Příď s dlouhou kapotou a mohutným chromovaným chladičem připomíná Rolls Royce minulých let, zatímco pozvolna klesající linie střechy moderní sportovní kupé. Pro pohon všech kol byl vybrán dvanáctiválec s výkonem 820 k. Díky variabilně nastavitelnému podvozku by mohl jezdit i po nezpevněných cestách.

Pokud byste chtěli lipskou výstavu navštívit, potom máte čas do neděle 9.dubna.

 

Jindřich Lasík

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar