Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Legendy s Lokomotivou i Laurou

Ve dnech 27. a 28. května se na výstavišti v pražských Holešovicích uskuteční desátý ročník motoristické slavnosti Legendy. Jednou z expozic budou historické automobily renovátora Václava Macháčka, který nás bohužel na jaře loňského roku opustil. Návštěvníci si prohlédnou tři historické automobily, kterým vzkřísil život doslova a do písmene z bezcenných vraků.

Cadillac 55

Nejstarším automobilem bude čtyřdveřový Cadillac 55 Suburban, z roku 1917. Zážehový vidlicový osmiválec objemu 5153 cm³ dosahuje výkonu 70 k při 2600 otáčkách za minutu. Jde o první sériově vyráběný vidlicový osmiválec. S mechanickou třístupňovou převodovkou a s hmotností takřka 1,8 tuny lze rozjet až na 110 km/h.
„Přijeli jsme tehdy před hromadu šrotu, kterou byl – a teď se podržte – sedmimístný a pětimetrový Cadillac 55. Jak tatínek říkával, čím starší, tím lepší. Pojmenoval ho Lokomotiva,“ vzpomíná dcera Marcela Macháčková.
Nabídka tehdy představovala patnáct verzí od roadsteru po limuzínu, existovaly také sanitní, pohřební a policejní vozy. Celkem se prodalo přes osmnáct tisíc exemplářů. Vystavený vůz má mj. „skládací" volant, zřejmě kvůli snadnějšímu nastupování řidiče a také minibar.



Laurin&Klement–Škoda 110

Vůbec prvním opravdovým historickým automobilem, který zrenovoval Václav Macháček byl Laurin&Klement–Škoda 110 z roku 1927, přezdívaná v rodině Laura. Má najeto přes sto tisíc kilometrů a dodnes je ve skvělé kondici. To jen svědčí o preciznosti jeho práce. Jedná se o jeden z posledních vozů LK a naopak prvních se znakem Škoda. Vznikl z fúze Škodových závodů, zastoupené prezidentem Josefem Šimonkem a firmy Laurin&Klement s Václavem Klementem. Dokument byl podepsán v roce 1925 na zámku v Lobči, kde se každoročně pořádá veteránské Rojení, letos 10.června. Několik let nesl automobil společné označení L&K, tak i Škoda.
Vůz poháněl čtyřdobý řadový čtyřválec objemu 1791 cm³ o výkonu 25 k (později 1944 cm³ a 30 k), který se přenášel na zadní kola přes čtyřstupňovou převodovku.
Válce byly odlity v jediném bloku a na klikový hřídel začal výrobce používat nejkvalitnější chromniklovou ocel. Automobil měří 4,2 metru, přičemž rozvor náprav byl necelé tři metry. Celková hmotnost se pohybovala kolem 1200 kg, z čehož šasi vážilo 660 kg. Největší rychlost je 85 km při spotřebě 12 litrů na sto kilometrů.



Cadillac La Salle

Na slavnosti Legendy mohou návštěvníci obdivovat také automobil La Salle, někdy označovaný také jako Cadillac-La Salle Series 303 Coupe Victoria. Také tento skvost má na svědomí excelentní renovátor Václav Macháček.
S tímto modelem jsme jej často vídali na různých akcích, dnes usedá za volant dcera Nikol. Vůz si zamiloval pro jeho elegantní záď. Našel ho kdysi v Šáreckém údolí, skrz karoserii prorůstal strom. Před tím sloužil v jednom podniku jako odtah pro „vétřiesky“. Vůz dával dohromady deset let.
Dvoudveřový čtyřmístný kabriolet pohání zážehový vidlicový osmiválec objemu 4973 cm³ a s výkonem 75 k při 3000 otáčkách za minutu. Jedná se o jeden z prvních vozů La Salle, vyráběných od roku 1927 v továrně Cadillac. Prakticky všech nabízených jedenáct různých karosérií pocházely od firmy.
Značka La Salle byla založena jako střední třída luxusních vozů koncernu General Motors. Vozy La Salle vlastně vyplňovaly mezeru mezi levnějšími automobily Buick a dražšími modely Cadillac



Závěrem


Jestli si někdo myslí, že Václav Macháček byl vyučený automechanik, tak se hrozně mýlí. Vzhledem k buržoaznímu původu neměl na vybranou. Buď pekař, nebo zámečník. Tak si vybral černé řemeslo. Ani mu nebylo dopřáno, aby si udělal závěrečné zkoušky. Dalším řemeslům se vlastně vyučil za pochodu při renovaci. Stal se z něj automechanik, autoelektrikář, svářeč, karosář. Do noci ve sklepě vymýšlel, piloval, svařoval, šrouboval, ohýbal.


VV 24.5.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar