Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Land Rover Discovery obstál na výbornou

Prakticky každý automobil, než přijde do výroby, je podroben nejrůznějším zkouškám, více či méně náročným. Jednu z nejtvrdších, jaké kdy podstoupil sériový automobil, absolvoval nový Land Rover Discovery, který na pěti kontinentech najezdil přes 6 milionů kilometrů.

 

Své vlastnosti musel dokázat nejen na závodních tratích, ale také vojenských cvičištích, písečných dunách, zamrzlých jezerech a v nejrůznějším prostředí. „Asi jen stěží bylo podobně náročnému programu podrobeno jiné auto. Discovery je výrazný allroud-talent své třídy. Kombinace  

silničních a terénních schopností však vyžadovalo velmi přísné otestování“, říká Steve Haywood, vedoucí programu.

Land Rover podrobuje všechny své modely zřejmě nejtvrdšímu offroadovému programu z  

celé automobilové branže. Stranou nezůstal ani Discovery, který musel bez úhony projet mj. 70 cm hluboké brody, stoupání a klesání 45º, překonat příkré svahy 35º aniž by vůz sklouzával dolů a také odolnosti vůči extrémním teplotám od – 40 ºC až do  

+ 50 ºC, aniž by to mělo vliv na jeho funkce. Ruční brzda musí udržet vůz v klidu ve svahu 45º apod.

Pro 

otestování nového Discovery byl sestaven bohatý program, který začal v západní části Anglie, kde musel prokázat nejen schopnost brodění, ale také spolehlivé jízdní vlastnosti na kluzké trávě a v hlubokém bahně. Na dlouhodobý test byl vyslán do vojenského prostoru, který normálně slouží pro 

tzv. ničící zkoušky tanků. V tamních podmínkách se zkoumala hlavně robustnost podvozku a nová integrální konstrukce Body Frame.

Podobné zkoušky zavedly Land Rover ještě do bývalého vojenského území v jižní Africe, kde se běžně ověřuje kvalita a trakce pancéřových vozidel. Na jihu černého kontinentu a také v Austrálii musel Disco prokázat 

odolnost proti vysokým teplotám a prašnému prostředí. Jen v oblasti Outback urazil tisíce kilometrů po těch nejdrsnějších cestách, na nichž měly vyjít najevo případné nedostatky ve zpracování.

V Dubaji, tradiční testovací oblasti Land Roveru, pracovali inženýři na schopnosti překonávat vysoké duny a také na správně fungující klimatizaci, která musí v interiéru zajistit příjemné prostředí, i když je venku + 50 ºC.

Naopak v severní Kanadě a ve Švédsku se zkoušeli jízdní vlastnosti na sněhu a ledu, a také správná funkce všech systémů při mrazu – 40 C.

„Náš program se od jiných lišil tím, že jsme strávili hodně času na okruzích určených pro klasické sportovní vozy než pro SUV“, vysvětluje Steve Haywood. Na Severní smyčce Nürburgringu, nejtěžším a nejnáročnější závodním okruhu zkoušeli testovací jezdci ovládání vozu a brzdění v kritických situacích, až na samé hranici fyzikálních zákonů. Pro další program byla vybrána dráha v Nardo v jižní Itálii, kde Discovery jezdily denně v plné rychlosti 20 hodin. Během dvou týdnů urazily takřka 50 tisíc kilometrů při maximální rychlosti.

Ve zkušebním území v anglickém Millbrooku a testovacím parku MIRA se zase zkoumalo naladění podvozku, aby se docílilo nejvhodnějšího kompromisu mezi dynamikou a komfortem.

Další testy dynamiky proběhly ve výborně vybaveném areálu firmy Ford v belgickém Lommelu, který vedle rychlostní dráhy s klopenou zatáčkou, nabízí mj. tratě podobné závodním okruhům a cesty s nejrůznějším povrchem včetně obávané belgické dlažby.

Hodně času strávil Discovery v městském provozu, hlavně pak v Tokiu, pověstném svoji hustotou provozu, vlhkostí a značným znečištěným ovzduším.Cílem bylo zjistit, jak se bude vůz chovat při stop-and-go provozu a jak účinná bude klimatizace.

Tisíce kilometrů najezdil také v žáru Death Valley, horách Colorada nebo v New Yorku, jehož mrakodrapy představují tvrdou zkoušku radiového signálu a navigace. Protože řada zákazníků využívá vůz k tahání přívěsů, byl vyslán ještě do rakouských průsmyků k otestování jízdy s 3,5 tunovým přívěsem, tedy maximálním přípustnou hmotností.

„Tak důkladně jako nový Discovery nebyl ještě zkoušen žádný jiný Land Rover. Pravděpodobně se zatím nic takového od jiných vozidel nepožadovalo. Všeobecně šlo o ojedinělý testovací program pro stejně tak ojedinělý automobil“, uzavírá náročný program Steve Haywood.



Jindřich Lasík, 15.11.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar