Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Land Rover Discovery obstál na výbornou

Prakticky každý automobil, než přijde do výroby, je podroben nejrůznějším zkouškám, více či méně náročným. Jednu z nejtvrdších, jaké kdy podstoupil sériový automobil, absolvoval nový Land Rover Discovery, který na pěti kontinentech najezdil přes 6 milionů kilometrů.

 

Své vlastnosti musel dokázat nejen na závodních tratích, ale také vojenských cvičištích, písečných dunách, zamrzlých jezerech a v nejrůznějším prostředí. „Asi jen stěží bylo podobně náročnému programu podrobeno jiné auto. Discovery je výrazný allroud-talent své třídy. Kombinace  

silničních a terénních schopností však vyžadovalo velmi přísné otestování“, říká Steve Haywood, vedoucí programu.

Land Rover podrobuje všechny své modely zřejmě nejtvrdšímu offroadovému programu z  

celé automobilové branže. Stranou nezůstal ani Discovery, který musel bez úhony projet mj. 70 cm hluboké brody, stoupání a klesání 45º, překonat příkré svahy 35º aniž by vůz sklouzával dolů a také odolnosti vůči extrémním teplotám od – 40 ºC až do  

+ 50 ºC, aniž by to mělo vliv na jeho funkce. Ruční brzda musí udržet vůz v klidu ve svahu 45º apod.

Pro 

otestování nového Discovery byl sestaven bohatý program, který začal v západní části Anglie, kde musel prokázat nejen schopnost brodění, ale také spolehlivé jízdní vlastnosti na kluzké trávě a v hlubokém bahně. Na dlouhodobý test byl vyslán do vojenského prostoru, který normálně slouží pro 

tzv. ničící zkoušky tanků. V tamních podmínkách se zkoumala hlavně robustnost podvozku a nová integrální konstrukce Body Frame.

Podobné zkoušky zavedly Land Rover ještě do bývalého vojenského území v jižní Africe, kde se běžně ověřuje kvalita a trakce pancéřových vozidel. Na jihu černého kontinentu a také v Austrálii musel Disco prokázat 

odolnost proti vysokým teplotám a prašnému prostředí. Jen v oblasti Outback urazil tisíce kilometrů po těch nejdrsnějších cestách, na nichž měly vyjít najevo případné nedostatky ve zpracování.

V Dubaji, tradiční testovací oblasti Land Roveru, pracovali inženýři na schopnosti překonávat vysoké duny a také na správně fungující klimatizaci, která musí v interiéru zajistit příjemné prostředí, i když je venku + 50 ºC.

Naopak v severní Kanadě a ve Švédsku se zkoušeli jízdní vlastnosti na sněhu a ledu, a také správná funkce všech systémů při mrazu – 40 C.

„Náš program se od jiných lišil tím, že jsme strávili hodně času na okruzích určených pro klasické sportovní vozy než pro SUV“, vysvětluje Steve Haywood. Na Severní smyčce Nürburgringu, nejtěžším a nejnáročnější závodním okruhu zkoušeli testovací jezdci ovládání vozu a brzdění v kritických situacích, až na samé hranici fyzikálních zákonů. Pro další program byla vybrána dráha v Nardo v jižní Itálii, kde Discovery jezdily denně v plné rychlosti 20 hodin. Během dvou týdnů urazily takřka 50 tisíc kilometrů při maximální rychlosti.

Ve zkušebním území v anglickém Millbrooku a testovacím parku MIRA se zase zkoumalo naladění podvozku, aby se docílilo nejvhodnějšího kompromisu mezi dynamikou a komfortem.

Další testy dynamiky proběhly ve výborně vybaveném areálu firmy Ford v belgickém Lommelu, který vedle rychlostní dráhy s klopenou zatáčkou, nabízí mj. tratě podobné závodním okruhům a cesty s nejrůznějším povrchem včetně obávané belgické dlažby.

Hodně času strávil Discovery v městském provozu, hlavně pak v Tokiu, pověstném svoji hustotou provozu, vlhkostí a značným znečištěným ovzduším.Cílem bylo zjistit, jak se bude vůz chovat při stop-and-go provozu a jak účinná bude klimatizace.

Tisíce kilometrů najezdil také v žáru Death Valley, horách Colorada nebo v New Yorku, jehož mrakodrapy představují tvrdou zkoušku radiového signálu a navigace. Protože řada zákazníků využívá vůz k tahání přívěsů, byl vyslán ještě do rakouských průsmyků k otestování jízdy s 3,5 tunovým přívěsem, tedy maximálním přípustnou hmotností.

„Tak důkladně jako nový Discovery nebyl ještě zkoušen žádný jiný Land Rover. Pravděpodobně se zatím nic takového od jiných vozidel nepožadovalo. Všeobecně šlo o ojedinělý testovací program pro stejně tak ojedinělý automobil“, uzavírá náročný program Steve Haywood.



Jindřich Lasík, 15.11.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar