Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Kytínská berle - loučení s veteránskou sezonou

Na Mikuláše nezvykle teplé počasí, spíš bychom řekli podzimní, vylákalo do brdských lesů desítky nebeských a pekelných bytostí, aby se zúčastnili každoroční Kytínské berle. Na udržování tradice má hlavní zásluhu pan Michal Pomahač společně ještě s několika veteránskými přáteli.

Kytínská berle aneb rozloučení s veteránskou sezonou Chouzavského a Kytínského spolku veteránistů opět to nemělo chybu, byť je scénář každý rok stejný. Sraz ráno v Kytíně na dvoře firmy CAG, společný odjezd do Haloun na zabijačkové hody ke Zlatému pavianovi a mezitím zastávka na groček nebo čaj „Na vrážkách“. Po vydatném obědě se pekelníci a veteránisté vrátili na kytínskou návěs a řada z nich pokračovala na Mikulášské zábavě.

Účastníků, včetně čertů, čertíků, andělů a divoženek se sešlo s nejrůznějšími „samohyby“ víc než dost. Převažovaly opět motocykly, až na dvě tři výjimky, především novějšího data výroby, nechyběla ani čtyřkolka nebo invalidní tříkolka Ortopedia z první poloviny padesátých let. Tyto vozítka vyrábělo výrobní družstvo Orthopedia v Praze v Bubenči z dílů motocyklů ČZ 125/150 a později i Jawa-ČZ. Tříkolka byla uzpůsobena ručnímu ovládání invalidní osobou.

Motor se startoval ručně prodlouženou startovací pákou. Řazení převodových stupňů bylo taktéž ruční prodlouženou řadící pákou.

Asi nejzajímavějším automobilem byl švýcarský Saurer MH4, Na úvod vysvětlíme, co znamená označení MH4: M – (Militärfahrzeug) – vojenský, H (Heckmotor) – motor vzadu, 4 – počet kol. V letech 1940 až 1944 se vyráběly ještě třínápravové automobily M6 a jen malý počet čtyřnápravových – M8.

Vůz byl vyvinut jako tahač pro houfnice 7,5 cm, měl pohon všech kol, diferenciál s kuželovými koly vpředu i vzadu. První model M4 z roku 1946 poháněl osvědčený řadový vznětový čtyřválec s přímým vstřikováním Saurer CR1 DM o objemu 5322 cm³ a výkonu 70 k při 1900 otáčkách za minutu. Točivý moment dosahoval hodnoty 290 Nm při 1200/min. Přídavná převodovka byla dvoustupňová s odpojením pohonu předních kol.

Zajímavé bylo i srovnání francouzského vojenského automobilu Auverland se vznětovým motorem Peugeot a licenčně vyráběné civilní Avie. Pan Josef Holakovský nenechal zahálet užitkový Peugeoet202U z roku 1947 a poháněný zážehovým čtyřválcem objemu 1,2 litru. V provozu byl ve Francii do roku 1981 a dodnes je v původním nerestaurovaném stavu, zatímco se skříňovou verzí přijel Martin Stárek, sběratel užitkových a nákladních automobilů a mimo jiné majitelům úžasného a parního nákladního automobily i funkční Locomobily.

Kytínskou berly absolvovala také americká klasika – Jeep Willys MB se zážehovým čtyřválcem o objemu 2199 cm³ se stojatými ventily. S výkonem 44 kW při 3600/min a točivým momentem 142 Nm byly pro něj lesní cesty hračkou, stejně jako pro „starou známou“ Mungu.

Výborná nálada rozhodně nechyběla, a tak se všichni těší už na prvního května, kdy se na Andělských schodech uskuteční už třetí ročník jízdy motocyklů do vrchu.




JL 7.12.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar