Kupujete ojetinu - pozor na povinné ručení
Potom nezapomeňte na povinné ručení. Každoročně si ojeté auto v autobazaru koupí tisíce motoristů, přitom nemalá část z nich opouští brány autobazaru bez povinného ručení. Neuvědomují si, že se tím dopouštějí protizákonného jednání.
Na veřejně přístupnou pozemní komunikaci by bez povinného ručení vůbec neměli vyjet. Pokud tak učiní, hrozí jim při silniční kontrole za nepředložení dokladu o povinném ručení (Zelené karty) pokuta až 3000 Kč. Pokud si nesjednají pojištění hned po nákupu vozidla, hrozí jim i další sankce.
Přibližně 10 % z nich autobazary opouští bez povinného ručení. Pracovníci v autobazarech zpravidla informují své zákazníky o povinnosti sjednat si povinné ručení i o rizicích, které jim při jízdě s nepojištěným vozidlem hrozí. Přesto někteří z nich odjedou bez povinného ručení, ač mají možnost si ho sjednat přímo na místě.
V případě, že zákazník nemá zájem o povinné ručení, je upozorněn na skutečnost, že je to jeho zákonnou povinností, a že jízdou s nepojištěným vozidlem se vystavuje značným rizikům. Současně musí podepsat protokol o tom, že bere na vědomí fakt, že odjíždí s nepojištěným vozidlem a je srozuměn s případnými následky, které mohou nastat v případě nehody s nepojištěným vozidlem. Také prohlašuje, že si uvědomuje, že veškerou takto vzniklou škodu hradí sám na své vlastní náklady.
Problém nepojištěných vozidel na českých silnicích není zanedbatelný. Ročně jejich řidiči způsobí přes 5000 nehod s výší škod přesahujících 450 mil Kč. Nejvíce motoristů, kteří se stávají viníky nepojištěných škod, tzn. nehod způsobených vozidlem bez povinného ručení, se rekrutuje z těch, kteří si kupují ojetá auta, právě v autobazarech.
Nejčastějšími důvody, proč si klienti autobazarů nechtějí sjednávat povinné ručení na místě při prodeji vozu, je to, že zákazník má svého osobního pojišťovacího zprostředkovatele, s „levnější pojistkou“. Někdy se stane, že ho ani nenavštíví a hazarduje jízdou s nepojištěným vozidlem. Za tu mu dle zákona hrozí sankce od správních orgánů v rozmezí od 5000 Kč do 40 000 Kč.
Od ledna 2009 k nim přibývá povinnost platit za každý den provozu vozidla bez povinného ručení příspěvek ve výši 20 – 300 Kč, dle druhu vozidla.
Spoléhat se na povinné ručení předchozího vlastníka vozidla je krátkozraké, protože předchozí vlastník má zájem ochránit svůj bonus a prodej vozidla tak většinou ihned ohlásí své pojišťovně a povinné ručení okamžitě ukončí.
Ten, kdo si vozidlo kupuje na leasing, má často povinné ručení smluveno v rámci leasingové smlouvy a je součástí splátek. To je však nutné si řádně prověřit.
Nejzávažnější dopad může mít pro motoristu situace, kdy s nepojištěným vozidlem způsobí nehodu. Újma na zdraví, náklady na léčbu a následnou zdravotní péči poškozeného mohou dosáhnout milionů korun.
ÚAMK, 5.1.2009
Přibližně 10 % z nich autobazary opouští bez povinného ručení. Pracovníci v autobazarech zpravidla informují své zákazníky o povinnosti sjednat si povinné ručení i o rizicích, které jim při jízdě s nepojištěným vozidlem hrozí. Přesto někteří z nich odjedou bez povinného ručení, ač mají možnost si ho sjednat přímo na místě.
V případě, že zákazník nemá zájem o povinné ručení, je upozorněn na skutečnost, že je to jeho zákonnou povinností, a že jízdou s nepojištěným vozidlem se vystavuje značným rizikům. Současně musí podepsat protokol o tom, že bere na vědomí fakt, že odjíždí s nepojištěným vozidlem a je srozuměn s případnými následky, které mohou nastat v případě nehody s nepojištěným vozidlem. Také prohlašuje, že si uvědomuje, že veškerou takto vzniklou škodu hradí sám na své vlastní náklady.
Problém nepojištěných vozidel na českých silnicích není zanedbatelný. Ročně jejich řidiči způsobí přes 5000 nehod s výší škod přesahujících 450 mil Kč. Nejvíce motoristů, kteří se stávají viníky nepojištěných škod, tzn. nehod způsobených vozidlem bez povinného ručení, se rekrutuje z těch, kteří si kupují ojetá auta, právě v autobazarech.
Nejčastějšími důvody, proč si klienti autobazarů nechtějí sjednávat povinné ručení na místě při prodeji vozu, je to, že zákazník má svého osobního pojišťovacího zprostředkovatele, s „levnější pojistkou“. Někdy se stane, že ho ani nenavštíví a hazarduje jízdou s nepojištěným vozidlem. Za tu mu dle zákona hrozí sankce od správních orgánů v rozmezí od 5000 Kč do 40 000 Kč.
Od ledna 2009 k nim přibývá povinnost platit za každý den provozu vozidla bez povinného ručení příspěvek ve výši 20 – 300 Kč, dle druhu vozidla.
Spoléhat se na povinné ručení předchozího vlastníka vozidla je krátkozraké, protože předchozí vlastník má zájem ochránit svůj bonus a prodej vozidla tak většinou ihned ohlásí své pojišťovně a povinné ručení okamžitě ukončí.
Ten, kdo si vozidlo kupuje na leasing, má často povinné ručení smluveno v rámci leasingové smlouvy a je součástí splátek. To je však nutné si řádně prověřit.
Nejzávažnější dopad může mít pro motoristu situace, kdy s nepojištěným vozidlem způsobí nehodu. Újma na zdraví, náklady na léčbu a následnou zdravotní péči poškozeného mohou dosáhnout milionů korun.
ÚAMK, 5.1.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout







