Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Kolem světa s VW Caddy Eco Fuel

Modrá obloha nad Dilí byla nejkrásnějším zážitkem Rainera Zietlowa během šestiměsíční cesty kolem světa s VW Caddy Eco Fuel na zemní plyn. Za 180 dní ujel 45 000 kilometrů, projel 5 kontinentů, navštívil 40 metropolí a zavítal do 25 států. Tímto výkonem se zapsal do Guinessovy knihy rekordů.

Během cesty mnoho miliónových měst, které trpěly smogem a silně znečištěným ovzduším. Ovšem v třeba právě Dilí už před osmi lety nechalo své autobusy, taxíky a motorové tříkolky přestavět na zemní plyn. Takže čistý vzduch indického hlavního města byl pro zkušeného řidiče extrémních výprav jasným důkazem. Zemní plyn má všechny předpoklady stát se nejrozšířenějším alternativním palivem šetrným k životnímu prostředí – je čistý, cenově dostupný a takřka všude k dispozici. A právě to chtěl dokázat při své cestě dlouhé 45 tisíc kilometrů. Přitom tankoval vždy plyn z místních čerpacích stanic.
Jízda kolem světa dokonale otestovala potenciál pohonu na zemní plyn. Volkswagen Caddy Eco Fuel se zážehovým dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 109 k přestál bez úhony, jako první vozidlo na CNG, všechny nástrahy namáhavé cesty, ať šlo o jízdu po špatných cestách, za nejrůznějších povětrnostních podmínek nebo s rozdílnou kvalitou paliva. Přitom se jednalo takřka o sériový automobil, až na pár drobných úprav, z nichž největší byla montáž devíti přídavných plynových nádrží do úložného prostoru. Společně se čtyřmi sériovými umožňovaly dojezd až 2500 kilometrů. Benzinová nádrž, která v sériovém provedení slouží jako případná rezerva, že by čerpací stanice na CNG byla v nedohlednu, byla před startem zaplombována.
Pokus o rekord začal 26. října v Kolíně nad Rýnem a skončil 13. dubna na automobilovém veletrhu v Lipsku. Trase vedla přes Vídeň, Thessaloniki, Instanbul, Damašek, Aman, Káhiru, Teherán, Abu Dhabi, Karáčí, Lahore, Dilí, Bombay, Bangkong, Kuala Lzumpur, Singapur, Brisbane, Sydney, Santiago, Buenos Aires, Sao Paulo, Mexico City, Dallas, Los Angeles, Detroit, Toronto, New Work a letecky zpět do Evropy.
V doprovodném automobilu vybaveným nářadím a další tlakovou nádrží jej doprovázeli fotograf, kameraman a technik. Po Evropě nebylo sice čerpacích stanic mnoho, ale zato byly lehce k nalezení. Naopak třeba v Istanbulu existuje jedna jediná.
Nový rok začal pro Zietlowa nepředstavitelným vedrem jihovýchodní Asie, na přejezdu z indického Madrasu do Singapuru. Také v tomto klimatu fungovala technika bezchybně, stejně jako v Malajsii a Thajsku a dalších exotických zemích. Odtud se malá výprava přesunula letecky a lodí do australského Petrhu. Po celní kontrole, karanténě a bezpečnostních zkouškách nestálo již nic v cestě vyrazit napříč Austrálií. Ještě byla třeba natankovat všechny nádrže, neboť v liduprázdném Outbacku by se nikomu nechtělo zůstat. Čerpací stanice na CNG jsou totiž v západní Austrálii nedostatkovým zbožím. Tankovalo se tedy u zásobovacích firem, které dodávají zemní plyn malým soukromým čerpacím stanicím.
Posledním kontinentem byla Amerika, ze Santiaga de Chille vedla trasa přímo přes Andy na hraniční přechod s Argentinou ve výšce 3200 metrů nad mořem. Tak vysoko zřejmě ještě žádný automobil na zemní plyn nevyjel. Jižní Amerika představovala pro Zietlowa doslova ráj na zemi, pokud jde o zemní plyn. V této části Ameriky jezdí na zemní plyn tři miliony vozidel. Tomu také odpovídá hustota čerpacích stanic. „Na celém světě není tak jednoduché tankovat zemní plyn, jako tam“, prohlásil při návratu.V celé jižní Americe je zásobování plynem výborné. Tankování probíhalo pokaždé bez incidentu. Sotva se otevřel ložný prostor a byly vidět nádrže, hned se vytvořil hrozen lidí. „Ložný prostor až po okraj vyplněný tlakovými nádržemi magicky přitahoval obsluhu stanice i ostatní řidiče.“ První problémy se vyskytly hned na začátku jihoamerické cesty, kde obsluha vyžadovala národní certifikát, garantující pevnost nádrží do 200 bar. Po krátké diskuzi se spokojila s potvrzením TÜV Rheinland.
„S expedicí jsme ukázali, že stlačený zemní plyn (CNG) je jako palivo plnohodnotnou náhradou, a na celém světě přestavuje vhodnou alternativu k benzinu a naftě,“ prohlásil rekordman Rainer Zietlow.

Jindřich Lasík, 19.4.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar