Klimatizace nebo průvan?
Když slunce rozpálí auto až přes padesátistupňové hodnoty, obvykle otevřeme okénka, nebo zapneme klimatizaci na maximum. Obě tyto reakce jsou špatné a mohou vést ke zdravotním problémům.
Nejhorší je jízda s otevřeným oknem a vystrčeným levým loktem. To má často za následek silné ochlazení a následné záněty loketního kloubu. Studený průvan přináší často i záněty nervů, bolesti krční páteře a omezení otáčení hlavy. Lékaři ÖAMTC doporučují řádně vyvětrat ještě stojící auto, již během 2 až 3 minut totiž vnitřní teplota výrazně klesne.
Rozhodně nezapínejte klimatizaci na maximum. Proud studeného vzduchu totiž silně ochlazuje týl, zvláště když jsme zpoceni. To mívá pak nepříjemné následky, jako bolesti hlavy či záněty. Nikdy nemiřte proud studeného vzduchu přímo do obličeje, můžete si tím způsobit zánět dutin.
Několik rad
Ochlazování musí být postupné.
Proud vzduchu směřujte také do oblasti nohou, aby se tělo ochlazovalo stejnoměrně.
Pro parkování vyhledávejte stinná místa.
Používejte stínicí fólie.
Klimatizace v testu ÖAMTC
Přes 90 procent nových vozů v Rakousku je vybaveno klimatizací. To, jaký má její používání vliv na spotřebu a emise, testoval klub na pěti různých vozech.
Měření ukázala, že spotřeba se výrazně zvyšuje v počátku chlazení. Při zchlazení z 31 na 22 °C o 2,47 až 4,15 l/100 km. V další fázi při udržování teploty se může počítat se zvýšením o 0,76 až 2,11 l/100 km, tj. cca o 28 % při jízdě ve městě.
Testovanými vozy byly Mazda 6 2.0 MZR, Opel Vectra 2.2 direct, Audi A4 1.8 T, Audi A4 2.0 TDI a Ford Fiesta 1.4. Test ukázal, že jednoduché, manuálně ovládané klimatizace zvyšují spotřebu až dvaapůlkrát více, než klimatizace automatické. Největší zvýšení spotřeby bylo totiž u Fordu Fiesta 1,4 s mechanickou klimatizací o 20 procent.
Klub proto doporučuje používat klimatizace automatické, s co nejnižší spotřebou, a tedy i emisemi.
Info UAMK, 30.7.2008
Rozhodně nezapínejte klimatizaci na maximum. Proud studeného vzduchu totiž silně ochlazuje týl, zvláště když jsme zpoceni. To mívá pak nepříjemné následky, jako bolesti hlavy či záněty. Nikdy nemiřte proud studeného vzduchu přímo do obličeje, můžete si tím způsobit zánět dutin.
Několik rad
Ochlazování musí být postupné.
Proud vzduchu směřujte také do oblasti nohou, aby se tělo ochlazovalo stejnoměrně.
Pro parkování vyhledávejte stinná místa.
Používejte stínicí fólie.
Klimatizace v testu ÖAMTC
Přes 90 procent nových vozů v Rakousku je vybaveno klimatizací. To, jaký má její používání vliv na spotřebu a emise, testoval klub na pěti různých vozech.
Měření ukázala, že spotřeba se výrazně zvyšuje v počátku chlazení. Při zchlazení z 31 na 22 °C o 2,47 až 4,15 l/100 km. V další fázi při udržování teploty se může počítat se zvýšením o 0,76 až 2,11 l/100 km, tj. cca o 28 % při jízdě ve městě.
Testovanými vozy byly Mazda 6 2.0 MZR, Opel Vectra 2.2 direct, Audi A4 1.8 T, Audi A4 2.0 TDI a Ford Fiesta 1.4. Test ukázal, že jednoduché, manuálně ovládané klimatizace zvyšují spotřebu až dvaapůlkrát více, než klimatizace automatické. Největší zvýšení spotřeby bylo totiž u Fordu Fiesta 1,4 s mechanickou klimatizací o 20 procent.
Klub proto doporučuje používat klimatizace automatické, s co nejnižší spotřebou, a tedy i emisemi.
Info UAMK, 30.7.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout