Juha Kankkunen jel na ledě 321,65 km/h
Nový rychlostní světový rekord v jízdě automobilem na ledovém povrchu má nyní hodnotu 321 km/h. Se soukromým vozem Bentley Continental GT s pohonem 4x4 jej vytvořil čtyřnásobný světový šampion Juha Kankkunen na zamrzlém jezeře.
Ve své dvacetileté kariéře vyhrál sice pouze jedinou světovou rallye na ledě a sněhu, v roce 1986 Švédskou rallye s vozem Peugeot 205 T16. Nyní si připsal na své konto další triumf, kterým se zapsal do Guinessovy knihy rekordů. Tentokrát však nejel na samém limitu pouze jezdec, ale také finské pneumatiky Nokian s nastřelenými hřeby. Až dosud držel světový rekord 296,34 km/h supersport Bugatti EB 110.
Při rychlosti 320 km/h se hmotnost jednoho ocelového hřebu zvyšuje z normálního jednoho gramu až na 2,2 kilogramu. Přitom vůz urazí 90 metrů za jednu sekundu a každý hřeb se až čtyřicetkrát za sekundu zapíchne do ledu.
Pro rychlostní rekord musí být led připraven přírodním způsobem, nesmí být drsný ani ošetřený chemikáliemi. Aby vůz co nejlépe držel na zvlněné pistě, rozhodl se Kankkunen pro těžký automobil Bentley, který kvůli bezpečnost vybavil pouze ochranným rámem. Aerodynamické úpravy jako zalepený chladič nebo zakrytá kola přispěly ke snížení odporu vzduchu.
Ačkoliv má světový rekord oficiální hodnotu 321 km/h, neboť podle pravidel jde o vypočtenou průměrnou rychlost ze dvou jízd, dosáhl Kankkunen největší rychlosti 331 km/h. Tím překonal i výrobcem nejvyšší uváděnou rychlost, což se přisuzovalo velice nízké teplotě minut třicet stupňů, při níž se rekord uskutečnil.
„Byl jsem překvapen jak klidně a bezpečně se vůz při vysoké rychlosti choval, ačkoliv byl povrch hrbolatý a pokrytý prašanem. K zastavení jsem potřeboval šest set metrů“, svěřil se po jízdě Juha Kankkunen.
Na zamrzlém jezeře, jeho led byl silný 70 centimetrů ukázal, že duch slavných Bentley-Boys z třicátých let dále žije a řidič s nutnou dávkou jezdeckého umění dokáže využít potenciál vozů Bentley.
Jindřich Lasík, 15.3.2007
Při rychlosti 320 km/h se hmotnost jednoho ocelového hřebu zvyšuje z normálního jednoho gramu až na 2,2 kilogramu. Přitom vůz urazí 90 metrů za jednu sekundu a každý hřeb se až čtyřicetkrát za sekundu zapíchne do ledu.
Pro rychlostní rekord musí být led připraven přírodním způsobem, nesmí být drsný ani ošetřený chemikáliemi. Aby vůz co nejlépe držel na zvlněné pistě, rozhodl se Kankkunen pro těžký automobil Bentley, který kvůli bezpečnost vybavil pouze ochranným rámem. Aerodynamické úpravy jako zalepený chladič nebo zakrytá kola přispěly ke snížení odporu vzduchu.
Ačkoliv má světový rekord oficiální hodnotu 321 km/h, neboť podle pravidel jde o vypočtenou průměrnou rychlost ze dvou jízd, dosáhl Kankkunen největší rychlosti 331 km/h. Tím překonal i výrobcem nejvyšší uváděnou rychlost, což se přisuzovalo velice nízké teplotě minut třicet stupňů, při níž se rekord uskutečnil.
„Byl jsem překvapen jak klidně a bezpečně se vůz při vysoké rychlosti choval, ačkoliv byl povrch hrbolatý a pokrytý prašanem. K zastavení jsem potřeboval šest set metrů“, svěřil se po jízdě Juha Kankkunen.
Na zamrzlém jezeře, jeho led byl silný 70 centimetrů ukázal, že duch slavných Bentley-Boys z třicátých let dále žije a řidič s nutnou dávkou jezdeckého umění dokáže využít potenciál vozů Bentley.
Jindřich Lasík, 15.3.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout