Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Jak se zbavit karbonu

Zhruba po ujetí deseti tisíc kilometrů se začnou na škrticí klapce, v sacím traktu, ve spalovacím prostoru motoru a ve výfukovém systému vytvářet karbonové úsady, které snižují výkon, zvyšují spotřebu paliva i emise a ovlivňují životnost motoru. Proto je důležité dbát při údržbě na tzv.dekarbonizaci.

„Dekarbonizace je důležitá z několika důvodů. Jde o velmi tvrdé úsady, které zapříčiňují opotřebení stěn válce, vodítek ventilů, vstřikovačů. Úsady na sedlech ventilů a pístních kroužcích vedou ke sníženému kompresnímu tlaku v motoru, což má za následek snížený výkon, vyšší spotřebu a emise. Úsady na pístu mění kompresní poměr motoru, opět snížený výkon, vyšší spotřeba a emise. Zanesený vstřikovač karbonem není schopen efektivně rozprášit palivo a důsledek je opět stejný. Karbon, který se dostává mezi pístní kroužek a stěnu válce, vydírá válec a tím v každém cyklu v tomto opotřebení zůstane malé množství motorového oleje, který shoří ve spalovací komoře a vytváří čím dál houževnatější úsady. Pokud preventivně nezasáhneme, tak se tento jen násobí (větší opotřebení, více spáleného oleje, více úsad, atd). V neposlední řadě dochází vlivem spalovaní motorového oleje k zanášení filtru pevných částic DPF, říká pan Jiří Kocourek, obchodně-technický manažer společnosti I.O.B., spol. s r.o.

Ve spalovacím prostoru se během spalování vytvářejí tuhé a polotuhé úsady, tzv. karbony. Hlavní místem pro tvorbu úsad jsou ventily, hlava válce sací, vstřikovací a výfukový systém. Tyto úsady pak nepříznivě ovlivňují funkci motoru a spalovaní. Dochází ke snižování kompresních tlaků, výkonu motoru, zvýšenou spotřebu paliva a emisí, nepravidelnému chodu motoru a zvýšenému opotřebení součástí motoru. Především městský provoz urychluje tvorbu karbonů v motorech. Jelikož tento proces vzniká postupně, nemusí si řidič ztráty výkonu, zvýšení spotřeby a emisí pozorovat. S nežádoucími karbonovými úsadami se během provozu vozidla potýkají ve větší či menší míře jak zážehové, tak vznětové motory.

Karbonové úsady můžeme odstranit buď mechanicky po demontáži jednotlivých motorových skupin, nebo pomocí přípravků aplikovaných do palivového nebo sacího systému, tedy bez demontáže motoru. Ale to trvá poměrně dlouho. K poškození součástí motoru hrozí také třeba při používaní drátěných kartáčů.

Druhým řešením jsou různé látky ve sprejích, ale v tomto případě nebude účinek nikdy stoprocentní, protože sprej nedokáže dostatečně rozprášit kapalinu, tak aby došlo k dokonalé penetraci kapaliny do karbonových úsad a jejich rozpuštění.
Třetí a zřejmě nejúčinnější je dekarbonizace speciálním přístrojem a chemickými produkty BG Products. Tato procedura nevyžaduje demontáž motoru ani žádné jiné složité mechanické postupy. Přístroje se napojí na vstřikovací, vzduchový nebo EGR systém. Speciální chemicko-technické kapaliny ze společnosti BG Products rozpouštějí karbonové úsady a obnovují výkonové hodnoty motoru.

Motor je zpravidla udržován v chodu pouze produkty BG Prod., neboť přívod paliva je odstaven, dochází k chemicko-technické reakci, která přeměňuje karbonové úsady z pevného skupenství na plynné, resp. v mikroskopické částečky, které neohrožují katalyzátor ani filtry pevných částic. Produkty obsahují i speciální látku, která ošetřuje i výfukový systém včetně katalyzátoru a filtru pevných částic. Neobsahují alkohol a byly v ČR testovány Ústavem pro výzkum motorových vozidel.
U zážehových motorů je třeba provádět dekarbonizaci ve vstřikovacím systému, sacím systému, škrticí klapce, EGR systému, EGR ventilu, spalovacím prostoru, ventilech, lambda sondě a výfukovém systému.

U vznětového motoru pak ve vstřikovacím systému (klasický, Common Rail, Pumpe-Düse), sacím systému, EGR systému, spalovacím prostoru, ventilech a výfukovém systému.
V sacím systému se akumuluje velké množství karbonu, který snižuje průchod vzduchu do motoru. Také sedla sacích ventilů jsou znečištěna karbonovými úsadami. Proto bylo při vývoji nového přípravku BG Care vynaloženo velké úsilí, aby látka byla účinná a zároveň bezpečná pro celou součást spalování a výfukové cesty.

Přípravky BG Care jsou speciální chemicko-technické kapaliny určené k dekarbonizaci motorů zážehových i vznětových, ovšem pouze pro profesionální použití. Usazený karbon se vlivem chemické reakce přemění v plynné skupenství a bezpečně odchází výfukovým systémem. Přičemž efektivně odstraňuje karbonové úsady i z lambda sondy a katalyzátoru, což prodlužuje jejich životnost. U vozů vybavených EGR systémem dochází po určité době k jeho zanášení, což postupně vede k jeho nefunkčnosti, nebo poškození ventilu. Motor pak vykazuje nevyhovující emisní hodnoty i nižší výkon. Přípravky BG Care odstraní efektivně karbon z celého EGR systému a předejdou finančním ztrátám.

Velmi spolehlivě odstraňuje veškeré úsady ze sacího systému a sacích ventilů u dieselových motorů přípravek BG VW 1.9 TDi Air Intake System Clening Kit.
V zážehových motorech odstraňují přípravky BG Care karbonové úsady ze škrticí klapky a celého systému sání. Škrticí klapka je zbavena karbonu i ze zadní strany, kam je za normálních podmínek velmi špatný přístup. Po odstranění karbonu ze vstřikovacího systému se obnoví funkce vstřikovače a tím výrazně zlepší vstřikování paliva. Karbonu jsou zbaveny také spalovací prostor, sedla ventilů, výfukový systém, lambda sonda a katalyzátor, což vede k razantnímu snížení emisí, zvýšení kompresních tlaků, snížení spotřeby, navrácení optimálního výkonu motoru a jeho klidnějšího chodu. Karbon se chemicko-technickou reakcí přemění v plynné skupenství a bezpečně odchází výfukovým systémem. Aby byl servis motoru úplný, nabízí firma BG Care kompletní dekarbonizaci EGR systému a ventilu. Neprůchodný EGR systém není nutno měnit a během několika minut je jeho funkce obnovena.

Přípravky BG Care poskytnou při nízkých pořizovacích nákladech – rychlou návratnost a značnou finanční úsporu. Zkušenosti například z velkých dopravních společností dokazují, zákazníků, že úspora paliva přináší nemalou finanční úsporu a prodlouženou životnost motorů.



Dvě otázky pro Jiřího Kocourka, obchodně-technického manažera společnosti I.O.B., spol. s r.o.

Jak dlouho působí světová společnost BG v oblasti dekarbonizace?


Firma BG Product Inc. byla založena v roce 1971 a ve svém oboru patří mezi dvě tři největší firmy s obratem více než 300 miliónů USD. Produkty BG jsou vyvíjeny ve spolupráci s výrobci automobilů Volkswagen, Honda, Mitsubishi nebo Renault a jsou určeny pouze pro profesionální použití. Neobsahují alkohol a nejde o aditiva, takže interval servisu dekarbonizace je vždy po ujetí 30 000 – 60 000 km. Distributorem přípravků pro český trh je společnost I. O. B.



Jaké jsou v současné době Vaše aktuální novinky?


Jednak je to unikátní patentovaný přístroj BG Diesel DPF Servis na efektivní odstranění sazí a karbonových úsad ze sacího systému a filtru pevných částic. Celý proces probíhá za chodu motoru, za použití speciálního přípravku BG 2581, který během 50 minut efektivně a absolutně bezpečně odstraní nahromaděné uhlovodíkové úsady (saze) z DPF filtru pevných částic. Po aplikaci je filtr opět v dobré kondici.
Druhou novinkou je speciální přípravek BG 2581 Diesel Intake & Emissions System Cleaner, který svým unikátním a patentovaným složením velice efektivně odstraňuje karbonové úsady ze sacího systému a filtru pevných částic. Předchází drahým výměnám filtru pevných částic. Speciální složení nevytváří nebezpečné látky, kouř ani škodlivý zápach. Filtr není nutné proplachovat další kapalinou nebo mechanicky čistit. Vše se provádí přímo za chodu motoru.Ovšem je třeba jej aplikovat v odborném servisu.


JL 5.10.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar