Jak poznat schválené kolo?
Výbava vozidla, kam ze zákona č. 56/2001 Sb. patří ocelová kola i kola z lehkých slitin, podléhá schvalování technické způsobilosti. Pouze kolo s číslem schválení KBA může být na základě Typového listu a zkušebního protokolu TÜV zapsáno do Technického průkazu vozidla.
Aby mohla litá kola získat číslo schválení KBA, musí ve zkušebně TÜV úspěšně absolvovat test ohybu, nárazový test, test odvalování a zástavbu do vozidla. U každého litého i ocelového kola na trhu s náhradními díly si motorista může jednoduše ověřit, zda těmito testy prošlo. Na jeho čelní straně musí být vyražená či odlitá značka „KBA“ nebo E v kroužku s číslem schválení.
Kola opatřená takovýmto schválením garantují dodržování konstantní kvality při výrobě od chemických testů surového hliníku až po kontrolu rozměrové přesnosti. Ve zkušebně TÜV absolvují předepsané pevnostní testy a nakonec projdou zástavbou do každého modelu automobilu pro který jsou homologovány, která přesně určí podmínky, za kterých lze daný rozměr kola a pneumatiky na vozidle použít. Kola pro osobní automobil tak rozhodně není možné vybírat takzvaně od boku, například jen podle shodné rozteče.
Litá kola bez schválení – v ČR ano
Na trhu, a to zejména internetovém, je volně k dostání bohatá nabídka nehomologovaných litých kol. Spotřebitelům, kteří jejich nákupem ušetří pár stokorun se do rukou dostávají kola, která neprošla předepsanými výše uvedenými pevnostními testy ani zástavbou do konkrétního vozidla a tudíž není nic známo o vhodnosti jejich použití pro konkrétní model automobilu, například z hlediska nosnosti.
Vůz s nehomologovanými koly neprojde technickou prohlídkou na STK a v tu chvíli se dobrý pocit majitele takových kol z několika ušetřených stokorun nejspíše rychle rozplyne.
Kromě toho je zde nezanedbatelné riziko v případě uplatnění pojistné události u pojišťovny. Dle vyjádření českých pojišťoven postupují při likvidaci pojistných událostí v souladu s Všeobecnými pojistnými podmínkami. V případě, že mají neschválená kola příčinnou souvislost se vznikem dopravní nehody je pojistné plnění kráceno. V případě, že pojišťovna sezná, že vozidlo nebylo v době vzniku pojistné události způsobilé k provozu, díky použitým nehomologovaným kolům, může odložit uplatněnou škodnou událost zcela bez náhrady.
Kola opatřená takovýmto schválením garantují dodržování konstantní kvality při výrobě od chemických testů surového hliníku až po kontrolu rozměrové přesnosti. Ve zkušebně TÜV absolvují předepsané pevnostní testy a nakonec projdou zástavbou do každého modelu automobilu pro který jsou homologovány, která přesně určí podmínky, za kterých lze daný rozměr kola a pneumatiky na vozidle použít. Kola pro osobní automobil tak rozhodně není možné vybírat takzvaně od boku, například jen podle shodné rozteče.
Litá kola bez schválení – v ČR ano
Na trhu, a to zejména internetovém, je volně k dostání bohatá nabídka nehomologovaných litých kol. Spotřebitelům, kteří jejich nákupem ušetří pár stokorun se do rukou dostávají kola, která neprošla předepsanými výše uvedenými pevnostními testy ani zástavbou do konkrétního vozidla a tudíž není nic známo o vhodnosti jejich použití pro konkrétní model automobilu, například z hlediska nosnosti.
Vůz s nehomologovanými koly neprojde technickou prohlídkou na STK a v tu chvíli se dobrý pocit majitele takových kol z několika ušetřených stokorun nejspíše rychle rozplyne.
Kromě toho je zde nezanedbatelné riziko v případě uplatnění pojistné události u pojišťovny. Dle vyjádření českých pojišťoven postupují při likvidaci pojistných událostí v souladu s Všeobecnými pojistnými podmínkami. V případě, že mají neschválená kola příčinnou souvislost se vznikem dopravní nehody je pojistné plnění kráceno. V případě, že pojišťovna sezná, že vozidlo nebylo v době vzniku pojistné události způsobilé k provozu, díky použitým nehomologovaným kolům, může odložit uplatněnou škodnou událost zcela bez náhrady.
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout







