Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jak koupit ojetinu - a nenaletět

V roce 2006 bylo dovezeno 183 143 ojetých osobních aut (tj. 59,63% z celkově dovezených), z nichž desítky tisíc jich dosud čeká na zájemce. K tomu přistupuje široká nabídka vozů, vykoupených na protiúčet.

Právě teď nastává čas, kdy se řada potenciálních kupců, kteří mají hlouběji do kapsy, rozhoduje. Jejich rozhodnutí může výrazným způsobem ovlivnit i další bezpečný provoz.
Jakou zvolit taktiku při výběru vozů? Samozřejmostí by měla být orientační návštěva několika bazarů. Orientaci získáme zejména prohlídkou internetových stránek prodejců jednotlivých značek, bazarů a nabídkou na stránkách odborných a inzertních časopisů. Předběžně se seznámíme se současnou úrovní cen modelů. Potom se musíme rozhodnout, kde a jak koupit.
Koupě ojetého automobilu přináší s sebou vždy řadu rizik, proto bychom se měli snažit alespoň některá z nich vyloučit. Od soukromé osoby se nejlépe kupuje, pokud jde o prvního majitele, který obvykle mívá veškeré originální doklady a faktury a rád se pochlubí i servisní knížkou, z níž poznáme, jak o vůz pečoval. Prověřit veškeré dostupné doklady musíme ostatně vždycky. Přitom si ověříme, jestli veškerá čísla (VIN, rámu, karoserie, motoru) odpovídají údajům v dokladech a nenesou stopy pozměňování. Důležité je prověřit, zda jsou v dokladech zaznamenány všechny dodatečné změny, jako např. závěsné zařízení, širší ráfky, pneumatiky apod. To se samozřejmě jednodušeji prověřuje u vozů, zakoupených původně v naší republice. Nicméně existují firmy (např. Cebia), které nabízejí prověrku také ojetých vozů z dovozu. Mohou zjistit, zda vozidlo není v západní Evropě hlášeno jako kradené, zrušené, doklady odpovídají skutečnému vozu nebo nejsou pozměněny identifikační znaky apod.
Stoprocentní záruku nám však neposkytne nikdo. Pokud řada bazarů nabízí nejrůznější formy záruk a pojistek, vyplatí se je předem v klidu dobře prostudovat, zejména poznámky miniaturním písmem.
Při koupi ojetiny bychom měli zásadně trvat na uzavření písemné smlouvy, ve které je podrobně popsán technický stav vozu. Raději než krásným slovům prodávajícího, důvěřujme odborným kontrolorům. Výdaj za takovou prohlídku (poradí nám v každé STK) se rozhodně vyplatí. Pro první posouzení vozu může mnoho napovědět i naše laická kontrola. Už po usednutí do vozu cítíme obvykle charakteristický „pach“ dané značky. Běda, když zároveň ucítíme zápach plesniviny. To obvykle znamení, že do vozu někudy teče, vlhkost se stává semeništěm plísní a karoserie je ohrožena korozí. Odstranění těchto závad nebývá jednoduché, protože koberce a čalounění jsou obvykle montovány napevno a samonosné díly karoserie mohou být zkorodovány. Náš laický čich nám může ukázat i na netěsnost topení, které se obvykle projevuje čpavým zápachem horké nemrznoucí směsi. Zápach výfukových splodin obvykle svědčí o netěsnosti výfukové soustavy. Cenu většinou snižuje také pach vozu „kuřáckého“.
Ceny ojetých vozů v minulých měsících výrazně poklesly a tento pokles bude zřejmě pokračovat i letos, i když vyloučeny nejsou ani sezónní výkyvy opačným směrem. Pro nákup ojetého vozu můžeme využít také leasing. Některé autobazary prodávají touto formou většinu automobilů, osvědčuje se také u značkových prodejen, které tak prodávají se zárukou vozy vykoupené na protiúčet a repasované. V každém případě si leasingovou smlouvu před podpisem pečlivě prostudujte, včetně poznámek miniaturním písmem „pod čarou“. Předejdete tak možným pozdějším nedorozuměním.
Koupě ojetého automobilu není rozhodně jednoduchou záležitostí. Snažme se proto možná rizika předem předpokládat, ověřit si důvěryhodnost prodávajícího, svěřit kontrolu odborníkům a uzavřít písemnou kupní smlouvu.

AH, 7.3.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar